ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Slechte geheugen, oplossing...

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Slechte geheugen, oplossing... Empty
BerichtOnderwerp: Slechte geheugen, oplossing...   Slechte geheugen, oplossing... Icon_minitimevr jun 06, 2008 10:58 am

Slechte geheugen oplossing...



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نصيحة الشيخ صالح آل الشيخ لمن ينسي العلم

الصوت من هنا

المقدم: أحسن الله إليكم ورفع درجاتكم ونفعنا بعلمكم.
فضيلة الشيخ أنا لي رغبة في طلبة العلم وإفادة غيري؛ ولكن مشكلتي أني إذا سمعت العلم أنساه ولا يبقى في ذاكرتي منه شيء، وبماذا تنصحونني؟ وجزاكم الله خيرا.
ج/ الحمد لله وبعد: الناس يتفاوتون في طلب العلم، ليس كل من طلب العلم صار حافظا لكل ما يسمع؛ لكن سيحفظ شيئا، والعلم يؤخذ شيئا فشيئا، فإذا كرر حفظ، وأنا أوصيه بأن يجتهد في حفظ القرآن؛ لأن الحفظ غريزة، وبالحفظ وتكرار الحفظ تزداد، وتقوى ومن جرب وجد أن حفظ القرآن به يبدأ الطريق في انفتاح الحافظة، السائل إذا كان أنه لم يحفظ القرآن، فليجتهد في حفظ القرآن.
لذلك كان جمع من أهل العلم يعني في الزمن القديم لما كان طالب العلم يأتي للمسجد ويلازم المشايخ في كل اليوم، إذا أتى يريد العلم وهو لم يحفظ القرآن قالوا لا احفظ القرآن أولا ثم إيتِ؛ لأن حفظ القرآن يفتق الحافظة.
لهذا من حفظ، جرب حفظ القرآن يجد مثلا أن أول عشرة أجزاء تجد يجلس في الثمن ساعة يحفظ فيه يحفظه، ثم يحتاج إلى تكرار؛ لكن بعد ذلك في العشرين جزء الثانية يسهل يسهل حتى ربما حفظ ثلاثة أثمان أربع نصف جزء في جلسة بين المغرب والعشاء أو بعد الفجر، وهذا واقع.
فإن الحافظة مع ممارستها واستعمالها تزيد، لذلك أوصيه بحفظ القرآن والاجتهاد في اعلم فإن العلم يزداد بإذن اله تعالى، والحفظ يأتي إن شاء الله تعالى.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Slechte geheugen, oplossing... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slechte geheugen, oplossing...   Slechte geheugen, oplossing... Icon_minitimevr jun 06, 2008 9:18 pm



Vertaling inshallah:

Vrager:

O Sheikh, ik heb motivatie om kennis te vergaren en andere tot nut te zijn maar mijn probleem is dat ik kennis hoor (leer) ik dat vergeet en niks van overblijft. Wat adviseren jullie ons? jazaaakumu Allahu khayraan?

Sheikh:

Alle Lof behoort aan Allah...waba3d,
Mensen verschillen in het kennis vergaren. Niet ieder die kennis vergaart zal alles kunnen onthouden, maar hij zal iets/wat (beetje) leren. Kennis wordt beetje bij beetje genomen. Als men herhaalt leert men. EN IK ADVISEER JE OM JE BEST TE DOEN OM DE QURAAN TE LEREN, OMDAT LEREN "GHARIEZA'' IS. met leren en herhalen van leren wordt het meer, en sterker. En wie het heeft geprobeerd vind dat het leren van de Quraan de weg is naar het openen van de memorizeren. De vrager kan niet leren dan moet hij zijn best doen om te leren. Daarom was het zo dat een aantal (jam3oen) geleerden in de oude tijden wanneer de student van kennis naar de moskee kwam en bij de geleerden elke dag kwam zitten, als hij voor kennis kwam en hij kon de Quran niet uit zijn hooft zeiden ze NEE, GA EERST QURAN LEREN EN KOM DAARNA...
Omdat het leren van de Quran het geheugen opent. Daarom wie leert, vindt dan dat het leren van de Quran dat de eerste 10 delen ((10 juz' = 1/3 van quran. Quran bestaat uit 30 Juz')) dan vindt je dat men thumun (1/8 van 1 juz') een uur aan het leren is en nog herhaling nodig heeft. Maar na de 2de 20 delen wordt het makkelijker makkelijker en vindt men dat hij 3/8, kwart, of half juz' dit in een zitting tussen maghreb of isha doet of na fajr en dit gebeurt (realiteit).
Het geheugen door oefenen en gebruiken wordt vermeerderd. DAAROM ADVISEER IK HET LEREN VAN DE QURAN EN JE BEST IN TE DOEN. Weet dat kennis vermeerderd wordt met de toesteming van Allah , en het memorizeren/leren komt met de wil van Allah ...



Dit is van www.sahab.net
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Slechte geheugen, oplossing...
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mag ik mijn vader verbannen uit mijn leven, omdat hij een slechte persoon is?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Ziekte & genezing-
Ga naar: