ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Henna op het hoofd aanbrengen verbreekt de rituele reiniging niet

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Henna op het hoofd aanbrengen verbreekt de rituele reiniging niet Empty
BerichtOnderwerp: Henna op het hoofd aanbrengen verbreekt de rituele reiniging niet   Henna op het hoofd aanbrengen verbreekt de rituele reiniging niet Icon_minitimeza jun 07, 2008 5:33 pm

Henna op het hoofd aanbrengen verbreekt de rituele reiniging niet



Vraag:
Een vrouw heeft de wassing verricht en daarna henna op haar hoofd aangebracht (ze heeft haar haar geverfd met henna). Daarna stond zij op voor haar gebeden. Is haar gebed correct, of niet? En als het haar reiniging verbreekt, moet ze over de henna wrijven of haar haar wassen en dan de kleine wassing verrichten voor het gebed?

Antwoord:
Henna op het hoofd doen verbreekt de staat van reinheid niet als zij deze al verricht heeft. Als ze de wassing verricht terwijl er henna is of iets soortgelijks dat vrouwen gebruiken op hun hoofd, dan is er niks op tegen als zij er overheen wrijft, tijdens de kleine wassing (wudhoo).
Maar in het geval van de grote wassing (ghusl), moet ze er drie keer water over gieten, wrijven is niet toereikend volgens de authentieke hadeeth in Sahih Muslim, op gezag van Umm Salamah (moge Allaah tevreden met haar zijn), waarin zij zei: 'Oh Boodschapper van Allaah! Ik steek mijn haar op; moet ik het loslaten om ghusl te verrichten naar aanleiding van het zijn in een staat van onreinheid?'

Hij zei:

'Nee, het is genoeg voor jou om het drie keer nat te maken, dan water over je heen te gieten en je zal gezuiverd zijn.' [Muslim nr.330]

En als je het los laat in het geval van wassen na de menstruatie is dit beter, gebaseerd op de andere ahadeeth die zijn overgeleverd hierover. En Allaah is de Gever van succes.


Shaykh 'Abdul-'Azeez Bin Baz
Fatawa Islamiyah, Vol.2, p41-42, DARUSSALAM.

bron: http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm?scn=fd&ID=98
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Henna op het hoofd aanbrengen verbreekt de rituele reiniging niet
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waarom worden niet-moslims niet toegelaten in Mekka?
» Het hoofd en de baard van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem)
» Vraag: Wat is de regelgeving betreft de poeder of foundation dat vrouwen op hun gezicht aanbrengen voor schoonheidsredenen?
» Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Zusters-
Ga naar: