ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Alles over Huwelijk

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Alles over Huwelijk Empty
BerichtOnderwerp: Alles over Huwelijk   Alles over Huwelijk Icon_minitimedi mei 20, 2008 9:31 pm

(Qor'aan soera 30:21)


"Hij is het die jullie geschapen heeft uit één enkele persoon en (toen) heeft hij uit hem zijn vrouw geschapen zodat hij het plezier om met haar samen te leven zou beleven." (Qor'aan soera 7:189)De verhevenheid van het huwelijk


Qor'aanverzen:"En als jullie vrezen dat jullie niet rechtvaardig met de wezenmeisjes kunnen handelen trouw dan (andere) vrouwen naar keuze, twee of drie of vier, maar als jullie vrezen dat jullie niet rechtvaardig (met hen) kunnen handelen dan slechts één of wat jullie rechterhand bezitten. Zo kunnen jullie beter voorkomen onrechtvaardig te handelen." (Qor'aan soera 4:3)

"Zij zijn lichaamsbedekking of levensvreugde voor jullie en jullie zijn hetzelfde voor haar. " (Qor'aan soera 2:187)Hadith van de Profeet"Als een man trouwt krijgt hij de helft van de godsdienst. Dus moet hij Allah voor de andere helft vrezen. " (Al-Baihaqi)

'Abdoellah lbn 'Amr lbn al-'As overleverde dat de Profeet sallallahu alaihi wa sallam gezegd heeft:"Het wereldlijke leven is een vreugde en het beste vreugde daarvan is een rechtvaardige vrouw. " (Muslim en An-Nisa'i)

Aboe Hoerairah overleverde dat de Profeet sallallahu alaihi wa sallam gezegd heeft:"Er zijn drie mensen die Allah zeker zal helpen: de strijder die voor de zaak van Allah vocht; een slaaf die zichzelf wil bevrijden door een betaalbaar contract en iedereen die de kuisheid door het huwelijk zoekt" (At- Tinnidhi)

Kuisheid


Qor'aanverzen:"En laat degenen die niet de geldelijke middelen vinden om te trouwen zichzelf kuis houden, tot Allah hen uit Zijn overvloed verrijkt... " (Qor'aan soera 24:33)Hadith van de Profeet

'Abdoellah Ibn Mas'oed overleverde dat de Profeet sallallahu alaihi wa sallam gezegd heeft:

"0 jullie jonge mensen! Iedereen die zich het huwelijk kan veroorloven moet trouwen, want dat helpt hen de blikken neer te slaan en zijn kuisheid te behoeden (d. w.z. zijn geslachtsdelen voor het plegen van onwettige gemeenschap etc.) Iedereen die niet in staat is om te trouwen wordt aanbevolen om te vasten, want het vasten laat (zijn) seksuele kracht verdwijnen. " ( Al-Boechari en Muslim)

Vrouwen zijn het beste van het wereldlijke vermaak


Qor'aanvers:"En onder Zijn tekenen is het volgende: dat Hij voor jullie echtgenotes heeft geschapen uit jullie zelf en dat jullie rust bij hen zullen vinden en Hij heeft tussen jullie genegenheid en genade geplaatst. Waarlijk, in dat zijn zeker tekenen voor mensen die nadenken." (Qor'aan soera 30:21)

Hadith van de Profeet"Drie zaken vind ik (het beste) van jullie wereld: vrouwen, parfum en gebed, dat is in mijn ogen het liefste. "(An-Nasa'i en Ahmad)

Misvattingen over aanbidding

Hadiths van de ProfeetAnas Ibn Malik overleverde: "Een groep van drie mannen kwam naar de huizen van de vrouwen van de Profeet sallallahu alaihi wa sallam en vroeg hoe de Profeet sallallahu alaihi wa sallam Allah aanbad, en toen hen hierover verteld was vonden zij hun eigen manier van aanbidden onvoldoende en zeiden: "Waar zijn wij (als wij ons) met de Profeet sallallahu alaihi wa sallam (vergelijken), want zijn zonden het uit verleden en de toekomst zijn vergeven." Toen zei één van hen: "Ik zal altijd het gebed gedurende de hele nacht verrichten." De ander zei: "Ik zal het hele jaar vasten." De derde zei: "Ik zal mij van vrouwen weghouden en zal nooit trouwen." De Boodschapper van Allah sallallahu alaihi wa sallam kwam naar hen toe en zei: "Zijn jullie dezelfde mensen die dit en dat gezegd hebben? Bij Allah, ik vrees Allah en ik ben mij meer van Hem bewust dan jullie; maar ik vast en breek mijn vasten, ik verricht het gebed en ik slaap en ik trouw (ook) vrouwen. Dus iedereen die niet mijn Soenna volgt behoort niet tot mij (d. w.z. is geen volgeling van mij) (AI-Boechari en Muslim)


De Profeet sallallahu alaihi wa sallam verklaarde dat Salman en Aboe Darda' broeders waren. Op een dag ging Salman bij Aboe Darda op visite. Hij zag dat diens vrouw slordige kleding droeg. Hij vroeg haar: "Wat scheelt jou Oem Darda?" Zij zei: "Jouw broeder, Aboe Darda staat de hele nacht in gebed en vast de hele dag. Hij wil niets meer van dit wereldlijke leven." Toen kwam Aboe Darda terug, groette hem en liet wat eten voor hem bereiden. Salman zei: "Jij moet met mij samen eten." Aboe Darda zei: "Ik ben aan het vasten." Maar Salman zwoer een eed dat hij met hem moest eten. Daarop aten zij samen. 's Nachts wou Aboe Darda de nacht in gebed doorbrengen maar Salman vroeg hem dat niet (die nacht) te doen. Toen zei hij: "Jij lichaam heeft een recht op je en je vrouw heeft een recht op je. Vast soms en breek het (vasten) op een ander moment; sta op voor het gebed in de nacht en benader je vrouw in een andere nacht. Je moet alles zijn rechten geven. " 's Ochtends vertelde Aboe Darda de Profeet sallallahu alaihi wa sallam wat Salman met hem had gedaan. . De Profeet sallallahu alaihi wa sallam herhaalde wat Salman had gezegd: "Aboe Darda! Je lichaam heeft een recht op je..." (Al-Boechari en Tirmidhi)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Alles over Huwelijk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Alles over Huwelijk   Alles over Huwelijk Icon_minitimedi mei 20, 2008 9:33 pm

soerah An-Nahl 16:97:

*Wie het goede doet, man of vrouw, en hij gelooft;
Voorwaar, aan hem geven Wij een goed leven.
En Wij zullen hen zeker belonen met hun beloning,
volgens het beste wat zij plachten te doen.*

soerah Ali- ‘Imraan 3:195:

* En hun Heer heeft hun (smeekbede) verhoort,(zeggend: )
“Voorwaar, ik doe het werk van de werkenden van jullie niet verloren gaan,
of het nu man of vrouw is, jullie komen uit elkaar voort.”*
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Alles over Huwelijk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Alles over Huwelijk   Alles over Huwelijk Icon_minitimedi mei 20, 2008 9:36 pm

soerah An-Nisaa 4:32;

*En verlang niet naar datgene waarmee Allaah sommigen van jullie boven anderen bevoorrecht heeft:voor de mannen is er een aandeel in wat zij gedaan hebben, en voor de vrouwen is er een aandeel in wat zij gedaan hebben.
En vraag Allaah om Zijn gunst, Allaah is Alwetend over alle zaken.*




’Amr Bin al-Ahwas al-Jushami heeft overgeleverd dat hij Rasuulullaah vrede zei met hem hoorde zeggen:

“Waarlijk! Zorg goed voor de vrouwen, want zij zijn onder jullie hoede,
en jullie beschikken niet over meer dan dat van hun, tenzij zij een duidelijke zonde verrichten;als zij dat doen, laat hun dan alleen slapen en sla hun licht; wanneer zij jullie gehoorzamen behandel hen dan niet langer slecht.Waarlijk! Jullie hebben rechten op jullie vrouwen en jullie vrouwen hebben rechten op jullie.Jullie recht op hun is dat zij niet iemand die jullie niet mogen toestaan in jullie woningen te zitten.Waarlijk! En hun recht op jullie is dat jullie goed voor hun zijn wat betreft hun kleding en voedsel.”
Verzameld door at-Tirmithi, an-Nasaa’i en Ibn Maajah.Hasan verklaard
door Shaikh Al-Albaani.(Sahih ul-Jaami. No.7880 en Irwa’ul-Ghalil no.2030)



Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah vrede zei met hem zei:

“Iedere ziel van de nakomelingen van Aadam is “sayeed” (meester);
de man is de meester van zijn familie, en de vrouw is de meesteres van haar huis.”
Verzameld door Ibn us-Sunni en Abu Bakr il-Muqri. Hasan verklaard door Al-
Albaani.(as-Sahihah no.2041 en Sahih ul-Jami no.4565)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Alles over Huwelijk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Alles over Huwelijk   Alles over Huwelijk Icon_minitimedi mei 20, 2008 9:40 pm

Ibn ‘Umar heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (vrede zei met hem) zei;

“Ieder van jullie is een verantwoordelijkheid toevertrouwd en ieder van jullie zal ondervraagd worden over zijn verantwoordelijkheid. De leider is verantwoordelijk (voor zijn volk) en zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden.
De man is verantwoordelijk voor zijn familie en zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden.De vrouw is verantwoordelijk voor haar man’s huis en zal over haar verantwoordelijkheid gevraagd worden.De slaaf is verantwoordelijk voor het bezit van zijn meester en zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden. En een man is verantwoordelijk voor zijn vader’s bezit en zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden.Dus, ieder van jullie heeft een verantwoordelijkheid en ieder van jullie zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden.”
Verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen.


Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (vrede zei met hem) heeft gezegd:

“De gelovigen met de meest complete imaan zijn degenen met de meest verfijnde manieren. En de besten van jullie zijn degenen die het beste voor hun vrouwen zijn.”

Verzameld door at-Tirmithi en Ibn Hibbaan. Sahih verlaard door
al-Albaani (Sahih ul-Jami no.1232 en as-Sahihah no.284)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Alles over Huwelijk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Alles over Huwelijk   Alles over Huwelijk Icon_minitimedi mei 20, 2008 9:42 pm

Umm Kulthum Bint Úqbah (de vrouw van ‘Abd ur-Rahman b-Bin ‘Awf) heeft overgeleverd dat Rasuulullaah ( Alles over Huwelijk 871707 ) zei:

“Ik beschouw hem niet als liegend: een man die verzoening brengt tussen mensen die verschillen, en iets uitspreekt wat niet waar is alleen maar om verzoening tot stand te brengen;een man die iets uitspreekt wat niet waar is tegen de vijand tijdens oorlog;
en een man die met zijn vrouw babbelt, of een vrouw die met haar man babbelt.”
Verzameld door Abu Dawud. Sahih verklaard door al-
Albaani.(as-Sahihah no.545 en Sahih ul-Jami no.7170)

Asmaa Bint Yazid heeft overgeleverd dat Rasuulullaah ( Alles over Huwelijk 871707 ) zei:

“Liegen mag je niet doen, behalve in drie gevallen:wanneer een man met zijn vrouw babbelt om haar te plezieren,(tegen de vijand) liegen in oorlog en liegen om verzoening tot stand te brengen tussen mensen die het oneens met elkaar zijn.”
Verzameld door at-Tirmithi en anderen. Hasan verklaard
door al-Albaani(as-Sahihah no.545 en Sahih ul-Jami no.7723)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Gesponsorde inhoud





Alles over Huwelijk Empty
BerichtOnderwerp: Re: Alles over Huwelijk   Alles over Huwelijk Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Alles over Huwelijk
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Uitstellen van het huwelijk voor een vrouw
» Alles over Ramadan

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Huwelijk-
Ga naar: