ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalRegistrerenInloggen

Deel | 
 

 Hoe kan een gelovige gered worden van tovenarij, zodat deze hem geen kwaad kan doen?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Hoe kan een gelovige gered worden van tovenarij, zodat deze hem geen kwaad kan doen?   wo jun 11, 2008 11:21 am

Hoe kan een gelovige gered worden van tovenarij, zodat deze hem geen kwaad kan doen?


Door de nobele Shaykh



al-Imaam Aboe ‘Abdillaah ‘Abdoel-‘Aziez ibn ‘Abdillaah ibn Baaz



- moge Allah hem genadig zijn -






Vraag: Wat is het geneesmiddel voor degene die getroffen is door ‘atf(1), sarf(2) of (een andere vorm van) tovenarij? En hoe kan de gelovige daarvan gered worden, zodat deze hem geen kwaad kan doen? En zijn er smeekbeden of gedachtenissen uit de Qor-aan of de Soennah hiervoor?



Antwoord: Er verschillende soorten geneesmiddelen:



Ten eerste: Hij dient te kijken naar wat de tovenaar gedaan heeft, wanneer hij weet dat hij bijv. een aantal haartjes in een bepaalde plaats verstopt heeft, of iets anders, wanneer hij weet dat de tovenaar dit in een bepaalde plaats verstopt heeft, dient hij dit te verwijderen, te verbranden en te vernietigen, zodat de tovenarij teniet zal worden gedaan en datgene wat de tovenaar wilde zal verdwijnen.



Ten tweede: Als hij weet wie de tovenaar is, dient hij hem te dwingen om datgene wat hij gedaan heeft te verwijderen, door tegen hem te zeggen: "Of jij verwijdert wat je gedaan hebt, of je nek zal worden geslagen (onthoofding)." En wanneer hij dit dan verwijdert, dient de gezaghebber zijn nek te slaan, want volgens de correcte uitspraak dient de tovenaar te worden gedood, zonder gevraagd te worden om berouw te tonen, zoals ‘Oemar - moge Allah tevreden zijn met hem - dat gedaan heeft. En het is van de Boodschapper - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - overgeleverd dat hij gezegd heeft:



حد الساحر ضربة بالسيف



"De straf van de tovenaar is een slag met het zwaard".(3)



En toen Hafsah, de Moeder der Gelovigen - moge Allah tevreden zijn met haar - erachter kwam dat één van haar dienstmeiden tovenarij praktiseerde, doodde zij haar.



Ten derde: De recitatie, want deze heeft een geweldige invloed op de tovenarij. En dit dient als volgt gedaan te worden: er dient over degene die betoverd is of over een beker/kan met water het volgende gelezen te worden: Aayatoel-Koersie (Soerah al-Baqarah 2:255), de Verzen van tovenarij in Soerah al-A'raaf, Soerah Yoenoes en Soerah Ta Ha, en ook Soerah al-Kaafiroen (109), Soerah al-Ikhlaas (112), Soerah al-Falaq (113) en Soerah an-Naas (114), en hij dient smeekbeden voor hem te verrichten dat hij genezen wordt en herstelt. En dan vooral de smeekbede die overgeleverd is van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:



اللهم رب الناس أذهب الباس، واشف أنت الشافي لا شفاء إلا شفاؤك شفاءً لا يغادر سقما



"Allahoemma Rabban-naas, adh-hibil-baas, washfi antash-Shaafie, laa shifaa-a illaa shifaa-oek, shifaa-an laa yoeghaadiroe saqama

(O Allah, Heer van de mensen, neem het kwaad weg. Genees, U bent de Genezer. Er is geen genezing dan Uw genezing, een genezing die geen ziekte achterlaat)."(4)



En daartoe behoort ook de smeekbede waarmee Djibriel(5) de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - behandelde:



بسم الله أرقيك من كل شيء يؤذيك من شر كل نفس أو عين حاسد الله يشفيك بسم الله أرقيك



"Bismil-Laahi arqiek, min koelli shay-in yoe-dhiek, min sharri koelli nafsin aw ‘ayni haasidinil-Laahoe yashfiek, bismil-Laahi arqiek

(In de Naam van Allah lees ik over jou. En moge Allah jou genezen van elke zaak die jou kwaad doet, en van het kwaad van elke ziel of elk afgunstig oog. In de Naam van Allah lees ik over jou)."(6)



En deze roeqya dient driemaal uitgevoerd te worden, en het lezen van Soerah al-Ikhlaas (112), Soerah al-Falaq (113) en Soerah an-Naas (114) dient ook driemaal gedaan te worden. Een andere vorm hiervan is dat datgene wat we genoemd hebben driemaal over het water wordt gelezen, waarop degene die betoverd is hiervan drinkt, en zich één of meerdere malen wast met de rest van het water, naargelang de behoefte. Dan zal de tovenarij verwijderd worden, met de toestemming van Allah - Verheven is Hij. Dit is wat de geleerden hebben vermeld, o.a. ash-Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan ibn Hasan - moge Allah hem genadig zijn - in zijn boek "Fath al-Madjied Sharh Kitaab at-Tawhied" in het hoofdstuk "Wat er is overgeleverd over an-noeshra", waar hij deze en andere zaken vermeldde.



Ten vierde: Dat er zeven blaadjes van de groene lotusbloem genomen worden, en dat deze fijn worden gemaald en in het water worden gedaan. Vervolgens worden de Verzen, Soewar(7) en smeekbeden die vooraf zijn gegaan hierover gelezen, waarop degene die betoverd is hiervan drinkt en zich hiermee wast. Net zoals dit ook van nut is voor de man die van zijn vrouw weerhouden wordt, dus de zeven blaadjes van de groene lotusbloem worden in het water gedaan, waarop datgene wat vooraf is gegaan hierover wordt gelezen, waarna hij hiervan drinkt en zich hiermee wast. Dit is zeer van nut, met de toestemming van Allah - de Majesteitelijke en Verhevene.



De Verzen die over het water en de blaadjes van de groene lotusbloem worden gelezen met betrekking tot degene die betoverd is en degene die ervan weerhouden wordt om geslachtsgemeenschap te hebben met zijn vrouw zijn als volgt:



1) Soerah al-Faatihah (1).



2) Aayatoel-Koersie uit Soerah al-Baqarah, en dat zijn de volgende Woorden van Allah - Verheven is Hij:





www.soennah.com
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Hoe kan een gelovige gered worden van tovenarij, zodat deze hem geen kwaad kan doen?   wo jun 11, 2008 11:22 am

ٱللَّهُ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ هُوَ ٱلْحَيُّ ٱلْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي ٱلسَّمَاوَاتِ وَمَا فِي ٱلأَرْضِ مَن ذَا ٱلَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ منْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَآءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ ٱلْعَلِيُّ ٱلْعَظِيمُ




Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Hoe kan een gelovige gered worden van tovenarij, zodat deze hem geen kwaad kan doen?   wo jun 11, 2008 11:23 am

Allah, er is niemand die het recht heeft aanbeden te worden dan Hij. De Levende, de Instandhouder. Sluimer noch slaap overmant hem. Aan hem behoort toe wat er in de hemelen is en wat er op aarde is. Wie is degene die bij Hem bemiddelt zonder Zijn toestemming? Hij heeft kennis van datgene wat vóór hen is en datgene wat achter hen is. En zij omvatten niets van Zijn Kennis, behalve wat Hij wil. Zijn Koersie(8) strekt zich uit over de hemelen en de aarde. En het waken over beide vermoeit hem niet. En Hij is de Verhevene, de Geweldige

[ Soerah al-Baqarah 2:255 ].



3) De volgende Verzen uit Soerah al-A'raaf:



قَالَ إِن كُنتَ جِئْتَ بِآيَةٍ فَأْتِ بِهَآ إِن كُنتَ مِنَ ٱلصَّادِقِينَ * فَأَلْقَىٰ عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ * وَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَآءُ لِلنَّاظِرِينَ *قَالَ ٱلْمَلأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هَـٰذَا لَسَاحِرٌ عَلِيمٌ * يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُمْ منْ أَرْضِكُمْ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ * قَالُوۤاْ أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي ٱلْمَدَآئِنِ حَاشِرِينَ * يَأْتُوكَ بِكُل سَاحِرٍ عَلِيمٍ * وَجَآءَ ٱلسَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالْوۤاْ إِنَّ لَنَا لأَجْراً إِن كُنَّا نَحْنُ ٱلْغَالِبِينَ * قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ ٱلْمُقَرَّبِينَ* قَالُواْ يٰمُوسَىٰ إِمَّآ أَن تُلْقِيَ وَإِمَّآ أَن نَّكُونَ نَحْنُ ٱلْمُلْقِينَ * قَالَ أَلْقَوْاْ فَلَمَّآ أَلْقُوْاْ سَحَرُوۤاْ أَعْيُنَ ٱلنَّاسِ وَٱسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَآءُوا بِسِحْرٍ عَظِيمٍ * وَأَوْحَيْنَآ إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ * فَوَقَعَ ٱلْحَقُّ وَبَطَلَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ * فَغُلِبُواْ هُنَالِكَ وَٱنقَلَبُواْ صَاغِرِينَ * وَأُلْقِيَ ٱلسَّحَرَةُ سَاجِدِينَ * قَالُوۤاْ آمَنَّا بِرَب ٱلْعَالَمِينَ * رَب مُوسَىٰ وَهَارُونَ



Hij (de Farao) zei: "Als jij met een Teken bent gekomen, komt er dan mee, als jij tot de waarachtigen behoort * Toen wierp hij (Moesa) zijn stok, en deze werd een duidelijke slang * En hij haalde zijn hand tevoorschijn, waarop deze witstralend was voor de toeschouwers * De vooraanstaanden van het volk van de Farao zeiden: "Voorwaar, dit is een geleerde tovenaar * Die jullie uit jullie land wil verdrijven, wat raden jullie dus aan?" * Zij zeiden: "Geef hem en zijn broeder uitstel, en stuur verzamelaars naar de steden * Opdat zij alle geleerde tovenaars tot u brengen." * En de tovenaars kwamen tot de Farao en zeiden: "Voorwaar, is er zeker een beloning voor ons als wij de overwinnaars zijn?" * Hij zei: "Jawel. En voorwaar, jullie zullen dan tot de nabijgebrachten behoren." * Zij zeiden: "O Moesa! Of jij werpt, of wij zijn het die de werpers zijn." * Hij zei: "Werpt." Toen zij dan wierpen, betoverden zij de ogen van de mensen en joegen hen angst aan, en zij kwamen met een geweldige tovenarij * En Wij openbaarden aan Moesa: "Werpt jouw stok," en zij verslond de valsheid die zij hadden gemaakt * Aldus werd de Waarheid bevestigd, en datgene wat zij deden werd tenietgedaan * Daar werden zij verslagen en zij keerden vernederd terug * En de tovenaars wierpen zich knielend neer * Zij zeiden: "Wij geloven in de Heer der Werelden * De Heer van Moesa en Haaroen."

[ Soerah al-A'raaf 7:106-122 ].



www.soennah.com
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Hoe kan een gelovige gered worden van tovenarij, zodat deze hem geen kwaad kan doen?   wo jun 11, 2008 11:23 am

4) De volgende Verzen uit Soerah Yoenoes:



وَقَالَ فِرْعَوْنُ ٱئْتُونِي بِكُل سَاحِرٍ عَلِيمٍ * فَلَمَّا جَآءَ ٱلسَّحَرَةُ قَالَ لَهُمْ مُّوسَىٰ أَلْقُواْ مَآ أَنتُمْ مُّلْقُونَ * فَلَمَّآ أَلْقُواْ قَالَ مُوسَىٰ مَا جِئْتُمْ بِهِ ٱلسحْرُ إِنَّ ٱللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ ٱللَّهَ لاَ يُصْلِحُ عَمَلَ ٱلْمُفْسِدِينَ * وَيُحِقُّ ٱللَّهُ ٱلْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ ٱلْمُجْرِمُونَ



En de Farao zei: "Brengt mij elke geleerde tovenaar." * En toen de tovenaars kwamen, zei Moesa tot hen: "Werpt wat jullie te werpen hebben." * En toen zij wierpen, zei Moesa: "Datgene waar jullie mee gekomen zijn, is tovenarij. Voorwaar, Allah zal deze tenietdoen. Voorwaar, Allah zet het werk van de verderfzaaiers niet recht." * En Allah vestigt de Waarheid met Zijn Woorden, ook al hebben de misdadigers er een afkeer van

[ Soerah Yoenoes 10:79-82 ].



5) De volgende Verzen uit Soerah Ta Ha:



قَالُواْ يٰمُوسَىٰ إِمَّآ أَن تُلْقِيَ وَإِمَّآ أَن نَّكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَىٰ * قَالَ بَلْ أَلْقُواْ فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَىٰ * فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُّوسَىٰ * قُلْنَا لاَ تَخَفْ إِنَّكَ أَنتَ ٱلأَعْلَىٰ * وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوۤاْ إِنَّمَا صَنَعُواْ كَيْدُ سَاحِرٍ وَلاَ يُفْلِحُ ٱلسَّاحِرُ حَيْثُ أَتَىٰ



Zij zeiden: "O Moesa! Of jij werpt, of zijn wij de eersten die werpen." * Hij zei: "Neen, werpt maar." * En plotseling werd door hun tovenarij voor hem ingebeeld dat hun touwen en stokken zich voortbewogen * Toen voelde Moesa een vrees in zich opkomen * Wij zeiden: "Vreest niet. Voorwaar, jij bent degene die zal overwinnen * En werpt datgene wat in je rechterhand is, het zal datgene wat zij verricht hebben verslinden. Voorwaar, wat zij verricht hebben is slechts de list van een tovenaar. En de tovenaar zal niet welslagen, wat hij ook doet."

[ Soerah Ta Ha 20:65-69 ].



6) Soerah al-Kaafiroen (109).



7) Soerah al-Ikhlaas (112), Soerah al-Falaq (113) en Soerah an-Naas (114) driemaal.



8) Een aantal wettige smeekbeden, zoals:



اللهم رب الناس أذهب الباس، واشف أنت الشافي لا شفاء إلا شفاؤك شفاءً لا يغادر سقما



"Allahoemma Rabban-naas, adh-hibil-baas, washfi antash-Shaafie, laa shifaa-a illaa shifaa-oek, shifaa-an laa yoeghaadiroe saqama

(O Allah, Heer van de mensen, neem het kwaad weg. Genees, U bent de Genezer. Er is geen genezing dan Uw genezing, een genezing die geen ziekte achterlaat)."(9)



Driemaal, en als hiermee tezamen de volgende smeekbede driemaal wordt gezegd:



بسم الله أرقيك من كل شيء يؤذيك من شر كل نفس أو عين حاسد الله يشفيك بسم الله أرقيك



"Bismil-Laahi arqiek, min koelli shay-in yoe-dhiek, min sharri koelli nafsin aw ‘ayni haasidinil-Laahoe yashfiek, bismil-Laahi arqiek

(In de Naam van Allah lees ik over jou. En moge Allah jou genezen van elke zaak die jou kwaad doet, en van het kwaad van elke ziel of elk afgunstig oog. In de Naam van Allah lees ik over jou)."(10)



...dan is dat goed.



En als datgene wat vooraf is gegaan direct over degene die betoverd is wordt gelezen, waarop er over zijn hoofd of over zijn borst wordt geblazen, dan behoort dit ook tot de oorzaken van de genezing - met de toestemming van Allah - zoals vooraf is gegaan.



Bron: Madjmoe' Fataawaa wa Maqaalaat Moetanawwi'ah deel 8, blz. 144
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki




--------------------------------------------------------------------------------


(1) Voetnoot van de vertaler: ‘Atf: Vorm van tovenarij waarbij twee personen bij elkaar worden gebracht.



(2) Voetnoot van de vertaler: Sarf: Vorm van tovenarij waarbij twee personen uit elkaar worden gehaald.



(3) Overgeleverd door at-Tirmidhie (1460).



(4) Overgeleverd door al-Boekhaarie (5675) en Moeslim (2191).



(5) Voetnoot van de vertaler: Djibriel - ‘alayhis-salaam: De Engel Gabriël.



(6) Overgeleverd door Moeslim (2186).



(7) Voetnoot van de vertaler: Soewar: De meervoudsvorm van Soerah: hoofdstuk van de Qor-aan.



(8) Voetnoot van de vertaler: ash-Shaykh Ibn ‘Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn - zegt in zijn uitleg van Loem'atoel-I'tiqaad:

De Koersie is niet hetzelfde als de Troon; want de Troon is waarop Allah zich verheven heeft, en de Koersie is de plaats van Zijn Voeten, volgens de woorden van Ibn ‘Abbaas - moge Allah tevreden zijn met beiden:



الكرسي موضع القدمين، والعرش لا يقدر أحد قدره



"De Koersie is de plaats van de Voeten, en de ‘Arsh (Troon) kan door niemand worden ingebeeld."



Overgeleverd door al-Haakim in zijn Moestadrak, en hij zei: "Sahieh (authentiek) volgens de voorwaarden van de Shaykhayn (al-Boekhaarie en Moeslim), maar zij hebben hem niet overgeleverd."



Ik - de vertaler - zeg: De Voeten behoren tot de Volmaakte Eigenschappen van Allah die wij dienen te erkennen en waarin wij moeten geloven, zonder deze te vergelijken met de eigenschappen van de schepping, zonder hier een hoedanigheid aan te geven, zonder de betekenis ervan te verdraaien en zonder deze te verwerpen. En dit is de weg van de Selef (de Vrome Voorgangers), de beste generaties van deze gemeenschap.



(9) Overgeleverd door al-Boekhaarie (5675) en Moeslim (2191).



(10) Overgeleverd door Moeslim (2186).
www.soennah.com
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Gesponsorde inhoud




BerichtOnderwerp: Re: Hoe kan een gelovige gered worden van tovenarij, zodat deze hem geen kwaad kan doen?   

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hoe kan een gelovige gered worden van tovenarij, zodat deze hem geen kwaad kan doen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Aqiedah/ Geloofsleer-
Ga naar: