ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalRegistrerenInloggen

Deel | 
 

 De Sharie'ah

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: De Sharie'ah   do jun 12, 2008 11:49 am

De Sharie'ah


Shaykh 'Alie Ibn Naasir Faqiehie - moge Allaah de Verhevene hem behouden - heeft gezegd:


“En daarom zien wij dat de landen die deze zelfgemaakte wetten opvolgden in dit opzicht, in haar wereldse leven geen enkele profijt behaalde; en wat betreft het Hiernamaals, dan is zij tegenstrijdig met Hetgene in het Boek van Allaah, Gezegend en Verheven is Hij. We kennen geen enkele veilige rustige land waarbij haar mensen in veiligheid leven, behalve het land dat met de Wetten van Allaah regeert.

En Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - heeft in zijn Boek over de Qisaas (de Wet van gelijkheid in de straf) en de Hudoed (de straffen) die Hij voorgeschreven heeft vermeld, dat hierin het voordeel zit voor degene op wie het werd uitgevoerd, omdat het reinigend is; en het voordeel voor de anderen omdat het terugdringt. Dus de Hudoed die uitgevoerd worden zijn reinigend en terugdringend.

En Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - heeft in Zijn Boek vermeld dat de dief, zijn vergelding het afhaken van de hand is, dat is omdat deze hand verdorven is, en wat verdorven is dient verwijderd te worden.

En in de bekende opgevolgde gewoonte: als een mens, hem iets zou mankeren aan zijn hand en naar de dokter zou gaan, een christen of een jood, een ongelovige dokter, en hem adviseert dat als je je hand niet van hier afhakt, de ziekte zich over jouw lichaam zal verspreiden en je zult sterven. Hij zal hem dan gehoorzamen, terwijl hij een christen is, dat is omdat hij zijn leven wil waarborgen.

Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - heeft geïnformeerd dat deze hand verdorven is in deze maatschappij, en Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - heeft in Zijn Boek geïnformeerd dat diefstal tot het verderf zaaien behoort.

Jullie herinneren jullie wel het verhaal van Yoesuf (Jozef), toen zijn broers naar hem kwamen, en het verhaal vermelding maakte van dat het gemiste voorwerp bij de provisie van zijn broer Benyaamien (Benjamin) werd gelegd, zodat hij (Yoesuf) hem kon nemen; en de oproeper riep: 'O jullie (in) de caravan! Zeker, jullie zijn dieven!' (Yoesuf 12: 70)

'Ze zeiden: 'Bij Allaah! Jullie weten dat wij niet zijn gekomen op verderf op aarde te zaaien!'' (Yoesuf 12: 73)

Ze zeiden over diefstaf dat het verderf zaaien is. Zonder twijfel dat diefstal verderf zaaien is, want het verderft de maatschappij.

En de dief bereidt zich voor, zoals bekend is, met alles waar hij toe in staat is van wapens, en dan komt hij de woning van deze zielige man binnen, bij zijn echtgenotes, zijn kinderen en zijn heiligdommen, om zijn rijkdom te nemen. Indien hij het hem niet toestaat om zijn rijkdom te nemen en tegen hem opkomt, doodt hij hem, en dit is welbekend.

Deze dief is een verdorven deel geworden in de maatschappij en dient gereinigd te worden, het reinigen vindt plaats bij deze hand die zich uitsteekt (om te stelen).

Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - heeft gezegd: 'De mannelijke dief en de vrouwelijke dief, hak hun (rechter) handen af (vanaf de polsgewricht), als een vergelding voor wat zij deden, een straf bij wijze van voorbeeld.' (Al-Maa-idah 5: 38)

De hand wordt dus afgehakt van hier.

Als deze hand wordt afgehakt, wordt het niet in het geheim afgehakt, het wordt niet binnenin een ziekenhuis in een kamer afgehakt, dat niemand er kennis van heeft.

Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - heeft geboden dat de Hudoed in het openbaar worden uitgevoerd. Hij zei over het uitvoeren van de Hadd (straf) op de ontuchtpleger en ontuchtpleegster: 'De ontuchtpleger en ontuchtpleegster, zweep ieder van hen met honderd zweepslagen.'

Daarna heeft Hij gezegd: 'En laat een groep van de gelovigen getuige zijn van hun straf.' (An-Noer 24: 2)

Want er wordt geen voordeel gehaald uit deze uitvoering, behalve als de mensen getuigen.

Elk persoon bij wie het opkomt om de slechte daad van Zinaa (ontucht) te plegen of dat hij zal stelen of dat hij zal doden, op het moment dat het bij hem opkomt, als hij ziet dat de doder, op hem Qisaas wordt toegepast, de dief zijn hand wordt afgehakt, de alcoholdrinker of de ontuchtpleger wordt gezweept; als hij dit ziet, zal hij ervan afzien. En daarom heeft Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - in Zijn Boek gezegd: 'En er is (het redden van) leven voor jullie in Al-Qisaas (de Wet van gelijkheid in de straf).' (Al-Baqarah 2: 179)

'En er is (het redden van) leven voor jullie in Al-Qisaas (de Wet van gelijkheid in de straf).'

En wij zeggen: in deze steden (van Saoedi-Arabië), aan Allaah zij de lof en dank, wordt de Wet van Allaah toegepast en worden de Hudoed uitgevoerd op de dienaren van Allaah, zoals Allaah geboden heeft; en het behoort tot de veiligste van alle steden in dit opzicht.

Iedereen die naar het buitenland reisden, weten dan een persoon zich niet veilig voelt voor zichzelf en zijn rijkdom, behalve nadat hij alle voorbereidingen genomen heeft, en met dit voelt hij zich nog steeds niet veilig.

Wat betreft in deze steden, we getuigen de auto's in de straten, we getuigen dat sommige poorten 's avonds open blijven, en dit behoort tot de zegeningen van het uitvoeren van de Hudoed. Want elk persoon bij wie het opkomt om een dergelijke daad te verrichten, (weet) dat de Hadd op hem wordt uitgevoerd. En dit is de Wet van Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - en dit is Zijn Wijsheid.

En deze Wet is passend voor elke tijd en plaats.

En daarom is de Boodschap van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe 'alaihi wasallam de laatste Boodschap, en Hij maakte zijn constitutie de Qoer-aan; en Allaah heeft verzekerd Het te beschermen en dat Het blijft, totdat Allaah de aarde erft en degenen die zich erop bevinden.

Hij die aan het Boek van Allaah vasthoudt en de Wetten van Allaah toepast, en Zijn Hudoed op de dienaren van Allaah uitvoert, zal veilig zijn in zijn ziel en rijkdom; dit is iets dat wordt getuigd en bekend is.”


Bron: Sharh Fath Al-Madjied, bij de uitleg van de Woorden van Allaah de Verhevene: "En voorzeker, Wij hebben onder elke gemeenschap een Boodschapper gezonden, (verkondigend): 'Aanbid Allaah (Alleen) en vermijd de Taaghoet (alle valse goden).'" (An-Nahl 16: 36)
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: De Sharie'ah   do jun 12, 2008 11:50 am

Shaykh 'Alie Ibn Naasir Faqiehie - moge Allaah de Verhevene hem behouden - zei:


“En dit is bekend en wordt meegemaakt, zelfs in deze tijd. In sommige landen wilden ze de Sharie'ah toepassen zoals zij zeggen, maar het volk stemde niet toe. Dat is omdat het volk 150, 120 jaar onder de kolonisatie geleefd heeft, op een wijze dat hij opgroeide en alleen te weten kwam wat de kolonisator wilde en alleen verrichte wat de kolonisator wilde. Op een wijze dat hij opgroeide, ook al is zijn naam Mohammed en Ahmad en 'Alie, is zijn hart met hen. Dat komt omdat hij opgroeide in deze opvoeding die zij opgezet hebben.

De kolonisators, van hun toorn is dat zij de handeling van de Shaytaan toepasten. En daarom toen zij de gehele Islamitische wereld koloniseerden, en ieder van jullie weet, vooral de studenten van kennis, dat niets overbleef, behalve dit (Arabische) schiereiland, omdat het dorrig en woestijn is; en wat betreft het overige, alles werd door de kolonisators bemachtigd.

Maar zij kwamen niet om tegen de oudere mensen te zeggen: 'We willen dat jullie christenen worden.' Want dit is onacceptabel.

De gewone persoon die niet bidt noch vast, het meest gehate bij hem is dat je hem een christen noemt. Als je dat zegt, zal hij je bevechten, want dit zal hij niet accepteren; zelfs als hij niet handelt met de Islamitische Sharie'ah. Maar hij zal het niet accepteren dat je zulke woorden tegem hem zegt.

Zij bezitten wijsheid en pienterheid, want zij kwamen naar al deze steden en lieten de mensen met hetgene waar ze zich op bevonden: ze lieten hen in hun moskeeën en aanbiddingen, ze konden doen wat ze willen.

Maar ze namen hun kinderen, en openden de scholen die vanaf de kinderkamer begint tot aan de universiteit. Het kleine kind kreeg alleen te lezen wat de kolonisator wil, want hij maakte voor hem de weg; hij ziet alleen wat de kolonisator wil; hij hoort met zijn oren alleen wat de kolonisator wil, dat is omdat kolonisator alles wat het leven doorgaat voor hem ontworpen heeft, d.w.z. alle levensfasen ontwerpte hij voor hen.

Daarna kwam er een generatie, toen deze persoon 24 jaar oud werd, begon hij te verschillen van zijn vader en moeder, zoals Hoedhayfah in zijn overlevering heeft gezegd: 'Van ons volk en ze spreken met onze taal.'

Ze brachten dus deze generatie voort die niets afwist van de Islaam, hij kent alleen de westerse cultuur, de westerse wetten en het westerse leven. Zij allen werden degenen die de mensen konden besturen en konnen zeggen: 'Wij zijn zonen van het land.'

Want de kolonisator wil niet, of is niet in staat, om zelf uit te voeren wat hij voor de Moslims wil, want ze zullen niet accepteren van hem.

Maar als mijn zoon, jouw zoon, jouw broer en mijn broer zegt: 'Ik en jij zijn hetzelfde, wij zijn allemaal Moslims; en ik ken de zaken die mijn land voordeel brengen beter dan jij. Ik zie dat het van het voordeel is dat deze hand niet wordt afgehakt.'

Want de kolonisator, zij filosofeerden hen dat deze hand werkende is, hoe kunnen wij hem dan afhakken? Als wij hem afhakken is het niet in staat om te werken?

En ze vormden een beeld van de maatschappijen: dat het land die de Hadd (straf) uitvoert barbaars is. En dit is wat zij zeggen, ze laten dit duidelijk weten. Zelfs de landen die deze gedachten geaccepteerd hebben, zeggen dat deze Hudoed (straffen) die op deze wijze uitgevoerd worden barbaars zijn.

Het is alsof zij zich inbeelden dat de maatschappij, of op zijn minst de helft ervan, bij allen de hand wordt afgehakt, d.w.z. iedereen steelt en bij allen wordt de hand afgehakt; totdat de Islamitische maatschappij verlamd wordt, iedereen van hen heeft maar één hand. En deze uitspraak is helemaal niet aanwezig (in de werkelijkheid) in welke opzicht dan ook. Want Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - heeft gezegd: 'En er is (het redden van) leven voor jullie in Al-Qisaas (de Wet van gelijkheid in de straf).' (Al-Baqarah 2: 179)

Eén hand wordt afgehakt en duizenden handen zullen allen ontsnappen, want degene bij wie het opkomt om te stelen, zijn hand zal worden afgehakt (als hij steelt). De doder bij wie het opkomt iemand te doden, wordt gedood (als hij doodt). En er zal leven zijn.

En wij nu in dit land, zoals ik zei, waar de Wet van Allaah wordt toegepast en Zijn Hudoed worden uitgevoerd; deze wereld die jullie aanschouwen, zien jullie iemand wiens hand is afgehakt? Alle dank en lof zij Allaah, alle handen zijn gezond.

Een verdorven hand wordt afgehakt; deze verdorven hand die wordt afgehakt, hoeveel handen zijn gezond?

Al diegene die erover denken, zullen deze handeling niet verrichten, omdat ze zijn harde vergelding kennen die op hen uitgevoerd zal worden. En dit is het oordeel van Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - en dit is Zijn Wijsheid.

Dus degenen die met de Tawaaghiet oordelen, en dat zijn de zelfgemaakte wetten, en het oordeel van Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - laten, dit is van deze duivelse filosofie dat tot hen kwam door hun vijanden.
De doder, ze zeggen hij heeft gedood, hoe kunnen wij hem doden? Dit betekent dat we er twee doden.

Terwijl de Arabieren in hun Djaahiliyyah zeiden: 'Het doden voorkomt het doden.'

D.w.z. een stam dat inbreuk maakt op een andere stam, er wordt van haar één gedood. Als de doder aan die stam wordt overgeleverd, houdt de oorlog op. Als ze niet tevreden zijn over het uitleveren van deze doder, ontstaat er een oorlog tussen de twee stammen, totdat een groot aantal wordt gedood, niet één of twee. Hoeveel worden er van hen gedood en hoeveel worden er van hen gedood?

Dus waren zij van hun wijsheid gewend te zeggen: 'Het doden voorkomt het doden.'

D.w.z. als een stam inbreuk maakt op een andere, en één van hen één van die stam gedood heeft, als deze stam deze doder pakt en hem overlevert aan deze stam, komt er een einde aan de zaak. Er komt geen eis noch strijd. Maar als zij hem achter hen rug houden en beschermen en zeggen: 'We leveren hem niet uit aan jullie.'

En dezen zullen niet stil blijven, nee, er zullen plunderingen plaatsvinden en het doden zal in beide groepen, aan beide kanten voortduren.

Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - heeft in Zijn Boek gezegd: 'En er is (het redden van) leven voor jullie in Al-Qisaas (de Wet van gelijkheid in de straf).' (Al-Baqarah 2: 179)

Niet het doden voorkomt het doden, nee, Hij heeft de Qisaas leven genoemd!

Leven, zoals wij zeiden, dat de mensen als ze deze persoon aanschouwen dat de Hadd op hem wordt uitgevoerd; elke keer als het bij hem opkomt op naar die persoon te gaan om hem te doden, omdat hij hem lastig valt of bij hem dit of dat gedaan heeft, zal hij duizend keer nadenken, hij zal niet doorgaan, want hij weet dat als hij hem doodt, hij zelf wordt gedood.

Hoeveel levens worden hierdoor in leven gehouden?

Deze zelfgemaakte weten, zoals ik zei, behoort tot de filosofie die voort werd gebracht, en het is een duivelse filosofie. Zij brachten het voort om het Boek van Allaah en de Soennah van Zijn Boodschapper af te wijzen.

En als zij zouden hebben nagedacht met hun verstanden, dan zouden zij geweten hebben dat wat Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - voorgeschreven heeft hetgene is waar voordeel in zit voor Zijn dienaren, dat is omdat Hij hen geschapen heeft en weet van hen van voordeel is in hun religie en wereldse leven, van sinds hij hen schiep totdat Allaah de aarde erft en degenen die zich erop bevinden.”


Bron: Sharh Fath Al-Madjied, bij de uitleg van de Woorden van Allaah de Verhevene: "En voorzeker, Wij hebben onder elke gemeenschap een Boodschapper gezonden, (verkondigend): 'Aanbid Allaah (Alleen) en vermijd de Taaghoet (alle valse goden).'" (An-Nahl 16: 36)
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: De Sharie'ah   do jun 12, 2008 11:51 am

Shaykh 'Alie Ibn Naasir Faqiehie - moge Allaah de Verhevene hem behouden - heeft gezegd:


“Allaah - Gezegend en Verheven is Hij - maakte de Qisaas als leven en niet (enkel) voorkoming van het doden, Hij heeft gezegd: “En er is leven voor jullie in Al-Qisaas, O mensen van begrip.” (Al-Baqarah 2: 179)

“Mensen van begrip” zijn de mensen van verstand.

Het feit dat het leven bevat, betekent dat de doder die erover denkt, doordat deze persoon hem lastig valt, (hij zegt:) ik zal wraak op hem nemen en hem doden. Als hij weet dat hij zelf gedood wordt, zal hij ervan afzien hem te doden, want hij weet dat indien hij hem doodt, zelf gedood wordt. Het bevat leven voor hem en voor de ander.

“En er is leven voor jullie in Al-Qisaas.” D.w.z. er wordt hieruit geleerd dat de doder als hij weet dat hij zelf gedood wordt, hij ervan zal afzien te doden.

Wat betreft als hij weet dat hij in de gevangenis komt, zoals bij de zelfgemaakte wetten gebeurt, dan is het een makkelijke zaak: hij zal een tijdje vast zitten en daarna zal hij uit de gevangenis komen.

Zo ook de dief die zich met zijn wapens gereed maakt en tijdens helft van de nacht bij de eigenaar van het huis, tussen zijn gezin binnenloopt, en zijn vrouwen (van zijn gezin) in onbedekte toestand, en zijn kinderen de angst injaagt; en als de eigenaar van het huis tegen hem opkomt, zal hij hem doden. Dit is iets welbekend dat niemand ontkent. Hij loopt binnen, verricht deze handeling, neemt dit geld en vertrekt. Indien hij wordt gepakt, in plaats dat zijn bedriegelijke hand wordt afgehakt, wordt er gezegd: 'Waarom moet deze werkende hand afgehakt worden?'

En daarom horen wij de mensenrechtorganisaties en dergelijke - en zij kent geen rechten voor de mensheid - zij zegt: 'Waarom moet deze hand afgehakt worden? Dit hand is werkende, waarom zouden wij hem afhakken, totdat de maatschappij die de Hudoed uitvoert gehandicapt wordt?' D.w.z. de helft ervan zal zonder handen komen te zitten, de handen zijn afgehakt. Zo zeggen zij het.

Ze waarborgen de rechten van de crimineel; en wat betreft de zielige persoon wie onrecht is aangedaan tussen zijn kinderen en vrouwen, en zijn kinderen de angst zijn ingejaagd, en als hij tegen hem zou opkomen, gedood zou worden, deze heeft geen rechten. Zo zeggen zij het.

D.w.z. de zaken zijn omgekeerd; ze maken de waarheid valsheid, en de valsheid waarheid.

Deze zielige persoon, hij hoort de rechten te bezitten.


Bron: “Fath Al Madjied”, uitleg van de Woorden van Allaah de Verhevene: “Zeg: 'Kom, ik zal jullie reciteren wat jullie Heer jullie heeft verboden.'” (Al-An'aam 6: 151)



Al-'Allaamah Mohammed Al-Amien Ash-Shinqietie - moge Allaah hem genadig zijn - heeft gezegd:

“Tot de leiding van de Qoer-aan tot het meest juiste behoort de Qisaas. Want een persoon indien hij in boosheid verkeert en een andere persoon wil doden, en dan gedenkt dat indien hij hem doodt, omwille van hem zelf gedood zal worden, zal hij de straf vrezen en het doden laten. Degene die hij wilde doden zal hierdoor in leven worden gehouden en hij zal leven in leven worden gehouden, want hij doodde niet totdat hij met de Qisaas gedood zou worden.

Het doden van de moordenaar zal veel in leven houden, wiens hoeveelheid alleen Allaah kent. De Verhevene heeft gezegd: “En er is leven voor jullie in Al-Qisaas, O mensen van begrip, zodat jullie Godvrezenden mogen zijn.” (Al-Baqarah 2: 179)

En zonder twijfel dat dit tot het meest rechtvaardige en juiste wegen behoort. En daarom wordt er in de verschillende delen van de wereld - zowel in het verleden als in het heden - het feit aangeschouwd van de weinig aantal moorden die plaatsvinden in de landen die met het Boek van Allaah oordelen, want de Qisaas doet afschrikken van (het begaan) van de criminele handeling van moord, zoals Allaah het vermeldt heeft in het zonet vermeldde Vers.

En wat de vijanden van de Islaam beweren dat de Qisaas niet samengaat met de wijsheid, doordat het het aantal (mensen van) de samenleving vermindert, omdat een tweede persoon gedood wordt nadat de eerste was overleden; en dat hij met iets anders dan de doodstraf gestraft dient te worden, door hem gevangen te zetten, en hij misschien in de gevangenis een kind krijgt waardoor de samenleving gaat groeien.

Dit allemaal zijn zwakke uitspraken, zonder wijsheid, dat is omdat het gevangen zetten de mens niet van het moorden doet afschrikken; zolang de straf niet afschrikkend is, zullen de dwazen vele moorden begaan, waardoor de samenleving door de vele aantal moorden vele malen op een dalende wijze zal verdubbelen.”


Bron: “Adwaa Ul-Bayaan”, bij de Woorden van Allaah de Verhevene: “Voorzeker, deze Qoer-aan leidt naar het meest juiste.” (Al-Israa 17: 9)
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: De Sharie'ah   do jun 12, 2008 11:51 am

Het Stenigen


Ash-Shinqietie - moge Allaah de Verhevene hem genadig zijn - heeft gezegd:


“In feite is het stenigen een hemelse (geopenbaarde) vergelding wiens betekenis voor het verstand vatbaar is. Dat is dat de overspelpleger, toen hij zijn geslachtsdeel op een bedriegelijke wijze in het geslachtsdeel van de vrouw stopte, (hierbij) de meest vernederende criminele handeling pleegde dat de mens kent met betrekking tot het overtreden van de eer, het vervuilen van de heiligdommen en in het verpesten van de afstamming van de menselijke samenleving; en de vrouw die zich hiervoor aan hem schikbaar stelde is gelijk aan hem.

En degene die zo is, is onrein en vuil en niet geschikt om te vergezellen, dus strafte Zijn Al-Wijze Al-Wetende Schepper hem met de dood om zijn kwade handeling - die zo viezig en vernederend is - en het kwade van zijn gelijken van de samenleving weg te dringen; en het zal hem zelf van de onreinheid van dit vuil dat hij verrichte reinigen. En Hij maakte zijn doodstraf de meest vreselijke doodstraf, want zijn criminele handeling is de meest vreselijke criminele handeling, en de vergelding is gelijk aan de handeling.”

Bron: “Adwaa Ul-Bayaan”, bij de Woorden van Allaah de Verhevene: “Voorzeker, deze Qoer-aan leidt naar het meest juiste.” (Al-Israa 17: 9)



Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: De Sharie'ah   do jun 12, 2008 11:52 am

Ibn Ul Qayyim - moge Allaah de Verhevene hem genadig zijn - heeft gezegd:


“De doodstraf voor de getrouwde overspelpleger door middel van stenen werd alleen voorgeschreven zodat de pijn zijn gehele lichaam zal bereiken, daar zo ook het genot door middel van het verbodene deze bereikte, en omdat deze doodstraf de meest schandelijke doodstraf is. En de uitnodiger naar het plegen van overspel is in de gevoelens een sterke uitnodiger, dus werd de hardheid van deze straf tegenover de sterkte van deze uitnodiger geplaatst; en omdat in deze straf een gedenking zit in de straf van Allaah op het volk van Lot, vanwege het verrichten van de immorele daad, door middel van het bestenigen met stenen.” (Kitaab Us-Salaah 6)
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: De Sharie'ah   do jun 12, 2008 11:54 am

“De saariq (dief) en de saariqah (dievegge), hak hun handen af, als vergelding voor wat zij deden, een straf als wijze van voorbeeld van Allaah. En Allaah is de Almachtige de Alwijze.” (Al-Maaïdah 5: 38)

Al-Haafidh Ibn Kathier zei in zijn tafsier (3/ 107): “Het afhakken werd uitgevoerd in de djaahiliyyah (d.w.z. voor de Islaam) en werd goedgekeurd in de Islaam, en er werden andere voorwaarden bij gesteld.”

As-Sa'die zei in zijn tafsier (1/ 231): “De saariq is degene die andermans gerespecteerde rijkdom in verborgenheid zonder zijn toestemming wegneemt. En het behoort tot de grootste zondes, die de uitvoering van de afschuwelijke straf verplicht stelt: en dat is het afhakken van de rechterhand, zoals in de recitatie van één van de metgezellen... En de wijsheid in het afhakken van de hand bij sariqah (diefstal) is dat dit de rijkdom waarborgt, en dat de ledemaat wordt afgehakt die deze misdaad gepleegd heeft. Indien de saariq herhaalt, wordt zijn linkervoet afgehakt, indien hij herhaalt, werd er gezegd dat zijn linkerhand wordt afgehakt, en daarna zijn rechtervoet; en er werd gezegd: hij wordt gevangen gehouden totdat hij sterft.

En Zijn Woorden: “als vergelding voor wat zij deden” d.w.z. deze afhakking is de beloning van de saariq voor hetgene dat hij steelde van de rijkdommen van de mensen.” Einde citaat.

Ibn Djarier At-Tabarie zei in zijn tafsier (10/ 298): “En Zijn Woorden: “En Allaah is de Almachtige de Alwijze.” De Majestueuze zegt: “En Allaah is de Almachtige” in Zijn wraak op deze saariq (dief) en saariqah (dievegge) en andere zondenaren. “Alwijs” in Zijn oordeel en vonnis over hen. Hij zegt: wees niet laks o gelovigen in het uitvoeren van Mijn oordeel op de soerraaq (dieven) en anderen van de misdaadplegers, op wie Ik straffen verplicht heb gesteld in het huidige leven als straf voor hen, want Ik met Mijn Wijsheid heb dit als vonnis voor hen bepaald, en Mijn Kennis in het voordeel hierin is voor hen en jullie.” Einde citaat.

Moeslim levert over van 'Aaïshah, moge Allaah tevreden over haar zijn: “Dat Qoeraysh zich zorgen maakten over de vrouw die gestolen had in de tijd van de Profeet salla Allaahoe 'alaihi wasallam, in de expeditie van de overwinning (op Mekka), ze zeiden: “Wie zal tegen de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe 'alaihi wasallam spreken omtrent haar?” Ze zeiden: “Wie zou dit durven, behalve Oesaamah Ibn Zayd, de geliefde van de Boodschapper van Allaah?”

Ze werd naar de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe 'alaihi wasallam gebracht, en Oesaamah Ibn Zayd sprak omwille van haar tegen hem. Het gezicht van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe 'alaihi wasallam veranderde van kleur, en hij zei: “Bemiddel je omwille van een straf van de straffen van Allaah?!” Oesaamah zei tegen hem: “Vraag vergiffenis voor mij o Boodschapper van Allaah.”

Nadat het schemerde, stond de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe 'alaihi wasallam op en gaf een preek, hij lofde Allaah zoals Hij verdient, daarna zei hij: “Vervolgens, degenen voor jullie werden vernietigd, indien een hoge persoon zou stelen, zouden ze hem laten, en indien een zwakke zou stelen, zouden ze de straf op hem uitvoeren. En ik, bij Degene in Wiens Hand mijn ziel is, indien Faatimah de dochter van Mohammed gestolen zou hebben, zou ik haar hand hebben afgehakt.” Daarna commandeerde hij voor die vrouw die gestolen had, en haar hand werd afgehakt.”

Aaïshah zei: “Zij toonde daarna een goede berouw, en trouwde. En ze zou daarna langskomen, en ik zou haar zaken aan de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe 'alaihi wasallam voorleggen.”
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: De Sharie'ah   do jun 12, 2008 11:55 am

De Voorwaarden voor het Uitvoeren van de Straf


Ibn Badraan Al-Hanbalie zei in “Akhsar Al-Mokhtasaraat”: “De dief wordt met acht voorwaarden afgehakt:

1. As-sariqah, en dat is op verborgen wijze beschermde rijkdom ontvreemden.

2. Dat de saariq verantwoordelijk wordt gesteld (d.w.z. geen kleine kind en krankzinnige), met eigen wil (steelt) en weet van het gestolene goed en het verbod erop.

3. Dat het gestolene goed gerespecteerde rijkdom is.

4. Dat er hierbij sprake is van een nisaab: en dat is 3 dirham zilver of een kwart van goud, of de waarde van een dezer twee.

5. Dat het genomen wordt uit een hirz (bijv. een woning of kist) die eraan gelijk is, en de hirz van alle rijdkom is hetgene waarin het volgens de gewoonte beschermd wordt.

6. Dat er geen sprake is van een shoebhah.

7. Dat het bevestigd is door de getuigenissen van twee betrouwbare personen die het beschrijven, of door twee maal te bekennen met de beschrijving en op gecontinueerde wijze.

8. Dat de bestolene achter hem gaat, of degene die hij in dienst stelt, of zijn voogd.

Indien hieraan voldaan is, wordt zijn rechterhand afgehakt vanaf de uiteinde van zijn hand, en gestolpt. Indien hij in herhaling valt, wordt zijn linkervoet afgehakt vanaf de uiteinde van zijn hiel, en gestolpt. En indien hij (weer) in herhaling valt, wordt hij gevangen gehouden totdat hij berouw toont.

En degene die dadels gestolen heeft of vee zonder hirz, betaalt als boete de dubbele waarde ervan, en er wordt niet afgehakt. En degene die niets vindt om te kopen of om mee te kopen bij grote hongersnood, wordt niet afgehakt bij sariqah.”

Einde citaat.

Wat betreft de zesde voorwaarde: Al-Baghawie zei in zijn tafsier (3/ 53): “En indien hij rijkdom steelt, waar voor hem een shoebhah in zit, zoals een slaaf die van de rijkdom van zijn meester steelt, of de zoon die van de rijkdom van zijn vader steelt, of de vader die van de rijkdom van zijn zoon steelt, of één van de collega's die iets van het compagnie's rijkdom steelt, dan wordt hij niet afgehakt.”

Lees hier nog meer over diefstal, uit “'Oemdat Ul-Fiqh” van Ibn Qoedaamah, met uitleg:

http://www.iu.edu.sa/edu/thanawi/3/Fiqh/5.htm
باب حد السرقه
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Gesponsorde inhoud




BerichtOnderwerp: Re: De Sharie'ah   

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De Sharie'ah
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Fiqh Zaken-
Ga naar: