ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De Verschillende Betekenissen van het Woord "Soennah"

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Verschillende Betekenissen van het Woord "Soennah" Empty
BerichtOnderwerp: De Verschillende Betekenissen van het Woord "Soennah"   De Verschillende Betekenissen van het Woord "Soennah" Icon_minitimezo jun 15, 2008 11:44 am

De Verschillende Betekenissen van het Woord "Soennah"

Door de nobele Shaykh

al-‘Allaamah ‘Abdoel-Moehsin ibn Hamad al-‘Abbaad al-Badr

- moge Allah hem behouden -






In de Naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle



Het woord "Soennah" wordt gebruikt voor vier verschillende zaken:



De eerste: Alles wat in het Boek en de Soennah is gekomen, is de Soennah van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam, en daartoe behoren zijn woorden - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:



فمَن رغب عن سنَّتي فليس منِّي



"Wie zich onthoudt van mijn Soennah, behoort niet tot mij."



Overgeleverd door al-Boekhaarie (5063) en Moeslim (1401).



De tweede: De overleveringen van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam, en dat is wanneer het woord "Soennah" wordt verbonden met het Boek. En daartoe behoren de woorden van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:



يا أيُّها الناس! إنِّي قد تركتُ فيكم ما إن اعتصمتم به فلَن تضلُّوا أبداً: كتاب الله وسنَّة نبيِّه صلى الله عليه وسلم



"O mensen! Voorwaar, ik heb bij jullie dat achtergelaten als jullie daaraan vasthouden, jullie nooit zullen dwalen: het Boek van Allah en de Soennah van Zijn Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam."



En zijn woorden:



إنِّي قد تركت فيكم شيئين لن تضلُّوا بعدهما: كتاب الله وسنَّتي



"Voorwaar, ik heb twee zaken bij jullie achtergelaten waarna jullie nooit zullen dwalen: het Boek van Allah en mijn Soennah."



Beiden overgeleverd door al-Haakim in zijn ‘Moestadrak' (1/93).



En daartoe behoort ook de uitspraak van sommige geleerden, wanneer zij bepaalde vraagstukken vermelden: "En op dit vraagstuk wordt gewezen door het Boek, de Soennah en de eenstemmigheid van de geleerden."



De derde: Dat hiermee het tegenovergestelde van de innovatie wordt bedoeld, en daartoe behoren de woorden van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - in de overlevering van al-‘Irbaad ibn Saariyah:



فإنَّه من يعش منكم فسيرى اختلافاً كثيراً، فعليكم بسنَّتي وسنَّة الخلفاء المهديين الراشدين، تمسَّكوا بها وعضُّوا عليها بالنواجذ، وإيَّاكم ومحدثات الأمور؛ فإنَّ كلَّ محدثة بدعة، وكلَّ بدعة ضلالة



"En voorwaar, wie van jullie (na mij) zal leven, zal veel onenigheid zien. Houd jullie dus vast aan mijn Soennah en de Soennah van de rechtgeleide en rechtzinnige kaliefen na mij. Klamp hier aan vast en bijt hierin met jullie kiezen. En pas op voor de nieuwigheden, want voorwaar, elke nieuwigheid is een innovatie, en elke innovatie is een dwaling."



Overgeleverd door Aboe Daawoed (4607) - en dit is zijn bewoording - en at-Tirmidhie (2676) en Ibn Maadjah (43-44), en at-Tirmidhie zei: "Een hadieth hasan sahieh(1)."



En daartoe behoort ook de benaming van sommige vroegere geleerden van de hadieth voor hun boeken in de geloofsleer met de naam ‘as-Soennah', zoals ‘as-Soennah' van Mohammad ibn Nasr al-Marwazie, ‘as-Soennah' van Ibn Abie ‘Aasim, ‘as-Soennah' van al-Laalakaa-ie, en anderen, en in de Soenan van Aboe Daawoed vindt men het Boek van de Soennah, welke vele overleveringen over de geloofsleer bevat.



De vierde: Dat hiermee datgene bedoeld wordt wat aanbevolen is, en dat is datgene waarvoor er een bevel is gekomen, maar bij wijze van aanbeveling, niet bij wijze van verplichting. En dit gebruik is van de wetgeleerden, en tot de voorbeelden hiervan behoren de woorden van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:



لولا أن أشقَّ على أمَّتي لأمرتهم بالسواك عند كلِّ صلاة



"Als het niet was dat ik mijn gemeenschap te zwaar zou belasten, had ik hen zeker de siwaak(2) opgedragen bij elk gebed."



Overgeleverd door al-Boekhaarie (887) en Moeslim (252).



Het bevel voor de siwaak is gekomen bij wijze van aanbeveling, maar hij is gelaten bij wijze van verplichting uit vrees voor te zware belasting.





Bron: Al-Hatth ‘alat-Tibaa' as-Soennah
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki




--------------------------------------------------------------------------------


(1) Voetnoot van de vertaler: Ash-Shaykh Ibn ‘Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn - zegt in zijn uitleg van de 40 ahaadieth van an-Nawawie (hadieth nr. 11) over de hadieth die hasan sahieh is:



"Het is bekend dat de hadieth die sahieh is niet hetzelfde is als de hadieth die hasan is, want de geleerden hebben de hadieth onderverdeeld in: sahieh li dhaatih, sahieh li ghayrih, hasan li dhaatih, hasan li ghayrih en da'ief.

Hoe kan men dan twee tegenstrijdige omschrijvingen verenigen voor één iets?

De geleerden hebben daarop geantwoord dat: als deze hadieth via één weg is overgeleverd, dan wil dat zeggen dat de verzamelaar van de hadieth twijfelde: heeft deze overlevering de graad van sahieh bereikt of heeft hij de graad van hasan?

En als deze hadieth via twee wegen is overgeleverd, dan wil dat zeggen dat één van de wegen sahieh is en de andere hasan."



(2) Voetnoot van de vertaler: Siwaak: Houten stokje van de Arak boom dat gebruikt wordt om de tanden mee te reinigen.

www.soennah.com
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
De Verschillende Betekenissen van het Woord "Soennah"
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De Verschillende Betekenissen van het Woord "Soennah"
» Een Waardevol woord over de Positie van de Islaamitische Vrouw en haar Werk!
» Khul van de Soennah
» Houd geduldig vast aan de Soennah...
» Wie zijn Ahloes-Soennah wal-Jamaa`ah?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Manhadj/ Methodologie-
Ga naar: