ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Hoe authentiek is de hadith die ik van de Profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam gehoord heb die zegt: - Leer tovenarij (sihr), maar gebruik het niet. - ?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Hoe authentiek is de hadith die ik van de Profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam gehoord heb die zegt: - Leer tovenarij (sihr), maar gebruik het niet. - ? Empty
BerichtOnderwerp: Hoe authentiek is de hadith die ik van de Profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam gehoord heb die zegt: - Leer tovenarij (sihr), maar gebruik het niet. - ?   Hoe authentiek is de hadith die ik van de Profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam gehoord heb die zegt: - Leer tovenarij (sihr), maar gebruik het niet. - ? Icon_minitimewo jul 30, 2008 10:44 am

Vraag: Hoe authentiek is de hadith die ik van de Profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam gehoord heb die zegt: - Leer tovenarij (sihr), maar gebruik het niet. - ?


Antwoord: Alle lof aan Allaah.

Deze hadith is vals en heeft geen basis. Het is niet toegestaan tovenarij te leren of het te gebruiken. Het is een kwade daad en kufr en afdwaling. Allaah zei duidelijk dat tovenarij verboden is in Zijn Boek, waarin Hij zegt:

En zij volgden wat de Shayateen over de heerschappij van Sulaymaan (Salomon) voorlazen en Sulaymaan werd niet ongelovig, maar de Shayateen wel (kafaru), doordat zij de mensen onderwezen in tovenarij en in wat neergezonden was op de twee engelen in Babel, Haroet en Maroet. Zij onderwezen niemand zonder te zeggen: - Wij zijn een beproeving. Word niet ongelovig. - Zo leerden zij van die twee (engelen) hoe scheiding te maken tussen een man en zijn vrouw. Maar zij konden daarmee niemand schade berokkenen zonder de toestemming van Allaah. Zij leren wat hen schaadt en niet van nut is, terwijl ze wel weten dat wie zoiets koopt geen aandeel aan het Hiernamaals heeft. Hoe slecht is het wel niet waarvoor zij zich verkocht hebben. Als zij het maar wisten. Als zij gelovig zouden zijn geweest en zich beschermde tegen het kwaad en zich in goede dienst van Allaah aanstelden, dan was een beloning van de kant van Allaah veel beter. Als zij het maar wisten. [2:102-103]

In deze verzen zegt Allaah duidelijk dat tovenarij kufr is en dat het van de leerstellingen van de duivels is. Allaah heeft hen daarom veroordeeld en zij zijn onze vijanden. En Hij zei dat het onderwijzen van tovenarij kufr is en dat het schadelijk is en niet profijtvol, dus wij moeten ervoor oppassen.

Het leren van tovenarij is helemaal kufr, aldus zei Hij dat de twee engelen het niet onderwezen aan mensen voordat zei hen zeiden Wij zijn een beproeving. Word niet ongelovig. Dan zegt Hij: Maar zij konden daarmee niemand schade berokkenen zonder de toestemming van Allaah. dus het is bekend dat het kufr en dwaling is en dat de uitvoerders van tovenarij niemand kwaad kunnen doen behalve wanneer Allaah het toestaat. Wat bedoelt wordt is Zijn universele qadari Wil (i.e. dingen die hij voorbeschikt, behoren te gebeuren, ook al zou Hij er niet van houden) - omdat Allaah dit niet voorgeschreven heeft en er geen toestemming voor gegeven heeft in Zijn shari'ah; veeleer heeft Hij het verboden en gezegd dat het kufr is en van de lessen van de duivels. En Hij heeft gezegd dat wie het "koopt" - i.e. het leert - geen aandeel zal hebben in het Hiernamaals. Dit is een serieuze waarschuwing. Dan zegt Allaah: Hoe slecht is het wel niet waarvoor zij zich verkocht hebben. Als zij het maar wisten. - wat er bedoelt wordt is dat zij zich verkocht hebben aan de duivels voor deze tovenarij. Dan zegt Allaah: Als zij gelovig zouden zijn geweest en zich beschermde tegen het kwaad en zich in goede dienst van Allaah aanstelden, dan was een beloning van de kant van Allaah veel beter. Als zij het maar wisten. - dit toont aan dat het leren van tovenarij en het te gebruiken, tegengesteld is aan geloof en vroomheid. Er is geen kracht of macht behalve bij Allaah.

Majmoo’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li’l-Shaykh Ibn Baaz, 6/371

Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Hoe authentiek is de hadith die ik van de Profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam gehoord heb die zegt: - Leer tovenarij (sihr), maar gebruik het niet. - ?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ramadan hadith
» Tovenarij ...
» Sheikh Saalih Fawzaan zegt in zijn uitleg van Bulug almaraam het volgende.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Hadieth/ Profetische Overleveringen-
Ga naar: