ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Gebed begint vorige gebed nog niet verricht

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Gebed begint vorige gebed nog niet verricht Empty
BerichtOnderwerp: Gebed begint vorige gebed nog niet verricht   Gebed begint vorige gebed nog niet verricht Icon_minitimewo aug 27, 2008 7:49 pm

السؤال : ماهو العمل عندما ينسى الرجل صلاة الفجر مثلاً، ولا يتذكر إلا عندما أقيمت صلاة الظهر، أو نسي صلاة الظهر ولم يتذكر إلا عندما دخل وقت صلاة العصر، هل يدخل مع الإمام بنية الفرض الفائت أم بنية الوقت الحاضر، ويقضي بعد ذلك الوقت الفائت؟



الجواب بتاريخ 2003-05-07 12:49 ص
الجواب : يصلي الصلاة التي نسيها وراء الإمام، ولا يضره اختلاف نيته عن نية الإمام على الصحيح من قولي العلماء.

وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم .

اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء


Vraag:

Wat moet een persoon doen wanneer hij bijvoorbeeld het gebed van Fadjr heeft gemist, en hij herinnert zich (dat hij Fadjr niet heeft gebidt) tot bij de Iqamaah van van het gebed van Dohr, of hij is het gebed van Dohr vergeten en hij herrinnert zich pas totdat de tijd van het gebed van 'Asr is ingegaan. Moet hij ( in zo een geval ) met de Imaam bidden met de intentie van het vorige (vergeten) gebed of met de intentie van het huidige gebed, en dat hij daarna pas het vergeten gebed verricht. ?

Antwoord:

Hij bidt het gebed dat hij is vergeten achter de Imaam, en het schaadt hem niet als hij een andere intentie heeft dan de Imaam. Dit is juiste van de uitspraken van de Geleerden.

Het Permanente Comité voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawa

http://www.sahab.com/go/showthread.php?threadid=230

Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Gebed begint vorige gebed nog niet verricht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebed begint vorige gebed nog niet verricht   Gebed begint vorige gebed nog niet verricht Icon_minitimewo aug 27, 2008 7:50 pm

4263)

س: ما حكم إنسان ذهب إلى المسجد وعليه صلاة العصر والإمام أذن صلاة المغرب فهل يصلي العصر أولا، أم يصلى مع الجماعة صلاة المغرب ثم يصلي صلاة العصر؟.

جـ: يصلي صلاة العصر ثم يصلي مع الإمام صلاة المغرب، لأن الترتيب بين الصلوات واجب، لكن إن لم يتمكن من صلاة العصر قبل أن تقام صلاة المغرب دخل معهم في صلاة المغرب بنية صلاة العصر، فإذا سلم الإمام من المغرب قام وصلى الركعة الباقية كالمسبوق ثم يصلي صلاة المغرب؛ لأن الأدلة الشرعية قد دلت على أن اختلاف النية بين الإمام والمأموم لا يؤثر.

وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.

اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء

عضو، نائب رئيس اللجنة، الرئيس

عبدالله بن قعود، عبدالرزاق عفيفي، عبدالعزيز بن عبدالله بن باز


Vraag: Wat is de regelgeving van een persoon die naar de moskee gaat en hij moet nog Salaat al-Asr bidden en de imaam roept op tot Salaat al-Maghreb, moet hij dan eerst al-Asr bidden of bidt hij met de groep Salaat al-Maghreb en daarna Salaat al-Asr ?

Antwoord: Hij bidt Salaat al-Asr, daarna bidt hij met de Imaam Salaat al-Maghreb, omdat de volgorde tussen de gebeden verplicht is, maar indien het niet mogelijk is om Salaat al-Asr te verrichten voordat Salaat al-Maghreb begint, dan doet hij met hen mee met Salaat al-Maghreb met de intentie van Salaat al-Asr, dus wanneer de Imaam de tasliem doet van al-Maghreb dan staat hij op en bidt hij de overgebleven raka`at, zoals de vorige, daarna bidt hij Salaat al-Maghreb, omdat de wettelijke bewijzen er al op hebben gewezen dat het verschil van de intentie tussen de imaam en de ma`moem geen invloed heeft.

En bij Allaah is het Succes. En moge Vrede en Zegeningen van Allaah zijn met onze Profeet Mohammed en zijn Familie en zijn Metgezellen.

Het Permanente Comité voor het Zoeken naar Kennis en Fataawaa

Bron: Fataawaa al-Ladjnah ad-Daa'imah


Laatst aangepast door Ghorabaa op wo aug 27, 2008 7:52 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Gebed begint vorige gebed nog niet verricht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebed begint vorige gebed nog niet verricht   Gebed begint vorige gebed nog niet verricht Icon_minitimewo aug 27, 2008 7:51 pm

Wie al-Maghreb niet gebeden heeft en al-Ishaa is aanwezig


Een van de lezers stuurde een vraag. Hij zegt daarin: Ik kwam de moskee binnen en Salaat al-Ishaa was bezig, en voor het binnentreden in het gebed herinnerde ik mij dat ik al-Maghreb nog niet gebeden had. Moet ik dan Salaat al-Maghreb bidden en daarna pakken wat ik kan pakken van al-Ishaa met de groep of moet ik bidden met de groep en daarna al-Maghreb bidden?

Antwoord: Wanneer jij de moskee binnengetreden bent en Salaat al-Ishaa is bezig en daarna herinner jij je dat je al-Maghreb nog niet gebeden hebt, dan doe je mee met de groep met de intentie van Salaat al-Maghreb en wanneer de Imaam opstaat voor de vierde rak`ah, dan blijf je zitten in de derde en wacht je op de imaam totdat hij de tasliem doet en dan doe jij de tasliem met hem, en het verschil in intentie tussen de imaam en de ma'moem is niet schadelijk, gebaseerd op de authenticiteit van de uitspraken van de mensen van kennis en als jij Salaat al-Maghreb alleen gebeden hebt en daarna meedoet met de groep van wat je pakt van Salaat al-Ishaa dan is er geen probleem.

Shaych Bin Baaz

Bron: Fataawaa Hay'at Kibaar al-Ulemaa
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Gesponsorde inhoud





Gebed begint vorige gebed nog niet verricht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebed begint vorige gebed nog niet verricht   Gebed begint vorige gebed nog niet verricht Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Gebed begint vorige gebed nog niet verricht
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe verricht ik het gebed - stap voor stap uitgelegd!
» Is dit gebed geldig
» Gebed met onreine kleding
» Het verplichte djama3a gebed
» Het Nacht Gebed tijdens de Ramadaan

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Fiqh Zaken-
Ga naar: