ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De schepping is behoeftig aan Allah

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De schepping is behoeftig aan Allah Empty
BerichtOnderwerp: De schepping is behoeftig aan Allah   De schepping is behoeftig aan Allah Icon_minitimezo sep 14, 2008 10:27 pm

De schepping is behoeftig aan Allah


Door de nobele Shaykh



Dr. Saleh as-Saleh



- moge Allah hem behouden -





De mens is altijd op zoek naar datgene wat hem voordeel brengt en datgene wat hem beschermt tegen wat hem schade kan berokkenen. Echter, om dit te kunnen bereiken, moet de mens in staat zijn om zich te realiseren wat schadelijk voor hem is. Hij moet dan weten wie hij nodig heeft, kan vertrouwen en kan liefhebben, zodat hij kan bereiken wat zowel voordelig is voor hem als het gevoel bij hem bezorgt dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Hij moet bovendien weten wat de eigenlijke en juiste benadering is om dit te kunnen bereiken. De laatstgenoemde voorwaarde vereist dat de mens:




het schadelijke kent
weet welke wegen dit schadelijke van hem kunnen wegdrijven.


Voorzeker, de mens kan geen betere leiding hebben dan van Degene Die alles geperfectioneerd heeft en Degene Die geen gebreken heeft; noch in Hemzelf, noch in Zijn Eigenschappen. Degene Die Eeuwig Levend is en Die niet sterft. Er kan niemand beter zijn dan Diegene Die niet behoeftig is; de Rijke; de Gever; Degene Die, per slot van rekening, de ziel van de mens beheerst. De mens is zo arm ten opzichte van Hem. Hij is Allah, de Ware en Enige God. De mens kan zichzelf schade toebrengen als hij anderen naast Allah om hulp vraagt. Allah is Degene Die de mensen kan helpen om het schadelijke van hem (de mens) weg te drijven, want het kan niet geschieden zonder Zijn Wil en Zijn Macht.



Allah - Vrij is Hij van elke tekortkoming en Verheven - heeft Zijn Boeken neergezonden en Zijn Boodschappers uitgekozen om de mens te leiden naar:




- het kennen van zijn Heer - Vrij is Hij van elke tekortkoming en Verheven - zoals Hij over Zichzelf heeft uitgelegd en

- het zoeken naar Hem Alleen, terwijl hij (de mens) leeft in overeenstemming met Zijn Plan.



Het kennen van de Namen en Eigenschappen van Allah bevrijdt de mens van het aanbidden van elke vorm van schepping, omdat de schepping zwak is en behoeftig aan de Schepper, Allah. De kennis over Allah leidt de mens naar het kennen van het feit dat hij geschapen is om te leven in overeenstemming met Allah's Weg zoals is geopenbaard aan de laatste Boodschapper, Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam. Deze openbaring bevat een complete manier van leven. Alles wat nuttig of schadelijk is, is al vastgesteld zodat de mens zich kan concentreren op zijn leven rondom deze Openbaring. Als de mens iets slechts begaat en weet dat Allah de Vergevensgezinde is, zal hij terugkeren naar Hem Alleen om Zijn Vergiffenis te zoeken.




فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ



Weet daarom dat er geen god waard is om aanbeden te worden behalve Allah; en vraag om vergeving voor jouw zonden...

[Qor-aan, 47:19]




Het is fout om te denken of te geloven dat Allah andere ‘godheden' heeft geschapen naast Hem zodat de mens zich daarnaar kan keren voor hulp, van deze ‘godheid' gaat houden of deze gaat vrezen. Het is dezelfde God (Allah) van alle naties. Hij beveelt de mensen niet om van de sterren, de zon, het vuur, ‘Iesa (Jezus), Moesa (Mozes) - ‘alayhimas-salaam - hun goden te maken naast Hem. Hij - de Meest Verhevene - kan niet ‘tegenstrijdig' zijn. Hij heeft één weg (religie) die de mens oproept om zijn wil over te geven aan Hem Alleen. Hij heeft gewaarschuwd dat als de mens (zelfs Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam) deelgenoten aan Allah toekent, zijn werk zal mislukken en hij tot de verliezers zal behoren:




وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (65) بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ (66)



En voorwaar, het is aan jou (o Mohammad) en aan degenen vóór jou geopenbaard: "Als jij deelgenoten toekent aan Allah, (dan) zullen jouw werken waarlijk vruchteloos worden en zal jij zeker tot de verliezers behoren. Nee! Aanbid daarom Allah (alleen) en behoor tot de dankbaren."

[Qor-aan, 39:65-66]




Laat ons weten wat Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam, de menselijke Profeet, die Allah het beste kende, gewoon was te zeggen:




"O Allah, ik zoek mijn toevlucht in Uw Tevredenheid tegen Uw Kwaadheid. Ik zoek toevlucht in Uw Vergiffenis tegen Uw Bestraffing. Ik zoek toevlucht bij U tegen U. Ik kan U niet prijzen zoals U Uzelf prijst. U bent zoals U Uzelf prijst."

Overgeleverd door Moeslim, Aboe Daawoed, at-Tirmidhie en Ibn Maadjah.



"O Allah, ik onderwerp mijzelf aan U. Ik vertrouw mijn zaken toe aan U. Ik richt mijn gezicht tot U. Ik leg mezelf neer bij U, met hoop en vrees naar U. Er is noch toevlucht noch ontsnapping tegen U behalve bij U. Ik geloof in Uw Boek (de Qor-aan) dat u hebt nedergezonden en in Uw Profeet die U gezonden hebt."

Overgeleverd door al-Boekhaarie en Moeslim.



Wanneer we in de Qor-aan lezen dat:




مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (2)



Wat Allah voor de mensen schenkt aan Barmhartigheid, niemand kan het tegenhouden; en wat Hij tegenhoudt, buiten Hem kan niemand het loslaten. En Hij is de Almachtige, de Alwijze.

[Qor-aan, 35:2]




En wanneer we lezen dat:




وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (107)



En wanneer Allah jou met een tegenslag treft, dan is er niemand die deze weg kan nemen, behalve Hij. En wanneer Hij iets goeds voor jou wenst, dan kan niemand Zijn Gunst tegenhouden. Hij treft daarmee wie Hij wil van Zijn dienaren. En Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige.

[Qor-aan, 10:107]




...Dan zullen wij gemotiveerd moeten raken om terug te keren naar Hem Alleen in tijden van gemak en in tijden van moeilijkheden.




En wanneer we lezen dat:



إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (160)



Wanneer Allah jullie helpt, is er geen overwinnaar over jullie. En indien Hij jullie in de steek laat, wie is degene die jullie daarna nog kan helpen? Laat daarom de gelovigen op Allah Alleen vertrouwen.

[Qor-aan, 3:160]




De Qor-aan, daarom, leidt de mens naar een ware bevrijding van elke vorm van valse band (met een godheid). De Qor-aan brengt vrede naar het hart. Hij helpt de gelovige weg te blijven van hypocrisie en alle vormen van oneerlijkheid. Stel je bijvoorbeeld voor: een gelovige krijgt te maken met een probleem op zijn werk. Hij ziet foute en onwettige gebruiken. Hij is niet bang te verwerpen wat fout is. Hij weet (namelijk) dat dit baantje alleen een middel is om zijn levensonderhoud mee te verdienen. Terwijl hij misschien niet in staat is het slechte te verbeteren, weet hij dat Allah Degene is Die voorziet. Als hij ontslag neemt omwille van Allah; Allah zal hem beter geven. Allah zegt:




وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (2) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ



En wie Allah vreest, die zal Hij een oplossing geven. En Hij voorziet hem van waar hij het niet verwacht.

[Qor-aan, 65:2-3]



De bovengenoemde teksten maken het voor de mens noodzakelijk om afhankelijk te zijn van Allah en alleen Hem om bijstand te vragen. Zij vereisen ook dat de mens Allah moet liefhebben en Hem Alleen moet aanbidden om Zijn Tevredenheid en Hulp te verkrijgen. Is het niet waar dat de mensen die dit leven beschouwen als het ‘laatste doel' eindigen in het aanbidden van vele dingen hierin? Je ziet dat zij gebrand zijn op ‘het hebben van alles'. Ze kwellen zichzelf: pijn, moeilijkheden, zich constant zorgen maken, het afsluiten van lening na lening bij de bank om te voldoen aan ‘de eisen van de ontwikkeling'. Ze staan onder constante dreiging om buitengesloten te worden. Ze zien constant armoede in hun ogen. De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - zei:




"Allah zegt: ‘O zoon van Aadam, vul jouw tijd met Mijn aanbidding en Ik zal jouw hart vullen met rijkdom en een einde aan jouw armoede maken. Maar als je dat niet doet, zal Ik jouw handen vol maken met bezigheden (d.w.z. wereldlijke zaken) en Ik zal jouw armoede niet beëindigen."

At-Tirmidhie zei dat het een goede hadieth is.



Het doel van ons bestaan op aarde is zinvoller dan slaven te zijn van wereldlijke profijten. Er kan geen zinvoller leven bestaan dan wat onze Schepper, Allah, ons heeft voorgeschreven. Elke daad die in overeenstemming met Allah's Weg wordt verricht, is een daad van aanbidding. De mens is de begunstigde en Allah is niet behoeftig:



يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (15)



O mensen, jullie zijn het die behoefte aan Allah hebben, maar Allah, Hij is de Behoefteloze, de Geprezene.

[Qor-aan, 35:15]




Bron: www.understand-islam.net
Vertaald vanuit het Engels door: Een zuster

www.soennah.com
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
De schepping is behoeftig aan Allah
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De Uitspraak Dat De Qor'aan Is Geschapen En Dat Allah 1 Met Zijn Schepping Is.
» Wie is Allah?
» de voorwaarden van La Illaha illa Allah
» De Angst voor Allah, die wij niet hebben
» De middelen die helpen om het Boek van Allah te memoriseren

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Ilm & Da’wah/ Kennis & Uitnodiging naar Allaah-
Ga naar: