ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalRegistrerenInloggen

Deel | 
 

 De Islaam, de Complete en Definitieve Boodschap aan de Mensheid

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: De Islaam, de Complete en Definitieve Boodschap aan de Mensheid   zo sep 14, 2008 10:49 pm

De Islaam, de Complete en Definitieve Boodschap aan de Mensheid









Een advies aan Moslims en niet-Moslims



{De haat jegens de Islaam en de kwalijke praktijken van sommige Moslims zouden het zoeken naar de Waarheid niet in de weg moeten staan}





Door de nobele Shaykh



Dr. Saleh as-Saleh



- moge Allah hem behouden -





Allah (de ware God) verklaart het volgende:



وَٱلَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِنِينَ



En degenen die omwille van Ons streven, die zullen Wij zeker Leiding schenken op Onze wegen d.w.z. Allah's religie, Islamitisch monotheďsme. En voorwaar, Allah is zeker met de weldoeners

[ Soerah al-'Ankaboet 29:69 ].




Gedurende haddjatoel-wadaa'(1), en op de dag van 'Arafah(2) - welke op een vrijdag was, werd het Nobele Vers geopenbaard:



ٱلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ ٱلأِسْلاَمَ دِيناً



Vandaag heb Ik jullie Dien(3) voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn Gunst voor jullie volledig gemaakt en heb ik de Islaam als jullie Dien gekozen

[ Soerah al-Maa-idah 5:3 ].




Allah verklaart duidelijk dat de Dien is vervolmaakt en dat deze geen toevoeging of weglating behoeft. Dat is waarom Allah (de Allerhoogste) de functie van Boodschappers verzegelde met de Profeet Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - zijnde de definitieve en laatste Boodschapper. Het feit dat Allah de Islaam heeft gekozen als de Dien voor de mensheid, betekent dat Hij niets anders dan de Islaam accepteert van wie dan ook:



وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ ٱلإِسْلاَمِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي ٱلآخِرَةِ مِنَ ٱلْخَاسِرِينَ



En wie een andere godsdienst dan de Islaam zoekt: het zal nooit van hem worden aanvaard en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers

[ Soerah Aal 'Imraan 3:85 ].




En Allah, de Meest Verhevene, zegt ook:



إِنَّ الدينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلإِسْلاَمُ



Voorwaar, de enige godsdienst bij Allah is de Islaam

[ Soerah Aal 'Imraan 3:19 ].




Als een Complete Boodschap van Allah, definieert de Islaam:



Het Doel van ons Bestaan: Het leven van de mens is niet zinloos. De grote wijsheid achter de schepping van de mens is de onderwerping aan zijn Schepper, Allah, Zijn geboden volgend en zich onthoudend van Zijn verboden. Gedurende het leven zal men onderworpen worden aan kwellingen en beproevingen. Dit zal de ware onderwerpers en aanbidders van Allah onderscheiden van zij die anders kozen. De weg naar succes in dit leven en het Hiernamaals is dientengevolge om Allah te aanbidden alsof de onderworpene Hem ziet, en wanneer hij Hem niet ziet, te beseffen dat waarlijk, Hij hem wel ziet.
De rechten van Allah over Zijn onderdanen: Om Allah alleen te aanbidden en niets met Hem te vereenzelvigen in aanbidding.
De rechten van de mensen over hun Schepper: Om te worden toegelaten tot het Paradijs (door Allah) wanneer zij Hem correct aanbidden.
De Eenheid en Uniciteit (Tawhied) van Allah en de invloed ervan op de schepping: Men zou de Namen, Eigenschappen en Handelingen van Allah moeten kennen, zodat men Hem correct kan aanbidden. Weten dat Hij de enige ware God is die het verdient aanbeden te worden, Hem geen deelgenoten toeschrijvend in aanbidding. Weten dat Hij, Allah, Degene is Die steunt, voorziet, gunsten verleent, leven geeft en dood veroorzaakt; de Ene Die Meest Genadevol is, streng in Toorn, Vergevensgezind, Rechtvaardigst, Alwetend en al van dat waarmee Hij duidelijk is omschreven. Niets is als Allah. Al Zijn Eigenschappen zijn waar en echt. De hoedanigheid, de manier waarop, van Zijn Eigenschappen, is alleen bij Hem bekend.
Kennis: De Boodschap roept degene die het accepteert op tot het opdoen van kennis over alle aspecten van de Islaam, en Allah heeft speciale graden in het Paradijs voor de mensen van kennis. Als we over enig onderwerp van de Islaam spreken, moeten we er eerst kennis over hebben. En als we die niet hebben, moeten we de betrouwbare en goed geďnformeerde geleerden raadplegen.
Waarschuwing: De gelovige voelt en erkent dat Allah Alwetend is over hem en zijn verborgen en zichtbare daden. Niets ontsnapt aan de kennis van Allah. Hij is de Allerhoogste, boven de schepping, en Zijn Kennis omvat alles.
Rechtmatigheid: Daden zijn slechts rechtmatig als ze
1. puur zijn verricht omwille van Allah en zijn genoegen

2. de weg (authentieke Soennah) van de Profeet Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - volgen, en

3. gebouwd zijn op de de correcte 'Aqiedah (geloofsleer), volgens de leerstellingen van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - en het begrip van zijn Metgezellen (Sahaabah) moge Allah's Tevredenheid met hen zijn.





Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Re: De Islaam, de Complete en Definitieve Boodschap aan de Mensheid   zo sep 14, 2008 10:49 pm

Interacties:



De Boodschap behandelt de inrichting van de maatschappij uitgebreid. Het omvat de leiders en hun onderdanen. De leiders moeten rechtvaardig zijn met hun onderdanen en de Moslims gehoorzamen hun leiders zolang deze hen niet oproepen tot het verrichten van (aan Allah) ongehoorzame daden. Rebellie jegens hen daarentegen(4) is niet toegestaan, aangezien dit leidt tot meer kwellingen en beproevingen.
Leiders en onderdanen zijn allen verantwoordelijk in het toepassen van de Islamitische wetten. De onderdaan tolereert de onrechtvaardige heerser en geeft de heerser zijn rechten, en in gevallen van onrecht vraagt hij (de onderdaan) Allah om zijn recht. Geduld en het zich oprecht wenden tot Allah minimaliseert, of voorkomt volledig de ernstige kwellingen die met meningsverschillen gepaard gaan.
De Moslims zijn broeders van elkaar. Ze genieten rechten en verbieden onrecht naar (al) hun mogelijkheden en op manieren die niet leiden tot meer onheil. Ze werken samen op wat juist is en steunen elkaar niet in het onjuiste. Ze blijven op afstand van het invoeren van bida' (toevoegingen in de Dien)(5). Op de schaal van de minisamenleving van het gezin, zou de gelovige zijn uiterste best moeten doen de gezinsleden weg te leiden van het Hellevuur. De man is een leider voor zijn gezin, en de vrouw heeft de leiding over haar huis. Beiden zouden met standvastigheid en vergevensgezindheid moeten handelen. Allah gebiedt rechtvaardigheid en Hij houdt ervan. Hij heeft een afkeer van achterdocht, verraad, spot, roddel, bespieden, verdorvenheid en alle vormen van kwade zaken.
Incorrecte overtuigingen en dwalingen. De Boodschap roept op tot het distantiëren van welke vorm van opsplitsen dan ook, zoals de mystieke wegen van het Soefisme. Dit is geen onderdeel van de Islaam. Wegen die sommige mensen en/of dingen goddelijk maken zijn niet Islamitisch, wat de naam ervan ook moge zijn.
Wettig en onwettig. De inkomsten van de Moslim moeten wettig zijn. Uitgeven moet gebeuren op een gematigde wijze. De Islaam verwerpt ellende en onbeheerst uitgeven. De Moslim moet voorgeschreven hoeveelheden aan liefdadigheid geven wanneer men bepaalde voorwaarden daarvoor tegenkomt.
Migratie. De Moslim die niet in staat is zijn Dien te praktiseren moet migreren van het niet-Moslimland naar het Moslimland(6). Het is aanbevolen voor hen die wel in staat zijn de Islaam te praktiseren. Als migratie niet toegestaan is, dan zouden zij Moslimgemeenschappen (geen partijen!) moeten vestigen binnen hun verblijfplaatsen. Ze zouden moeten verhuizen naar dezelfde buurt als dat mogelijk is. Ze zouden het als volgt kunnen bekijken: laten we Moslimbuurten hebben! Gemeenschappen zouden een raadgevende "voorzitter van de gemeenschap" of iets dergelijks kunnen hebben, die zijn best doet om de 'Aqiedah van de Moslims te versterken en die hun zaken coördineert inzake hun Islamitisch welzijn. Het meest belangrijke waar ze aan moeten werken is het vestigen van de correcte 'Aqiedah, de 'Aqiedah van Tawhied, en zichzelf en hun familieleden doen afkeren van het imiteren van de ongelovigen, als ze werkelijk het impact van ongeloof in Allah in alle uitingen willen minimaliseren.


De ongelovigen willen dat we zoals hen zijn! We moeten ons niet laten bedriegen. Willen we zijn zoals de mensen van ongeloof? Het antwoord kan beter begrepen worden als we denken aan de Hel!



Djihaad. Allah verordende de djihaad (strijden voor de zaak van Allah) zodat de Tawhied heerst (en niet omwille van politiek en politieke doelstellingen), en opdat de aarde gereinigd zal zijn van de kwelling die leidt tot de vernietiging van de mens, d.w.z. van Shirk (afgoderij): aanbidding van mensen of wat dan ook naast Allah of buiten Hem.


De Tawhied is de grootste rechtvaardigheid op aarde. De Islaam is niet passief als het aankomt op de waarheid. Allah gebiedt de verspreiding van de waarheid op iedere vreedzame wijze. Als de valsheid tegenover de verspreiding van de Tawhied staat, zegt Allah, de Heilige en de Allerhoogste:



En bestrijdt hen tot er geen fitnah (hier: ongeloof en afgoderij) meer is en iedere vorm van de aanbidding aan Allah alleen behoort. Maar als zij dan ophouden, dan is er geen vijandschap, behalve tegen de onrechtplegers

[ Soerah al-Baqarah 2:193 ].




Ibn Djarier(7) zei in de tafsier van het bovenstaande vers: "En bevecht de Moeshrikien (mensen van Shirk) totdat er geen kwelling d.w.z. totdat er geen Shirk meer is en totdat de aanbidding van afgodsbeelden en valse goden is verdwenen, en totdat gehoorzaamheid tot Allah alleen is." Qataadah(8) zei: "Totdat er geen Shirk is."



De djihaad is geen militaire, territoriale, nationale, of strategische uitbreiding. Het wordt niet verricht voor enig werelds doel. De dihaad verwijdert minachting en arrogante gebreken die tussen de mensen en de waarheid van de Islaam instaan, hen zodoende de mogelijkheid gevend zichzelf te bevrijden van alle soorten van afgesplitste en onderdrukkende aanbidding.



Een Advies



De Profeet Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - werd de boodschap van de Qor-aan toevertrouwd. Hij wist en begreep wat het betekende, want hij bevond zich onder Allah's inspiratie. Ieder aspect dat leed tot het begrip van de Boodschap is uitgelegd door de Profeet -sallallahoe ‘alayhi wa sallam, zo ook hoe anderen op te roepen tot het aannemen van deze nobele Boodschap van Allah. De fundamenten van de da'wah (anderen uitnodigen tot de Islaam) zijn gegrondvest in de Qor-aan en in de leerstellingen van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam. Niemand kan een nieuw fundament uitvinden. Ja, iemand kan de methode van een boek, cassettebandje, lezing, etc. gebruiken om da'wah te verrichten, op voorwaarde dat deze materialen of lezingen het begrip van de Vrome Voorgangers, as-Selef as-Saalih, onderschrijven. Vanwege hun vasthouden aan de Qor-aan en de Soennah, waren zij geschikt voor het ontvangen van de hulp, steun en overwinning van Allah. Hun weg gaat voort tot op de Dag des Oordeels, zoals de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - uitlegde:



"Er zal één groep van mijn gemeenschap niet ophouden met het blijven op de Waarheid, overwinnend, onaangetast door degenen die hen verlaten of tegen hen in gaan. Zij zullen in zulk een staat blijven totdat het Bevel van Allah(9) hen inhaalt terwijl zij nog steeds overwinnend en op de Waarheid zijn."(10)



De Volgelingen van de Geredde en Overwinnende Groep



Volgen de Qor-aan
Blijven bij de Soennah (leerstellingen, aanbevelingen, adviezen, bevelen en goedkeuringen van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - inzake Islamitische fundamenten en juridische aangelegenheden).
Begrijpen de Qor-aan en de Soennah in overeenkomst met de leerstellingen van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam, zoals verduidelijkt door zijn Metgezellen, moge Allah's Tevredenheid met hen zijn. De daw'ah naar Allah mag niet afwijken van het pad gevolgd door as-Selef as-Saalih. Deze uitnodiging vindt basis in de volgende principiële zaken:


1. Uitleggen dat Allah de Ware God is Die het alleenrecht heeft om aanbeden te worden. Het benadrukt de Eenheid en Uniciteit van Allah en Zijn Eigenschappen en de invloed hiervan op de mensen. Mensen worden opgeroepen na te denken over Allah's Eigenschappen en Zijn invloed in het universum.



2. De teksten gebruiken uit de authentieke bronnen, de Qor-aan en de Profetische Soennah, zonder enige twijfel en het vermijden van blindelings volgen van partijen, geleerden en persoonlijkheden. Dit onderschat geenszins de grote rol van de geleerden. Het is eerder iets dat de ware geleerden verwerpen en zij nodigen uit tot het volgen van wat wettig toegestaan is met gegrond bewijs.



3. Benadrukken dat alle afgoden (dat wat wordt aanbeden anders dan of naast Allah) geschapen dingen/wezens zijn en zodoende behoevend, bewijzend dat ze niet Goddelijk zijn.



4. Alle vraagstukken relateren aan de basis. De meest belangrijke ervan is de Tawhied (Eenheid en Uniciteit van Allah) en de betekenis hiervan. Als ze het gebed, de hidjaab (wettige kleding voor Moslimvrouwen) of enig aspect van de Islaam in twijfel trekken, relateer dit dan aan de Tawhied van Allah: alle kwesties moeten overeenkomen met Allah's bevel, daar Hij de Enige Ware God is Die aanbidding waard is.



5. Zaken betreffende het leven en de dood relateren aan de Laatste Dag. Geef verheugende tijdingen die de gelovigen tegemoet zien, en de waarschuwingen die Allah verklaard heeft in de Qor-aan en op de tong van de Profeet Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - voor degenen die het verwerpen.



6. Een voorbeeld zijn. Zelfs als je zondigt, vraag Allah om vergeving, toon berouw en ga dan verder. Houd vast aan de Waarheid, zelfs al ben je alleen. Vraag Allah constant om leiding, moed, volharding en geduld.



7. Vertrouwen op Allah, en de resultaten aan Hem overlaten, de Allerhoogste. Herinner de Boodschapper Noeh (Noah) - ‘alayhis-salaam: 950 jaar van da'wah en slechts een handjevol beantwoordde zijn oproep.



8. De feiten aantonen: anderen uitnodigen naar de acceptatie van de Islaam. Neem geen neutrale positie in en wees niet puur "academisch". Da'wah is levendig en actief. Het staat tussen twee extremen: mystiek (d.w.z. Soefisme) en 'Ilm al-Kalaam (Scholastieke en filosofische wegen die puur logische en rationalistische benadering gebruiken om de Islaam uit te leggen).



9. De rol van de Boodschappers en Profeten - ‘alayhimoes-salaam - begrijpen vanuit hun verhalen in de Qor-aan en de Soennah.



10. Een geleidelijke en consequente manhadj (Pad) voor da'wah praktiseren. Het belang van 'Aqiedah en de authentieke Soennah eerst benadrukken. De mensen onderwijzen over Allah, de Qor-aanische betekenissen, ahaadieth, moraal, etc., en altijd de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - en dan zijn metgezellen, moge Allah's tevredenheid met hen zijn, nemen als voorbeeld om te volgen.


www.soennah.com
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
 
De Islaam, de Complete en Definitieve Boodschap aan de Mensheid
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Ilm & Da’wah/ Kennis & Uitnodiging naar Allaah-
Ga naar: