ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Het volgen van de Profeet

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Het volgen van de Profeet Empty
BerichtOnderwerp: Het volgen van de Profeet   Het volgen van de Profeet Icon_minitimezo sep 14, 2008 10:53 pm

Het volgen van de Profeet


Eén van de grootste voorwaarden van de getuigenis dat Mohammed de Boodschapper is van Allah, is het volgen van de Profeet (vrede zij met hem), zowel uiterlijk als innerlijk.



Degene die de Boodschapper (vrede zij met hem) niet opvolgt - ook al heeft hij ikhlaas (zuivere intentie) voor Allah - die heeft de getuigenis dat Mohammed de Boodschapper is van Allah niet verwezenlijkt. De geloofsgetuigenis wordt niet van hem aanvaard, zelfs met ikhlaas. De Profeet (vrede zij met hem) zegt namelijk:



"Wie een handeling verricht waarop niet ons bevel staat, dit wordt van hem verworpen."

(Moeslim)



In een andere overlevering:



"Wie in deze zaak van ons datgene toevoegt wat er niet bij hoort, dit wordt van hem verworpen."

(Al-Boekhaarie en Moeslim)



Als dit duidelijk is, dan is de ikhlaas niet alles. Het is noodzakelijk dat aan de ikhlaas de opvolging wordt toegevoegd: de opvolging van de Boodschapper (vrede zij met hem). Zodanig dat de mens niemand als deelgenoot toekent aan de Boodschapper (vrede zij met hem) in de wetgeving, ook al behoort hij tot de grootste imams van de moslims.



Zelfs al zijn het Aboe Bakr en ‘Oemar, dan nog is het niet toegestaan voor ons om hen als deelgenoot toe te kennen aan de Profeet (vrede zij met hem) in de wetgeving. Ibn ‘Abbaas (moge Allah tevreden zijn met hem en zijn vader) heeft gezegd:



"Er dreigen stenen uit de hemel op jullie neer te vallen! Ik zeg: de Boodschapper van Allah heeft gezegd, en jullie zeggen: Aboe Bakr en ‘Oemar hebben gezegd!"

(Moesannaf ‘Abdoer-Razzaaq)



Allah (de Almachtige en Majesteitelijke) zegt:



Laten degenen die zijn bevel tegengaan ervoor oppassen dat een rampspoed hen treft of dat een pijnlijke bestraffing hen treft.

[ Soerah an-Noer 24:63 ]




Imam Ahmed heeft gezegd:



"Weet jij wat de rampspoed is? De rampspoed is afgoderij!"



Hoe kan dit afgoderij zijn? Jawel, de rampspoed is afgoderij. De Imam (moge Allah hem genadig zijn) legde dit uit en zei:



"Als hij wat van de Profeets (vrede zij met hem) uitspraken verwerpt, zal er wellicht iets van de dwaling in zijn hart terechtkomen, waardoor hij vernietigd zal zijn."



Dit is inderdaad zo. Wanneer iemand namelijk wat van de uitspraken van de Boodschapper (vrede zij met hem) verwerpt, dan gebeurt dit enkel uit begeerte en voorwaar: de begeerte is afgoderij.



Heb jij degene gezien die zijn begeerte tot god neemt? Allah laat hem dwalen op grond van kennis en verzegelt zijn gehoor en hart en op zijn zicht plaatst Hij een bedekking.

[ Soerah al-Djaathiyah 45:23 ]



Wie de Boodschapper (vrede zij met hem) aldus niet opvolgt, die heeft de getuigenis dat Mohammed de Boodschapper is van Allah niet verwezenlijkt. Het niet opvolgen van de Boodschapper (vrede zij met hem) is van twee soorten:



Ten eerste: dat iemand de woorden van een ander dan de Profeet (vrede zij met hem) boven hem voortrekt. Dat hij de leiding van de Boodschapper (vrede zij met hem) kent, maar de woorden van een ander voorrang geeft. Dit komt veel voor bij de fanatieke aanhangers van de leerscholen. Ongeacht of deze leerscholen betrekking hebben op de rechtsleer of op de geloofsleer.



Voorwaar, wanneer je aan sommige fanatiekelingen de leiding van de Boodschapper (vrede zij met hem) laat zien, zo helder als de zon midden op de dag, dan zeggen zij: "Die en die heeft zo en zo gezegd en die en die heeft zo en zo gezegd!"



Imam Ahmed (moge Allah hem genadig zijn) keurde dit af en zei:



"Ik sta versteld van mensen die de overleveringsketen en zijn authenticiteit kennen, maar toch de opinie van Soefyaan volgen, terwijl Allah zegt: "Laten degenen die zijn bevel tegengaan ervoor oppassen dat een rampspoed hen treft of dat een pijnlijke bestraffing hen treft."



Wat denk jij dan van degenen die de opinie volgen van degene die lager is dan Soefyaan ath-Thawrie en de leiding van de Boodschapper (vrede zij met hem) laten? Ik vraag jullie: hebben zij de opvolging van de Boodschapper verwezenlijkt? Nee, zij hebben deze niet verwezenlijkt. Hebben zij de getuigenis dat Mohammed de Boodschapper van Allah is, verwezenlijkt? Nee, zij hebben dit niet verwezenlijkt.



Er wordt tegen hen gezegd: "O mensen, dit is de leiding van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem)." Maar zij antwoorden: "Die en die heeft zo en zo gezegd!"



Wie is degene op wie de openbaring werd neergezonden? Is het die en die of is het de Boodschapper van Allah, Mohammed (vrede zij met hem)? Als hij zegt: "Het is die en die", dan heeft hij ongeloof gepleegd en zijn ongeloof openbaar gemaakt.



Maar als hij zegt: "Het is Mohammed", dan zeggen wij tegen hem: "Wat is de waarde van de Boodschap bij jou, aangezien jij de leiding van een ander voorrang geeft boven zijn leiding? Als jouw Boodschapper Mohammed (vrede zij met hem) is, volg hem dan en wees gemanierd met hem. Er wordt tegen je gezegd: dit is de leiding van de Boodschapper en jij zegt: dit is de leiding van die en die."



Wat betreft de tweede soort van de tegenstrijdigheid met de leiding van de Boodschapper (vrede zij met hem): dit is dat iemand datgene in de religie van Allah invoert wat er niet bij hoort. Hoe? Dat iemand een handeling verricht waarmee hij toenadering zoekt tot Allah, terwijl de Boodschapper (vrede zij met hem) dit niet heeft uitgevoerd. Deze persoon heeft de getuigenis dat Mohammed de Boodschapper van Allah is niet verwezenlijkt.



Als hij de getuigenis dat Mohammed (vrede zij met hem) de Boodschapper van Allah is, had verwezenlijkt, dan zou hij niet in de religie van Allah innoveren wat er niet bij hoort. Het innoveren in de religie van Allah wat er niet bij hoort, houdt namelijk in dat iemand zich voor Allah en Zijn Boodschapper plaatst. Voorwaar, dit houdt een verloochening in van dit geweldige Vers:



Vandaag heb Ik jullie religie voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst aan jullie voltooid en ben Ik tevreden met de Islam als religie voor jullie.

[ Soerah al-Maa-idah 5:3 ]




Wat was het standpunt van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) ten opzichte van deze zaak die jij als religie hebt genomen en waarmee jij Allah aanbidt? Was hij hier onwetend over? Dan heb jij hem voorzeker beschuldigd van onwetendheid. Was hij hier tegenstrijdig mee? Dan heb je hem voorzeker beschuldigd van tegenstrijdigheid. Verborg hij dit voor zijn gemeenschap? Dan heb je hem voorzeker beschuldigd van het verbergen van kennis. Al deze veronderstellingen zijn vals, zoals je ziet.



Wanneer wij dit beseffen, dan is het genoodzaakt voor ons te zeggen: voorwaar, elke innovatie die de mens als religie neemt, is een valsheid, ongeacht of het een geloofsleer in het hart betreft, een uitspraak met de tong of een handeling met de ledematen. De Boodschapper (vrede zij met hem) heeft de waarheid gesproken toen hij zei:



"Elke innovatie is een dwaling."

(Ahmed, Aboe Daawoed, at-Tirmidhie, Ibn Maadjah en al-Haakim)



Elke innovatie, zonder uitzondering. Bij Allah, als dit in één van de boeken terecht zou komen van degenen die blindelings geïmiteerd worden, dan zou tegen eenieder die een innovatie zou introduceren gezegd worden: waar is het bewijs?



Maar de eenduidige, heldere en duidelijke woorden van de Boodschapper (vrede zij met hem) worden verdraaid en er wordt gezegd: "Dit is algemeen, maar hier wordt het specifieke mee bedoeld. Wij zien het als een goede zaak om Allah hiermee te aanbidden, omdat onze harten hierdoor verzachten en omdat dit ons actief maakt."



Wij zeggen echter: "Bij Allah, als het een goede zaak zou zijn, dan had Allah het voor Zijn dienaren voorgeschreven. Het verzachten van het hart door deze innovatie noodzaakt dat het verhard raakt voor de Soennah. Het hart is namelijk als een vat. Als je het vult met het goede, zal het hiermee gevuld raken. Wanneer je bij dit goede iets slechts voegt, dan is het onvermijdelijk dat het goede benauwd raakt en eruit gaat.



Stel dat je een beker gevuld met water hebt, vervolgens voeg je er ander water bij. Zal de beker alles dragen? Neen, het is noodzakelijk dat het water eruit gaat. Het is of Soennah of innovatie."



Daarom zeggen wij tegen eenieder die in zijn hart ikhlaas, liefde voor de religie en liefde voor de Boodschapper (vrede zij met hem) heeft: "Moge Allah jou met het goede belonen voor deze liefde en voor deze ikhlaas. Maar het behoort tot de volledige ikhlaas dat je gelooft dat er geen goeds is voor de mens betreffende datgene waarmee hij Allah aanbidt, behalve wat gekomen is in het Boek van Allah en de Soennah van Zijn Boodschapper (vrede zij met hem).



Waarom zoek je dan het goede in iets anders dan deze twee? Bij Allah, in de aanbiddingen die vermeld zijn in het Boek van Allah en die authentiek zijn overgeleverd van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zit zeker voldoening. Voldoening voor de rechtschapenheid van de harten, lichamen, individuen en groepen."



Wij zeggen tegen deze broeder die een innovatie heeft geïntroduceerd in de religie van Allah, ongeacht of het een uitspraak met de tong is, een geloofsleer met het hart of een handeling met de ledematen:



"O mijn broeder, het Boek van Allah is beschikbaar en de Soennah van de Boodschapper (vrede zij met hem) is beschikbaar en gezuiverd - en alle lof is aan Allah. Voorzeker, de sterke overleveringen zijn onderscheiden van de zwakke. De weg van de Vrome Voorgangers is beschikbaar - en alle lof is aan Allah. Waarom innoveren wij dan in onze geloofsleer? Waarom innoveren wij gedachtenissen waarvoor Allah geen bewijs heeft neergezonden?"



Ongeacht of deze innovatie in de manier, de hoeveelheid of het wezen is. Want elke aanbidding dient noodzakelijk bevestigd te zijn door de religie in haar oorzaak, wezen, hoeveelheid en manier. Niet iedereen mag zomaar wat verzinnen.



Als eenieder van de mensen telkens, wanneer er een aanbidding in hem opkomt, deze introduceert, zal de gemeenschap dan één zijn? Als eenieder voor wie een bepaalde aanbidding in zijn hart wordt versierd, Allah hiermee aanbidt, zal de gemeenschap dan één zijn? Absoluut niet! Zij zal zich opsplitsen. Maar er is een weegschaal:



Voorzeker, Wij hebben Onze Boodschappers gezonden met de duidelijke bewijzen en Wij hebben met hen het Boek en de Weegschaal neergezonden, opdat de mensen gerechtigheid handhaven.

[ Soerah al-Hadied 57:25 ]




Wat is deze weegschaal?



En als jullie ergens van mening over verschillen, voer dit dan terug naar Allah en Zijn Boodschapper.

[ Soerah an-Nisaa- 4:59 ]




Als jullie ergens overeenstemming over hebben, dan is dat de waarheid. Maar als jullie ergens van mening over verschillen, aan wie is dan het oordeel daarover?



En waar jullie ook van mening over verschillen, dan is het oordeel daarover aan Allah.

[ Soerah ash-Shoera 42:10 ]




Door: Shaykh Mohammed ibn Saalih al-'Oethaymien
Bron: Een beknopte uitleg van de islamitische geloofsgetuigenis



www.soennah.com
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Het volgen van de Profeet
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Is het goed om lessen te volgen bij iemand die niet omgaat met Selefies?
» Het Graf Van De Profeet...
» De grijsheid van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem)
» Het hoofdhaar van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem)
» 10 zaken die de Profeet Mohammed aan de mensheid gaf

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Manhadj/ Methodologie-
Ga naar: