ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalRegistrerenInloggen

Deel | 
 

 Het onheil van takfier

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
avatar

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

BerichtOnderwerp: Het onheil van takfier   za sep 27, 2008 10:03 pm

Het onheil van takfier




Alle lof komt Allah toe en vrede zij met de Profeet Mohammed, zijn familie, zijn nobele Metgezellen en degenen die zijn pad volgen tot aan de Dag der Opstanding. Takfier, ofwel het bestempelen van de moslims (zowel de heersers als de onderdanen) met koefr (ongeloof), is ťťn van de gevaarlijkste beproevingen die in onze tijd voorkomen.



Deze misleidende gedachte heeft zich verspreid onder velen van de jeugd in de moslimwereld, in het oosten en het westen, in het noorden en het zuiden. Velen van deze jongeren zijn emotioneel erg betrokken en bezorgd om de religie. Zodoende hebben zij veel aangenomen van wat degenen die hun begeerten volgen, verspreiden. Deze volgers van hun begeerten hebben de principes en het gedachtegoed van de vroegere Khawaaridj (dissidenten) vernieuwd en zij zijn een verlengstuk van hen geworden. Dit heeft hen geleid tot het doen van takfier op de islamitische maatschappijen als geheel en op alle moslimleiders, zonder uitzondering. De consequenties hiervan zijn afgrijselijk. Bloed wordt vergoten.



Definitie van koefr



Om takfier beter te kunnen begrijpen, is het noodzakelijk om eerst de term koefr te definiŽren. Taalkundig betekent de term koefr 'het bedekken en afschermen'. Over alles wat iets bedekt, kan worden gezegd "kaffarahoe" Ďhet bedekte het en het schermde het af'. Zoals wordt gezegd dat wanneer de boer het zaad in de grond stopt en met aarde bedekt, hij een kaafir is vanuit taalkundig aspect, want hij bedekte het zaad met aarde.



Wat de islamitische betekenis betreft, betekent het woord koefr soms de grote koefr, die de verrichter ervan buiten de oevers van de Islam doet treden. Soms betekent het de mindere vorm van koefr, die de verrichter niet de Islam doet verlaten.



De kaafir wordt een kaafir genoemd, omdat hij de Gunst van Allah (vrij is Hij van elke tekortkoming en Verheven) heeft bedekt en afgeschermd. Zodoende erkende hij de Gunst van Allah aan hem niet en hij toonde geen dankbaarheid. In plaats daarvan ontkende hij de gunst die Allah hem schonk.



De mensen van de Soennah bevinden zich op een gematigde koers betreffende alle fundamentele zaken in de Islam. Zij bevinden zich tussen de twee extremen: zij die overdrijven en de grenzen overschrijden en zij die verwaarlozen en onachtzaam zijn. Allah beschreef dit in de Nobele Koran:



En zo hebben Wij jullie tot een gematigde gemeenschap gemaakt.

[ Soerah al-Baqarah 2:143 ]



Ook inzake de kwestie van takfier bevinden de mensen van de Soennah zich op een gematigde koers, tussen overdrijving en onachtzaamheid.



De kaafir, waarmee we bedoelen degene die zich bevindt op grote koefr, bestaat uit twee soorten. De eerste soort is de oorspronkelijke ongelovige. Deze soort omvat al degenen die geen moslims zijn, inclusief de christenen en de joden. Iedereen die hun koefr in twijfel stelt, is zelf een kaafir. De tweede soort is de afvallige die geboren werd uit twee moslimouders en in de fase van volwassenheid de Islam verwierp, in woord of in daad.



Het standpunt van de mensen van de Soennah en de verschillende sekten ten opzichte van takfier



De mensen zijn inzake takfier te verdelen in drie groepen. De eerste categorie zijn de Khawaaridj, de dissidenten. Zij schrijven koefr toe aan de moslims wegens grote zonden, sommigen zelfs wegens kleine zonden. Bovendien schrijven zij koefr toe aan elke moslim die niet hetzelfde gelooft als zij. Zodoende maken zij het bloed en het bezit van de meeste moslims toegestaan. Deze groep bestaat voort in onze tijd en zij komen in vele delen van de moslimwereld voor.



De tweede groep zijn de Moerdji-ah. Deze groep zegt dat Iemaan, het geloof, niet wordt beÔnvloed door een zondige daad, zelfs als de moslim een grote zonde verricht. Zij zeggen dat alle moslims gelovigen zijn en dat niets het geloof kan beÔnvloeden. Hoewel het geloof van de Moerdji-ah ook andere opvattingen omvat, is hun geloof over het algemeen zoals hier is vermeld.



De derde groep is Ahloes-Soennah. Zij zijn op een gematigde koers tussen deze twee extremen. Zij haasten zich niet om de moslim te beschuldigen van koefr, maar tegelijkertijd weerhouden zij zich niet van het toeschrijven van koefr als iemand datgene verricht wat Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem) als koefr hebben omschreven. Zij zeggen echter dat een moslim wellicht zegt of doet wat koefr is, maar het is niet correct om de koefr aan dit specifieke individu toe te schrijven, totdat het bewijs gevestigd is, aan alle voorwaarden van takfier betreffende dit individu is voldaan en alle belemmeringen verwijderd zijn.



Belangrijke zaken betreffende takfier



De eerste belangrijke zaak is dat voordat de takfier gevestigd kan worden, er aan alle voorwaarden moet worden voldaan en alle belemmeringen moeten worden verwijderd. Onder de voorwaarden van takfier zijn de volgende: kennis, vrije keuze, bedoeling, opzettelijke handeling of uitspraak van koefr en de acceptatie ervan. Dit betekent dat men moet vaststellen of deze persoon weet dat deze handeling koefr is en dat hij er zelf voor gekozen heeft, zonder ertoe gedwongen te zijn. Bovendien moet het duidelijk zijn dat de persoon deze daad met opzet verrichtte en er tevreden mee is.



Tot de belemmeringen van takfier behoren: bevestiging van een fout, onwetendheid, dwang en misinterpretatie. De mensen van de Soennah kijken eerst naar de belemmeringen en de voorwaarden, voordat zij koefr toeschrijven aan een specifieke persoon.



De tweede belangrijke zaak waaraan gedacht dient te worden, is dat het toeschrijven van koefr aan de moslims en hen buiten de oevers van de Islam plaatsen een zeer gevaarlijke zaak is. Het is aan niemand om zich in deze zaak te haasten en zich ermee te bezigen, behalve degenen die stevig gegrondvest zijn in de kennis en bovendien voldoen aan zekere criteria. Dit vanwege het feit dat takfier het recht is van Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem). Zodoende kan dit enkel uitgevoerd worden door de erfgenamen van de profeten: de geleerden die stevig zijn gegrondvest in de kennis en die de besluitvoering van Allah en Zijn Profeet verduidelijken. Zij zijn de enigen die hier gekwalificeerd voor zijn. Ieder ander dan zij die zichzelf bezighoudt met takfier bevindt zich op een duister pad van overtreding.



Het is dus niet toegestaan om takfier toe te passen op iemand, behalve degene die Allah en Zijn Boodschapper als zodoende hebben aangewezen. Over de ernst van takfier en de grenzen ervan die door Allah en Zijn Boodschapper zijn gevestigd, zegt Shaykhoel-Islaam Ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn):



"Dit is waarom de mensen van kennis en Soennah niet overgaan tot takfier op degenen die tegen hen ingaan, zelfs al passen diegenen takfier toe op hen. De zaak van koefr is namelijk een wettelijk recht, gevestigd door de sharie'ah. Zodoende kan de persoon niet op een gelijke manier straffen (wat wil zeggen dat hij jou eerst tot kafir verklaart en jij hem daarop kafir tot verklaart). Dit is net zoals iemand die tegen je liegt en jij liegt vervolgens tegen hem of iemand is overspelig met leden van jouw familie en jij pleegt vervolgens overspel met leden van zijn familie. Want overspel en liegen zijn verboden, behorend tot het recht van Allah. Eveneens is takfier een recht dat Allah toebehoort. Aldus beschuldigen wij niemand van koefr, behalve degene die Allah en Zijn Boodschapper zo hebben genoemd." (Ar-Radd 'ala al-Bakarie, deel 3, blz. 381)



Het gevaar van takfier beperkt zich niet tot het schenden van het recht van Allah (vrij is Hij van elke tekortkoming en Verheven). De persoon die koefr aan een ander toeschrijft, loopt daarnaast het risico om in datgene te vallen waarvan hij zijn broeder beschuldigt. Dit is overeenkomstig met de overlevering van de Profeet (vrede zij met hem):



"Een persoon die zijn broeder Ďo ongelovige' noemt, heeft een daad verricht waarbij deze daad van ongeloof op ťťn van hen terugkeert. Als het was zoals hij zei, dan is de koefr van de man bevestigd. Maar als het niet zo was, dan keert het terug op hem [d.w.z. op degene die takfier verrichtte op zijn broeder]."

(Moeslim & at-Tirmidhie)



In een andere overlevering zei de Profeet (vrede zij met hem):



"Als iemand een ander van zonden beschuldigt door hem een faasiq of een verderfelijke persoon te noemen, of hem van koefr beschuldigt, keert deze beschuldiging terug op hem als zijn metgezel (degene die beschuldigd wordt) onschuldig is."

(Al-Boekhaarie)



De derde belangrijke zaak is dat takfier voor haat zorgt onder de mensen. Voornamelijk tegen diegenen die als kaafir worden geduid, want niemand houdt ervan om kaafir te worden genoemd. Dit kan zelfs leiden tot gevechten en bloedvergieten, welke kwaad berokkenen aan de betrokken individuen en de samenleving als geheel.



Shaykhoel-Islaam Ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd:



"Het is niemand toegestaan om koefr toe te schrijven aan iemand van de moslims, zelfs als deze een fout maakt en verkeerd handelt, totdat het bewijs aan hem is geleverd en de zaak aan hem wordt verduidelijkt. Degene wiens Islam is bevestigd met zekerheid, zijn Islam wordt niet weggenomen door twijfel. Zijn Islam komt slechts tot een einde na de vestiging van het bewijs en de verwijdering van de onduidelijkheid." (Madjmoe' al-Fatawa, deel 12, blz. 501)



Sommige van de praktijken van takfier in onze tijd



Ten eerste: een soort van takfier die in onze tijd wordt gepraktiseerd, is de onbeperkte takfier op de moslimleiders die niet heersen met de wetten van Allah. Deze generalisatie, zonder details, heeft ertoe geleid dat vele jonge moslims het rebelleren met geweld tegen hen als toegestaan beschouwen. Dit heeft geleid tot confrontaties, bloedvergieten en andere problemen die steeds groter worden. Bovendien brengt het chaos en instabiliteit aan de moslimwereld, zoals voor eenieder zichtbaar is.



Daarnaast zijn deze opvattingen niet gestopt bij de heersers, maar zij hebben zich uitgebreid naar de werknemers van de regering, veiligheidsdiensten en anderen. Het heeft ook vele imams van moskeeŽn, oproepers tot het gebed en geleerden bereikt. Dit door het voorwendsel dat zij allen collaborateurs met de regering zijn. Dit voorwendsel heeft zich zelfs uitgebreid naar de moslimgemeenschap als geheel. Degenen die niet de geloofsopvattingen van deze groepen hebben, worden beschouwd als ongelovigen. We hebben het niet over iets wat uit de lucht is gegrepen, dit is werkelijk gaande. Daarom vraag je je niet af waarom zij moslims vermoorden en plaatsen bombarderen waar zich vele moslims bevinden. Het is zelfs zo ver gegaan dat deze groepen oproepen tot complete distantiŽring van hun samenlevingen, omdat zij denken dat de gehele samenleving uit ongelovigen bestaat en zij niet bij hen kunnen blijven.



Het bereikt zelfs het niveau dat sommigen hun verplichtten om hun eigen vrouw te verlaten, als zij niet aan dezelfde takfier principes vasthoudt als de persoon zelf. Niet alleen dat, maar de echtgenote of vrouw die vasthoudt aan deze principes van takfier, getrouwd met een andere moslim, meent dat het voor haar verplicht is om haar man te verlaten als hij het niet met haar eens is.



Zelfs tot het niveau dat er in sommige moslimlanden wordt opgeroepen om het gezamenlijke gebed niet te verrichten, onder het mom dat deze moskeeŽn geen echte moskeeŽn zouden zijn en dat de imams van deze moskeeŽn geen moslims zijn, omdat zij zijn Ďaangesteld door de regering'. Dit is gaande in sommige moslimlanden.



De oplossing



De oplossing van dit probleem is het verspreiden van de ware kennis van de Vrome Voorgangers en de correcte kennis van Islam. Van de betrouwbare geleerden en de boeken van de Salaf (voorgangers). De jongeren dienen terug te keren naar de geleerden en hun adviezen te zoeken, in plaats van het volgen van deze zogenaamde denkers en hun takfierie boeken. Al degenen die deze methodologie verdedigen, staan niet eens bekend als de ware geleerden die vasthouden aan het pad van de Voorgangers.



Aan de andere kant dienen de moslimsamenlevingen en regeringen de correctieve benadering te nemen in het vasthouden aan de islamitische wetgeving. Wanneer dit omwille van Allah gedaan wordt, zal de belofte van Allah om kracht en standvastigheid aan de moslimgemeenschap te schenken beslist werkelijkheid worden. Er zou ook altijd een handreiking moeten worden gedaan naar onze jongeren die beÔnvloed kunnen zijn door de takfier. Er dienen nuttige discussies over deze kwestie plaats te vinden en een weerlegging van de opvattingen die zij hebben, gebaseerd op bewijzen. Als er iets is wat steeds benadrukt moet worden, of het nu om deze kwestie gaat of het begrip van de Islam als geheel, is dat de mensen zeer serieus dienen te zijn over het kennen van de Islam vanuit zijn twee bronnen, de Koran en de weg van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) met het begrip van de Metgezellen. Dit is het criterium van bescherming waartoe iedere moslim zich uiterst zou moeten inspannen dit te leren. Dit is het ware mechanisme voor bescherming voor het individu en zodoende voor de familie en de maatschappij als geheel.



Een advies aan de jongeren



Tot slot weten wij allen dat emoties werkelijk zijn en zorgzaamheid om de Islam is een sterke motivatie voor zijn volgelingen. Als deze motivatie van zorgzaamheid, oprechtheid en emotie niet geleid wordt door het volgen van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) in overeenstemming met de weg van de Voorgangers, kan deze veranderen in een vlammend vuur van vernietiging. Daarom geven wij opnieuw het oprechte advies aan onze jongeren om kennis op te doen vanuit zijn betrouwbare bronnen en van de geleerden die het pad van de Metgezellen volgen. Moge Allah (Verheven is Hij) ons en onze moslimjongeren leiden tot het pad van rechtschapenheid en wijsheid en moge Allah (Verheven is Hij) deze gemeenschap beschermen tegen het onheil van takfier.



Door: Dr. Saleh as-Saleh

Bron: www.understand-islam.net

Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ghorabaa.forumactie.com
 
Het onheil van takfier
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Weerlegging van de Dwaling-
Ga naar: