ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De Salaf over ongehoorzaamheid aan Allaah.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Salaf over ongehoorzaamheid aan Allaah. Empty
BerichtOnderwerp: De Salaf over ongehoorzaamheid aan Allaah.   De Salaf over ongehoorzaamheid aan Allaah. Icon_minitimevr mei 23, 2008 9:55 am

De Salaf over ongehoorzaamheid aan Allaah.

Allaah de Verhevene zegt in de Qur'aan:

"...Laat daarom degenen die tegen zijn(de Boodschapper) gebod ingaan, oppassen opdat geen rampspoed hen overkomt of een pijnlijke straf hen achterhaalt."
[Surat an-Nur; 63]


1 - Ibn al-Qayyim vermeldt deze overlevering van sommige van de Salaf:

"Waarlijk, wanneer ik Allaah ongehoorzaam ben, kan ik het effect van die daad van ongehoorzaamheid zien aan het uiterlijk van mijn vrouw en mijn paard."

['ad-Da' wad-Dawa''; p. 139]

2 - Sufyan ath-Thawri zei:

"Ik werd van het bidden in de nacht voor vijf maanden voorkomen wegens één enkele zonde die ik gepleegd had."

['Tazkiyyat an-Nufus'; p. 62]

3 - Sufyan ath-Thawri zei:

"Mij is begrip van de gehele Quran gegeven. Toen ik een cadeau van de heerser accepteerde, werd dit begrip van mij weggenomen."

[Overgeleverd door Bakr Abu Zayd in 'Hilyat Talib al-'Ilm'; p. 7]

4 - Ibn al-Jazwi overlevert, op gezag van 'Abd al-Hamid:

"Ik zag een man die constant gemeenschap met zijn vrouw zou hebben terwijl zij menstrueerde. Uiteindelijk begon hijzelf te menstrueren. Toen hij berouw toonde, stopte het menstrueren."

['Sayd al-Khatir'; p. 398]


5 - Anas bin Malik overlevert:

"De Boodschapper van Allaah vrede zij met hem stuurde een man van zijn metgezellen naar een man van de ongelovigen, om hem op te roepen tot Allaah De Verhevene. De (ongelovige) man zei tegen de Metgezel:

"Wat is deze Heer van jullie waar je me naar oproept? Is Hij gemaakt van ijzer? Is Hij gemaakt van koper? Is Hij gemaakt van zilver? Is Hij gemaakt van goud?"

De Metgezel keerde terug naar de Profeet vrede zij met hem en vertelde hem wat er gebeurd was, dus stuurde de Profeet vrede zij met hem een tweede keer. De man vroeg hem hetzelfde, dus werd hij voor de derde keer gestuurd. De man vroeg weer hetzelfde, de Metgezel keerde terug en informeerde de Profeet vrede zij met hem hierover. Allaah de Verhevene stuurde toen een bliksemschicht die de man raakte en hem verbrandde.

De Boodschapper van Allaah vrede zij met hem zei toen: "Waarlijk, Allaah - De Verhevene - heeft naar deze man die jij kent een bliksemschicht gestuurd die hem verbrande. "

Toen werd het vers geopenbaard: "... en Hij zendt de bliksem en treft er mede, wie Hij wil; nog steeds redetwisten zij over Allah. Terwijl Hij streng is in het straffen.." <span style="color:darkblue">[ar-Ra'd; 13]"

[Overgeleverd door al-Bayhaqi in 'as-Sunan al-Kubra' (11259), al-Haythami in 'Majma' az-Zawa'id' (7/24), en hij is authentiek]

6- Adh-Dhahabi overlevert:

"Een man kwam naar Ibn Sirin en zei: "Ik had een droom waarin ik een glas gevuld met water in mijn hand had. Plotseling verbrijzelde het glas, maar het water bleef zoals het was."

Ibn Sirin zei tegen hem: "Vrees Allah! Waarlijk, jij hebt zo'n droom niet gehad. Ik zal niet afgerekend worden om jou leugens, maar, deze droom zou erop duiden dat jouw vrouw zal sterven en haar kind zal overleven."

Toen de man wegging, zei hij: "Bij Allah, hij heeft gelijk. Ik heb zo'n droom niet gehad."

Toen hij thuis aankwam, trof hij aan dat zijn zwangere vrouw was overleden, en haar nieuw geboren kind het had overleefd."

['Siyar A'lam an-Nubala''; 4/617]

Ibn al-Qayyim overlevert:

"...en het is overgeleverd dat in Egypte, er een man was die de moskee?n zou onderhouden, de oproep zou doen tot het gebed, etc. Hij was, wat uiterlijk betreft, een gehoorzaam persoon en een vrome aanbidder.

Op een dag, zoals hij gewoonlijk deed, besteeg hij de minaret om de oproep tot het gebed te doen. Aan de voet van de minaret, stond een Christelijke vrouw. Hij zag haar, en was verleid door haar blik. Hij daalde van de minaret af, ging naar haar toe en trad haar huis binnen.

Ze zei tegen hem: "Wie ben jij, en wat wil je?"

Hij antwoordde: "Ik wil jou."

Ze zei: "Waarom?"

Hij zei: "Je hebt mijn ogen verslaafd (aan jou gemaakt), en mijn hart gevangen genomen."

Ze zei: "Ik zal jouw verlangen nooit op een twijfelachtige of verdachte manier beantwoorden."

Hij zei: "OK, dan zal ik met je trouwen."

Ze zei: "Jij bent een Moslim, en ik ben een Christen. Mijn vader zal mij nooit met jou laten trouwen."

Hij zei: "Dan zal ik Christen worden."

Ze zei: "Als je dat wenst, ga je gang."

Dus werd de man Christen om met deze vrouw te kunnen trouwen, en leefde met de familie van de vrouw in haar huis. Later op die dag was hij op het dak van het huis. Hij viel van het dak af en stierf, zonder zelfs van zijn nieuwe bruid te hebben genoten. Dus verloor hij de vrouw, en verloor zijn religie."

['ad-Da' wad-Dawa''; p. 127]
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
De Salaf over ongehoorzaamheid aan Allaah.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De Salaf over ongehoorzaamheid aan Allaah.
» Uispraken Van De Salaf Over Qor'aan
» De Kalaam (Spraak) van Allaah
» Meeting with Allaah Subhanna Wa Ta'ala
» Koran het boek van Allaah

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Tazkiyah/ Zuivering van de Ziel-
Ga naar: