ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Sta stil bij de volgende zaken alvorens je post.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Sta stil bij de volgende zaken alvorens je post. Empty
BerichtOnderwerp: Sta stil bij de volgende zaken alvorens je post.   Sta stil bij de volgende zaken alvorens je post. Icon_minitimevr mei 23, 2008 10:17 am

Salaam `alaikoem warahmatoellaahi wabarakaatoeh,

Allereerst heten wij je hartelijk welkom en hopen wij dat je veel profijt zult hebben aan het bezoeken van het Ghorabaa Forum. Dit forum is opgezet om de Islaam te verspreiden volgens de methodiek van de Vrome Voorgangers.



Voor je post

Sta stil bij de volgende zaken alvorens je post.

• Spreek ik met kennis en bewijsvoering?
• Is er een toegevoegde waarde als ik post?
• Is de vraag die ik wil stellen al gesteld?
• Herhaling is niet nodig zoals: ‘Ja, dat wil ik ook weten.’
• Geef ik ergens in mijn post een oordeel op basis van mijn eigen mening?
• Is mijn toon correct? D.w.z. respectvol tegenover de mede forumleden en de eventuele studenten van de kennis of de oudere mensen met ervaring op het forum.
• Bevat het de correcte en volledige bronvermelding.
• Controleer je bericht op eventuele spelfouten.
• Hoort mijn bijdrage openbaar plaats te vinden? Een doe’a kun je bijvoorbeeld ook doen zonder dit openbaar te maken.
• Probeer zo min mogelijk woorden te gebruiken voor hetgeen wat je wilt zeggen. Laat woorden achterwege die geen profijt met zich meebrengen.

Ali ibn Abie Taalib radiAllaahu 'anhu heeft gezegd: "De beste woorden zijn die kort en krachtig zijn."


2. Deelname

• Het is verplicht om een titel te maken die past bij het onderwerp. Dit houd dus in dat men zo goed mogelijk probeert de titel overeen te laten komen met de inhoud. Een simpele titel als: “Vraagje…” word niet geaccepteerd en kan derhalve veranderd worden door het beheer.
• Het is verplicht om op een nette formele manier te schrijven. Het beheer behoud zich het recht om de inhoud van elk bericht te wijzigen indien zij dit nodig acht.
• Geen misbruik, gescheld, ongepaste praat zal worden getolereerd. Een ieder die zich hieraan schuldig maakt, zal verbannen worden.
• Het is verboden om foto’s van levende wezens te plaatsen. Hieronder vallen ook emoticonen en dergelijke.

• Vermeld zo duidelijk en precies mogelijk waar je de informatie vandaan haalt. (Denk aan auteur, boek, spreker, vertaler (ongeacht taal), website ed.)

Het gevaar van het gebruiken van artikelen zonder het vermelden van de bron

• Het is verplicht om een bron te vermelden, want dit is een zaak van verantwoordelijkheid.

Op gezag van Moe’aadh Ibn Djabal, de Profeet (sallallaahoe aleihi wa sallam) die zei,

“De kennis zal overgegeven worden door de betrouwbaren van iedere generatie. Zij zullen er de vervormingen van de vernieuwers verwijderen net als de valse toeschrijvingen van de fabriceerders en de valse interpretaties van de onwetenden.”


Sahieh: Overgeleverd door Ibnul-Wazeer al-Yamaanee in ar-Rawdhun-Naas (1/21-23). Authentiek verklaard door Shaykh Muhammed Naasirud-Deen al-Albaanee in Takhreejul-Mishkaat (1/28-38/248).


• Berichten die gebaseerd zijn op artikelen (of iets dergelijks) zonder bronnen worden direct verwijderd, laat bij elke uitspraak zien wie jouw is voorgegaan in die uitspraak met duidelijke verwijzing naar boek/audio etc.

Ibn Sirien (rahiemehoellaah) heeft gezegd:

”Zij waren niet gewoon om te kijken naar de ketting, maar toen de fitnah plaatsvond zeiden zij: Noem voor ons jullie mannen. Dus er werd gekeken naar Ahl as`Soennah en hun overleveringen werden genomen, en er werd gekeken naar Ahl alBida` en hun overleveringen werden niet genomen.” (Sahieh Moslim)


• Het is verboden om links en/of artikelen van dwalende, onbekende en/of twijfelachtige sites te plaatsen. Het beheer behoud zich het recht om deze te verwijderen.

Aboe Mohammed al-Hasan, de zoon van ‘Ali ibn Abi Taalib en de kleinzoon van de Boodschapper van Allaah salAllaahu 'alayhi wa sallam, en zijn oogappel radiAllaahu 'anhu heeft gezegd: “Ik heb van de Boodschapper van Allaah salAllaahu 'alayhi wa sallam het volgende onthouden:

“Laat dat wat je in twijfel brengt, voor dat waar je geen twijfel over hebt.”

Authentiek: Overgeleverd door an-Nesaa’ie nr. 5269 en at-Tirmidhie nr. 2518 en Ahmed nr. 1629. Veertig Hadieth an-Nawawie


• Het beheer behoudt zich het recht om artikelen te verwijderen of aan te passen indien dit nodig geacht wordt.




Ook de groet aan je medemoslims graag voluit schrijven (dus gèèn ‘sa wr wb’ of iets dergelijks)


• Het beheer behoudt zich het recht om artikelen te verwijderen of aan te passen indien dit nodig geacht wordt.
• Kort de vredesgroet (zoals sallaAllaahoe aleihi wa sallam & Sobhanahoe wa Ta’ala) niet af


• Het is verboden voor de leden van het forum om een fatwa te geven in een zaak waar behoefte is aan één van de geleerden of iemand van de studenten van de kennis.

Zoals de 'Ulamaa hebben uitgelegd betekent Hikmah :

وضع الشيء في محله

Het plaatsen van iets op zijn juiste plaats

Nu wil ik jullie vragen om deze prijzenswaardige eigenschap toe te passen alvorens men een bericht plaats, en dat betekent dat men goed na denkt alvorens men op elkaar reageert. Overweeg goed jullie reactie en houdt rekening met elkaar gevoelens. Denk aan broederschap & zusterschap, ga met de leden om zoals jij wenst dat de leden met jou omgaan. Probeer elkaar niet openlijk voor schut te zetten wanneer iemand een fout maakt.

Kortom plaats uw berichten met Hikmah (wijsheid

Het duidelijk promoten/verkopen van een bepaald product of stichting. Dit is niet toegestaan, tenzij men hiervoor schriftelijk toestemming heeft van het beheer.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Sta stil bij de volgende zaken alvorens je post.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Artikkelen van Ibn Qayyim al-Jawziyyah
» De volgende vragen (dit zijn er enkele) werden voorgelegd aan Shaych `Ali ibn Raazi at-Toewadjrie
» Sheikh Saalih Fawzaan zegt in zijn uitleg van Bulug almaraam het volgende.
» 10 zaken die de Profeet Mohammed aan de mensheid gaf
» Tien zaken die het boze oog van de afgunstige tegenhouden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Forum Regels-
Ga naar: