ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De Dood, wanner het licht uit is

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Dood, wanner het licht uit is Empty
BerichtOnderwerp: De Dood, wanner het licht uit is   De Dood, wanner het licht uit is Icon_minitimema jun 02, 2008 12:11 am

Wanneer het licht uit ging in het huis van Hishaam bin Abu Abdullaah, draaide hij onrustig in zijn bed, totdat zijn vrouw een licht voor hem bracht.Ze vroeg hem waarom hij onrustig was en hij antwoordde haar: Wanneer het licht uit gaat, denk ik aan de donkerte van het graf.

Sifatu as-Safwah deel 3. p:349
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Dood, wanner het licht uit is Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Dood, wanner het licht uit is   De Dood, wanner het licht uit is Icon_minitimema jun 02, 2008 12:12 am

Er is vertelt dat toen Moe'adh ibn Djabal stervende was,hij vroeg of de ochtend was begonnen.Er werd hem verteld dat de ochtend nog niet was begonnen.Hij bleef deze vraag herhalen totdat hem werd medegedeeld dat de ochtend was begonnen.Toen zei hij: Ik zoek bescherming bij Allah voor een nacht wiens dag erna naar het Vuur leidt.Hij zei ook:

Welkom aan de dood,een terugkerende afwezige, een geliefde die terug kwam op een tijd van nood.Oh Allah,ik vreesde U en vandaag heb ik hoop op U.Oh Allah,U weet dat ik niet van dit leven hield of van een lang bestaan om bronnen te bezitten of om planten te planten.Maar ik leefde om te vasten tijdens hete lange dagen en stond in lange koude nachten in gebed en ik werkte soms ( voor Uw zaak) gedurende uren en zat knie aan knie met geleerden tijdens religieuze bijeenkomsten.

Minhaadjoel-Qaasidien,van Al-Maqdisi,p.431.



Salamah bin Dinaar zei:
Laat iedere zaak los waardoor je de dood haat te ontmoeten!

Tathkiratul Huffath door ath-Thahabi deel 1 p:133.



Umar bin Abdul-Aziz zei:
Degene die de nabijheid van de dood in zijn hart toelaat, zal onder ogen zien wat hij heeft...

Shar'hu as-Sudur door As-Suyuti p:21



Anas bin Maalik zei:
Sinds Allaah de zoon van Aadam heeft geschapen, heeft deze geen ergere moelijkheid dan de dood ervaren.

Shar'hu as-Sudur p:34.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Dood, wanner het licht uit is Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Dood, wanner het licht uit is   De Dood, wanner het licht uit is Icon_minitimema jun 02, 2008 12:12 am

En een ander; Thaabit Al-Bunaani zei:
Tuba (een boom in het Paradijs) is voor degene die het uur van de dood herinnert en waarlijk, wanneer een dienaar de dood vaak herinnert zal het effect van deze herinnering in zijn daden zichtbaar worden.

Hilyatul-Auliyaa' wa Tabaqaatul-Asfiyaa' van Al-Hafiz Abu Nu'aim deel 2.



Umar zei tegen zijn zoon:
Besteed weinig aan mijn doodskleed, want als ik bij Allaah het goede ontmoet dan zal Hij me datgene geven wat beter is dan dat kleed. Wanneer het de andere bestemming is zal ik snel van dat kleed af komen. Maak mijn graf niet ruim, want als ik bij Allaah het goede ontmoet zal Hij mijn graf zo ruim maken als tot waar ik kan kijken en als het anders is zal Hij mijn graf zo klein maken dat mijn ribben in elkaar worden geduwd.

Tarikha al-Khulafaa p:136.



Uthmaan stond bij een graf en huilde tot zijn baard nat was.Er werd hem gevraagd: Wanneer jij het Paradijs noemt, huil je niet, maar je huilt nu wel!?
Hij zei: Rasuulullaah (Vredezijmethem) heeft gezegd:Al qabr is de eerste verblijfplaats in Al-Aakhirah.Wanneer iemand er veilig voor is, is dat wat daarna volgt veiliger.
Wanneer iemand er niet veilig voor is, is dat wat daarna komt nog zwaarder.

Hadith Hasan, Verzameld door At-Tirmidhi, Al-Baihaqi en Al-Haakim.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Dood, wanner het licht uit is Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Dood, wanner het licht uit is   De Dood, wanner het licht uit is Icon_minitimema jun 02, 2008 12:13 am

Een vrome heeft gezegd:
`Jezelf het paradijs toewensen zonder ernaar te streven is op
zich al een zonde teveel. Jezelf de bemiddeling van de profeet
toewensen zonder dat je zijn soennah volgt, is een variatie van
zelfbedrog. En het wensen van Allaah's genade terwijl je Hem
ongehoorzaam bent, is dwaasheid en onwetendheid.`



Bilaal bin Sa'd heeft gezegd:
O mensen van Taqwaa'!Jullie werden niet geschapen om te vergaan.
Jullie zullen slechts van het ene soort leven in een andere worden overgeplaatst, zoals jullie van jullie vaders lendenen in de buiken (van jullie moeders) werden overgeplaatst en vanuit de buiken in dit leven, zo zullen jullie worden overgeplaatst van dit leven naar graven, van graven naar de Bijeenkomst en van de Bijeenkomst naar de eeuwigheid in het Paradijs of het Vuur.

As-Siyar deel 5, p:91



Ikhlaas en Tawheed zijn een boom in het hart. Haar takken zijn goede daden. Haar fruit is een goed leven in deze wereld en een eeuwig gemak in het Hiernamaals. En net zoals in het Paradijs de voorziening van fruit nooit stopt of buiten bereik is, zo is het fruit van Tawheed en Ikhlaas in deze wereld.

[Ibn al-Qayyim “ al-Fawaid 292]



Een van de metgezellen; Hasan Al-Basri zei nadat er iemand overleden was:
Denken jullie dat deze man, als hij na zijn dood weer zou kunnen leven goede daden zou gaan verrichten? Ze zeiden: Ja zeker. Hij zei:Hij keert niet terug, maar jullie kunnen nog steeds goede daden verrichten!



Hasan al-Basri rahimahoellaah heeft gezegd:
`Voorwaar, sommige mensen werden meegesleept door het wensen van
Allaah's genade totdat ze de wereld verlieten zonder dat ze
krediet hadden verworven door enig goed werk. Een van hen zal
zeggen: `Ik denk goed over mijn Heer. Hij loog; als hij zo over
zijn Heer had gedacht dan zou hij rechtvaardigheid hebben
nagestreefd voor Zijn zaak.'
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Dood, wanner het licht uit is Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Dood, wanner het licht uit is   De Dood, wanner het licht uit is Icon_minitimema jun 02, 2008 12:13 am

Voordat Habieb Al-Adjami stierf huilde hij en verklaarde:
Ik sta op het punt om een lange reis die ik nog nooit eerder heb gemaakt,te gaan maken.Een pad te betreden dat ik nog nooit eerder heb betreden,teneinde mijn Meester en Beschermer Die ik nog nooit eerder zag te bezoeken,en ik zal getuige zijn van verschrikkingen die ik nog nooit eerder heb gezien.

Madaaridjoes-Salikin van Ibn Al-Qajjim,deel 1 p.22
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Dood, wanner het licht uit is Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Dood, wanner het licht uit is   De Dood, wanner het licht uit is Icon_minitimema jun 02, 2008 12:14 am

An-Nadhr ibn Al-Moendzier heeft gezegd:"Bezoek het Hiernamaals met jullie harten, en maak het met jullie fantasie de Mawqief (Is de plaats waar alle schepselen op de dag Des oordeels zullen wachten op de berechting) mee, neem met jullie harten de graven als kussens en weet dat dit een zeker bestaan heeft zonder twijfel. Kies voor jezelf wat je wenst aan voordeel of schade."

{ Ah'waaloe I-Qoboer van Ibn Radjab 388 }
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Dood, wanner het licht uit is Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Dood, wanner het licht uit is   De Dood, wanner het licht uit is Icon_minitimema jun 02, 2008 12:14 am

Er is overgeleverd door Moetarrif Ibn Abdiellaah dat hij gezegd heeft: "Het graf is een verblijf tussen het wereldse en het Hiernamaals; degene die het met een proviand bereikt zal het hem tot het Hiernamaals brengen, als het goed is dan zal het een goede einde meemaken en als het slecht is zal het een slechte einde meemaken."

{ Ah'waaloe I-Qoboer van Ibn Radjab '244 }
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Gesponsorde inhoud





De Dood, wanner het licht uit is Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Dood, wanner het licht uit is   De Dood, wanner het licht uit is Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De Dood, wanner het licht uit is
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De Dood......

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Tazkiyah/ Zuivering van de Ziel-
Ga naar: