Vertaling inshallah:
Vrager:
O Sheikh, ik heb motivatie om kennis te vergaren en andere tot nut te zijn maar mijn probleem is dat ik kennis hoor (leer) ik dat vergeet en niks van overblijft. Wat adviseren jullie ons? jazaaakumu Allahu khayraan?
Sheikh:
Alle Lof behoort aan Allah...waba3d,
Mensen verschillen in het kennis vergaren. Niet ieder die kennis vergaart zal alles kunnen onthouden, maar hij zal iets/wat (beetje) leren. Kennis wordt beetje bij beetje genomen. Als men herhaalt leert men. EN IK ADVISEER JE OM JE BEST TE DOEN OM DE QURAAN TE LEREN, OMDAT LEREN "GHARIEZA'' IS. met leren en herhalen van leren wordt het meer, en sterker. En wie het heeft geprobeerd vind dat het leren van de Quraan de weg is naar het openen van de memorizeren. De vrager kan niet leren dan moet hij zijn best doen om te leren. Daarom was het zo dat een aantal (jam3oen) geleerden in de oude tijden wanneer de student van kennis naar de moskee kwam en bij de geleerden elke dag kwam zitten, als hij voor kennis kwam en hij kon de Quran niet uit zijn hooft zeiden ze NEE, GA EERST QURAN LEREN EN KOM DAARNA...
Omdat het leren van de Quran het geheugen opent. Daarom wie leert, vindt dan dat het leren van de Quran dat de eerste 10 delen ((10 juz' = 1/3 van quran. Quran bestaat uit 30 Juz')) dan vindt je dat men thumun (1/8 van 1 juz') een uur aan het leren is en nog herhaling nodig heeft. Maar na de 2de 20 delen wordt het makkelijker makkelijker en vindt men dat hij 3/8, kwart, of half juz' dit in een zitting tussen maghreb of isha doet of na fajr en dit gebeurt (realiteit).
Het geheugen door oefenen en gebruiken wordt vermeerderd. DAAROM ADVISEER IK HET LEREN VAN DE QURAN EN JE BEST IN TE DOEN. Weet dat kennis vermeerderd wordt met de toesteming van Allah , en het memorizeren/leren komt met de wil van Allah ...
Dit is van www.sahab.net