ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Leg Talaaq en Khul' uit in taal (lugattan) en vaktermen (Istilaahan) ?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Leg Talaaq en Khul' uit in taal (lugattan) en vaktermen (Istilaahan) ? Empty
BerichtOnderwerp: Leg Talaaq en Khul' uit in taal (lugattan) en vaktermen (Istilaahan) ?   Leg Talaaq en Khul' uit in taal (lugattan) en vaktermen (Istilaahan) ? Icon_minitimezo jun 08, 2008 3:30 pm

Leg Talaaq en Khul' uit in taal (lugattan) en vaktermen (Istilaahan) ?



Talaaq (scheiding) in taal: een overeenkomst ontbinden, en is afkomstig van Itlaaq : (iets) loslaten of afblijven. Men zegt; Atlaqtoe ar-rajoel min habsiehie (ik heb iemand los gelaten nadat ik hem vast/gevangen hield)

Talaaq in vaktermen: het ontbinden van een huwelijksovereenkomst, en het wegnemen van iemands bezitting in huwelijk. (ya'nie men zegt; ik bezit twee vrouwen en zoveel kinderen, en na de scheiding niet meer)

Khul' in taal: uittrekken. Dit wordt ontleend van het uittrekken van kleding en dit omdat de vrouw kleding is van de man (en vice versa),(figuurlijk bedoeld) zoals men kan terug vinden in de vers waarin Allaah zegt;

{Zij zijn als kleding voor jullie en jullie zijn als kleding voor hen} [Al-Baqarah : 187]

Khul' in vaktermen: Men vroeg Sheikh Al-Islaam Ibnoe Taymiah; wat is deze khul' waarmee de Kitaab en Sounnah is gekomen ? Waarop hij antwoordde; dat de vrouw de man 'haat/verafschuwt', waardoor ze hem wil verlaten en daarvoor de bruidschat teruggeeft of deels daarvan uit eigen wil, zoals een gevangene zich vrijkoopt.

Wat is het bewijs voor de legitimatie van Talaaq ?

Kitaab, Sounnah en Ijmaa' (consensus)

Kitaab: de verzen;

{ De tweede scheiding, na dit of je houd haar op een redelijke manier of je laat haar gaan in goedheid} [Al-Baqarah : 229]

En

{ O Profeet, wanneer jullie (van jullie vrouwen) scheiden, scheidt hen dan op hun voorgeschreven tijden ('iddah)} [Talaaq : 1]

En anderen.

Sounnah: De overlevering Saalim waarin 'Abdu-Allaah bin 'Omar hem heeft laten weten dat hij zijn vrouw heeft gescheiden terwijl zij menstruerende was. Waarop Omar dit melde aan de Boodschapper van Allaah, waarop de Boodschapper van Allaah boos werd en zei;

(( Dat hij haar terugneemt tot zij terug rein is, en terug menstrueert en terug rein is. Moest hij dan alsnog willen scheiden dat hij haar dan scheidt in een reine periode waarin hij haar niet heeft aangeraakt (gemeenschap heeft gehad), want dat is de voorgeschreven periode zoals Allaah die heeft bevolen )) [Overeengekomen]

En

Aboe Moesa Al-Ash'arie verhaalt dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd;

(( Iemand van jullie zegt; Ik ben (net) gescheiden (of ik heb net mijn vrouw losgelaten) en ik heb mijn vrouw teruggenomen. Dit is geen Talaaq van de moslims. Scheidt van de vrouw na de ('Iddah) voorgeschreven tijden )) [hassan : zie tagriej I'laa as-sunnan]

Ijmaa' (consensus): De moslims zijn overeengekomen dat scheiden toegestaan is. [Mawsoe'at Al-Fiqhiya : 5/242]

Wat is de regelgeving (hukm) omtrent At-Talaaq ?

De Talaaq heeft meerdere regelgevingen het kan verplicht zijn, het kan afgeraden zijn, het kan mahdhoer (andere naam voor haraam) zijn, het kan toegestaan zijn, ... . Alhoewel de basis is dat het toegestaan is. [Al-Mughnie : 8/234 en zie ook, Al-Jaami' fie ahkaa, At-Talaaq : p.17]

Voor wie is de scheiding weggelegd ?

De scheiding is alleen weggelegd voor de man (die de huwelijksakte bezit en dus als hij slaaf is dan heeft zijn eigenaar geen recht (voor) hem te scheiden). [Mawsoe'at Al-Fiqhiya : 5/243]

Mag een vrouw zomaar de scheiding aanvragen ?

(( welke vrouw dan ook, (die) om een scheiding vraagt (van haar man) zonder (hiervoor een) goede/geldige reden (te hebben), voor haar zal de geur van het paradijs verboden (haraam) worden gemaakt )) [Al-Mishkaat : 3279]

En

(( De vrouwen die om een khul' (scheiding) vragen, (zij) zijn de hypocrieten )) [As-sahiehah : 632]

Wie kan de scheiding uitspreken ?

De scheiding kan alleen gebeuren van een man die toereikingsvatbaar is, die zijn keuze bewust maakt, en gebeurt niet van iemand die bezeten (majnoen) is (of zijn bewijstzijn verloren is door drugs of alcohol of overdreven woede of in shok is), van een kind of van iemand die gedwongen (al-moekrih) werd (de scheiding uit te spreken). [Mawsoe'at Al-Fiqhiya : 5/244 tot 49 samengevat]

Gebeurt de scheiding van iemand die voor de grap/gein tegen zijn vrouw zegt; jij bent gescheiden of ik scheidt van jouw ?

Ja, omwille van de overlevering die verhaalt werd door Abou Hoerairah waarin de Boodschapper van Allaah zegt;

(( Er zaken drie zaken die; wanneer ze gebeuren/uitgevoerd worden, of dat dit nu echt of voor de grap/gein zijn, serieus genomen worden: huwelijk, scheiding en terugname (van de vrouw als ze nog in haar 'Iddah (voorgeschreven periode) zit )) [Sahieh Irwaa Al-Ghaliel : 1826]

Ik ga enkele voorbeelden geven om dit te verduidelijken;

Wanneer een man bv. een sms (of mail of brief) naar zijn vrouw stuurt waarin staat dat hij van haar is gescheiden telt (dus de scheiding is in proces), al deed hij dit maar voor de grap.

Wanneer een groep mannen in een bijeenkomst zitten, en een man vraagt naar een andere man, geef me je dochter 'foelanah' in huwelijk, en hij zegt; is goed of ja (al is dit maar voor de grap) en er zijn minstens twee getuigen die dit meemaken/bevestigen, dan is het huwelijk afgesloten.

En zo ook de terugname (raj'ah).

En aantal fatawa rond Talaaq

We zeggen* : Wat betreft scheiding, er is niet-toegestane scheiding van zowel Het Boek, de Sounnah en consensus, en er is toegestane scheiding.
De toegestane scheiding -met consensus- : is dat de man zijn vrouw scheidt (??nmaal de scheiding uitspreekt), en dit wanneer ze rein is van haar menstruatie, nadat ze haar grote wassing heeft verricht en voor dat hij met haar gemeenschap heeft gehad, en hij laat haar zo totdat haar 'iddah verloopt.
Deze scheiding noemt men "Talaaq as-sounnah".
Als hij haar terug wil nemen terwijl ze in haar 'iddah is, dan kan hij dat zonder haar toestemming nog haar voogdes toestemming, en zonder dat hij opnieuw bruidschat moet betalen. En wanneer hij haar laat (dus niet terug neemt) totdat haar 'iddah verloopt, dat hij haar dan laat gaan met goedheid (Ihsaan), dan is zij onherroepelijk (duidelijk) gescheiden van hem.

Wanneer hij haar dan terug wil huwen na haar 'iddah, dan is dat mogelijk, maar dan moet er opnieuw een huwelijkscontract worden opgemaakt, zoals hij dat eerst heeft gedaan. En als hij dan terug van haar scheidt, dan spreekt hij de scheiding uit, net als ervoor, en op de voorwaarden van daarvoor. En dit kan drie keer gebeuren, na de derde keer mag hij niet meer met haar trouwen, totdat zij een andere man trouwt, een normale huwelijk, waarin de man met haar gemeenschap heeft gehad, en haar dan scheidt onder de voorgenoemde voorwaarden.

Ma'jmou' Al Fataawa Sheikh Al-Islaam bin Taymiah (deel 33 pagina 8)
* de sheikh


Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Leg Talaaq en Khul' uit in taal (lugattan) en vaktermen (Istilaahan) ?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Heeft de khul' dezelfde regelgevingen zoals Talaaq wat betreft 'Iddah endergelijke ?
» Khul van de Soennah
» De Taal van de mensen in het Hiernamaals
» De Status van de Arabische Taal in de Islam

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Huwelijk-
Ga naar: