ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Tazkiyah-forumdeel...

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Tazkiyah-forumdeel... Empty
BerichtOnderwerp: Tazkiyah-forumdeel...   Tazkiyah-forumdeel... Icon_minitimezo jun 08, 2008 6:25 pm

Bismillaah wal-Hamdoulillaah wa-Sallaatou wa-Sallaam 'ala Rasoulillaah, wa-Ba'd:

Assalaamou 'Aleykoum wa Rahmatoullaahi wa Barakaatouhou.

Wanneer we kijken naar onze Vrome Voorgangers dan kunnen we zien wat voor een waarde zij hechtten aan het zuiveren en opvoeden van zichzelf; het verzorgen van hun hart en hun frequente manier van de dood gedenken, de straf in het graf en de Dag des Oordeels. Enkele voorbeelden:


Wanneer 'Umar bin al-Khattaab (radhiallaahu 'anhu) Surah at-Tur reciteerde en bij het vers kwam:

"Voorzeker, de straf van uw Heer zal worden voltrokken." [at-Tur (52):7]

...begon hij zo veel te wenen met als resultaat dat hij ziek werd en de mensen hem gingen bezoeken. [1]

'Uthmaan bin 'Affaan (radhiallaahu 'anhu) huilde zoveel wanneer hij bij een graf stond dat zijn baard werd doorweekt. [2] Hij was ook gewoon te zeggen: "Het is alsof ik tussen het Paradijs en de Hel sta, niet wetend waar ik voor ben voorbestemd. Ik zou er liever voor kiezen om tot as te worden verbrand dan het te weten komen waar ik terecht kom." [3]

Abu ad-Dardaa' (radhiallaahu 'anhu) was gewoon te zeggen: "Hetgeen wat ik het meest voor mezelf vrees op de Dag des Oordeels is dat tegen mij gezegd zal worden: "O Abu ad-Dardaa', je hebt geleerd maar hoeveel heb jij in praktijk gebracht van hetgeen jij hebt geleerd?" [4]

De ogen van 'Abdullaah bin 'Abbaas (radhiallaahu 'anhu) waren constant teneergeslagen wegens zijn veelvuldige wenen. [5]

Dit zijn onze Salaf en moge Allaah Tabaraka wa Ta'ala tevreden met hen allen zijn. En dit zijn degenen die wij als voorbeeld moeten nemen. Daarom leek het mij mooi en profijtvol dat er op dit forum een speciaal forumdeel - Tazkiyah - komt voor dit soort zaken. Waarin wij elkaar kunnen aansporen om de dood te gedenken, onze Salaf kunnen leren kennen, hun biografie?n kunnen terugvinden en waar wij ons hart kunnen verzachten.

Een laatste belangrijke overlevering:

Aboe 'Abdoellaah An-No?maan, de zoon van Bashier heeft gezegd: Ik hoorde de Boodschapper van Allaah ('aleyhie sallaatu wassalaam) zeggen: Het is duidelijk wat Halaal (toegestaan) en Haraam (verboden) is; en daartussen bestaan twijfelachtige zaken, waarvan veel mensen geen kennis hebben. Degene die twijfelachtige zaken vermijdt stelt hierdoor zijn religie en zijn eer veilig. Degene die echter in twijfelachtige zaken belandt, belandt in het verboden gebied. Net als de herder die zijn kudde vlakbij de weide van iemand anders laat grazen en daardoor grote kans loop dat ze daarin gaan grazen. Is het niet zo dat elke koning zijn eigen domein heeft en dat (de grenzen van) Allaah?s domein de verboden dingen zijn? Is het niet zo dat er zich in het lichaam een vleesklompje bevindt: als dat gezond is, dan is heel het lichaam gezond en als dat ziek is, dan is het hele lichaam ziek. Dit nu is het hart. [6]

---

Voetnoten:

[1] Overgeleverd door Ahmad in 'az-Zuhd'
[2/29] en Abu Nu`aym in 'al-Hilya' (1/51)

[2] Overgeleverd door at-Tirmidhee [no. 2424],
ibn Maajah [no. 4267] en Abu Nu`aym in 'al-Hilyah' (1/61)

[3] Overgeleverd door Ahmad in 'az-Zuhd' [2/42] en Abu Nu`aym in 'al-Hilya' (1/60)

[4] 'az-Zuhd' van Imaam Ahmad en 'al-Hilya' of Abu Nu`aym

[5] 'az-Zuhd' van Imaam Ahmad en 'al-Hilya' of Abu Nu`aym

[6] Overgeleverd door Boechaarie nr. 52 en Moslim nr. 1599

De uitspraken van en over 'Umar bin al-Khattaab, 'Uthmaan bin 'Affaan, Abu ad-Dardaa' en 'Abdullaah bin 'Abbaas (radhiallaahu 'anhum) heb ik overgenomen van Troid.org van het artikel Between Fear and Hope http://www.troid.org/articles/ibaadah
/purificationofthesoul/characteristicsofrighteousness/fearandhope.htm. De laatste overlevering heb ik genomen van de Veertig Ahadeeth an-Nawawi van Selefiepublikaties http://www.selefiepublikaties.com/Artikelen/VeertigHadieth.pdf.

Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Tazkiyah-forumdeel...
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tazkiyah/ Zuivering van de Ziel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Tazkiyah/ Zuivering van de Ziel-
Ga naar: