Vraag: "Wat is de regelgeving aangaande het uitstellen van het 'Ishaa gebed tot een laat tijdstip?
Antwoord: De beste handeling ten aanzien van het 'Ishaa-gebed is om het uit te stellen tot het laatste moment (de helft van de nacht). Wat voor hoeveelheid dan ook wordt uitgesteld is goed. Dit is correct, behalve in het geval van mannen. Als een man het Ishaa-gebed gaat uitstellen en hierdoor het gezamenlijke gebed mist dan is het niet toegestaan voor hem om het uit te stellen en het gezamenlijke gebed te missen. Wat vrouwen betreft die thuis zijn, hoe meer zij het Ishaa-gebed uitstellen, des te beter het voor hen is. Zij kunnen het echter niet uitstellen tot na de eerste helft van de nacht.
door Shaych Mohammed Ibn Saalih al-'Othaymien (rahiemehoellaah)
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Al-'Allaamah Mohammed Ibn Saalih Al-'Oethaymien - moge Allaah de Genadige hem genadig zijn - werd gevraagd over het uitstellen van het 'Ishaa gebed tot de helft van de nacht, betreffende de vrouw. di jun 10, 2008 9:53 am
Al-'Allaamah Mohammed Ibn Saalih Al-'Oethaymien - moge Allaah de Genadige hem genadig zijn - werd gevraagd over het uitstellen van het 'Ishaa gebed tot de helft van de nacht, betreffende de vrouw.
Hij antwoordde:
Het uitstellen van het 'Ishaa gebed tot de helft vande nacht, voor zowel man als vrouw, is zonder twijfel beter, aangezien de Profeet salla Allaahoe 'alaihi wasallam het aanbevelenswaardig achtte dat men de 'Ishaa uitstelde. Op een bepaalde nacht liep hij naar zijn metgezellen toe, en het grootste deel van de nacht was reeds voorbij, en zei: “Dit is zijn tijd, indien ik het voor mijn Gemeenschap niet moeilijk wilde maken.”
Maar de man, indien zijn uitstellen ervan inhoudt dat hij het gezamenlijke gebed laat, dan is het uitstellen ervan, in dit geval, voor hem verboden, wegens de verplichting van het gezamenlijke gebed voor hem.
En het is bij het uitstellen verplicht dat zij de helft van de nacht niet passeert, daar de Profeet salla Allaahoe 'alaihi wasallam de tijd van het 'Ishaa gebed tot de helft van de nacht als tijdstip aangaf, niet meer. Dus het is niet toegestaan om het tot na de helft van de nacht uit te stellen, want wat na de helft van de nacht komt is geen tijdstip voor haar.
Daarom is de correcte uitspraak: dat wat na de helft van de nacht komt, niet tot de tijden van de 'Ishaa behoort. Indien zij (de vrouw) na de helft van de nacht gereinigd is van de menstruatie, dan wordt er van haar niet verreist om het 'Ishaa gebed in te halen, want zij werd na het vervallen van de tijdstip rein.
Daarom zeggen wij: het Fadjr gebed staat los van het gebed ervoor en erna: zij staat los van het 'Ishaa gebed, want tussen beiden is de laatste helft van de nacht; los van het Dhohr gebed, omdat tussen beiden de eerste helft van de dag is. En daarom heeft Allaah de Verhevene gezegd: “Verricht het gebed van de middag tot de duisternis van de nacht.” Daarna maakte Hij een tussenperiode en zei: “En reciteer de Qoer-aan in de vroege dageraad.” (Al-Israa 17: 78)
En Hij zei niet: “Verricht het gebed van de middag tot zonsopgang.” Nee, Hij zei: “Tot de duisternis van de nacht.” En de duisternis van de nacht is haar helft, daar op dat moment de grootste duisternis plaatsvindt.
En dit is waar de Qoer-aan op aanduidt, en waar tevens ook de Soennah op aanduidt, ik bedoel dat het einde van de 'Ishaa tijdsperiode bij de helft van de nacht ophoudt. En dit is het meest blijkende van de Qoer-aan en het meest aantonende van de Soennah.