(Qor'aan soera 30:21)
"Hij is het die jullie geschapen heeft uit één enkele persoon en (toen) heeft hij uit hem zijn vrouw geschapen zodat hij het plezier om met haar samen te leven zou beleven." (Qor'aan soera 7:189)De verhevenheid van het huwelijk
Qor'aanverzen:"En als jullie vrezen dat jullie niet rechtvaardig met de wezenmeisjes kunnen handelen trouw dan (andere) vrouwen naar keuze, twee of drie of vier, maar als jullie vrezen dat jullie niet rechtvaardig (met hen) kunnen handelen dan slechts één of wat jullie rechterhand bezitten. Zo kunnen jullie beter voorkomen onrechtvaardig te handelen." (Qor'aan soera 4:3)
"Zij zijn lichaamsbedekking of levensvreugde voor jullie en jullie zijn hetzelfde voor haar. " (Qor'aan soera 2:187)Hadith van de Profeet"Als een man trouwt krijgt hij de helft van de godsdienst. Dus moet hij Allah voor de andere helft vrezen. " (Al-Baihaqi)
'Abdoellah lbn 'Amr lbn al-'As overleverde dat de Profeet sallallahu alaihi wa sallam gezegd heeft:"Het wereldlijke leven is een vreugde en het beste vreugde daarvan is een rechtvaardige vrouw. " (Muslim en An-Nisa'i)
Aboe Hoerairah overleverde dat de Profeet sallallahu alaihi wa sallam gezegd heeft:"Er zijn drie mensen die Allah zeker zal helpen: de strijder die voor de zaak van Allah vocht; een slaaf die zichzelf wil bevrijden door een betaalbaar contract en iedereen die de kuisheid door het huwelijk zoekt" (At- Tinnidhi)
Kuisheid
Qor'aanverzen:"En laat degenen die niet de geldelijke middelen vinden om te trouwen zichzelf kuis houden, tot Allah hen uit Zijn overvloed verrijkt... " (Qor'aan soera 24:33)Hadith van de Profeet
'Abdoellah Ibn Mas'oed overleverde dat de Profeet sallallahu alaihi wa sallam gezegd heeft:
"0 jullie jonge mensen! Iedereen die zich het huwelijk kan veroorloven moet trouwen, want dat helpt hen de blikken neer te slaan en zijn kuisheid te behoeden (d. w.z. zijn geslachtsdelen voor het plegen van onwettige gemeenschap etc.) Iedereen die niet in staat is om te trouwen wordt aanbevolen om te vasten, want het vasten laat (zijn) seksuele kracht verdwijnen. " ( Al-Boechari en Muslim)
Vrouwen zijn het beste van het wereldlijke vermaak
Qor'aanvers:"En onder Zijn tekenen is het volgende: dat Hij voor jullie echtgenotes heeft geschapen uit jullie zelf en dat jullie rust bij hen zullen vinden en Hij heeft tussen jullie genegenheid en genade geplaatst. Waarlijk, in dat zijn zeker tekenen voor mensen die nadenken." (Qor'aan soera 30:21)
Hadith van de Profeet"Drie zaken vind ik (het beste) van jullie wereld: vrouwen, parfum en gebed, dat is in mijn ogen het liefste. "(An-Nasa'i en Ahmad)
Misvattingen over aanbidding
Hadiths van de ProfeetAnas Ibn Malik overleverde: "Een groep van drie mannen kwam naar de huizen van de vrouwen van de Profeet sallallahu alaihi wa sallam en vroeg hoe de Profeet sallallahu alaihi wa sallam Allah aanbad, en toen hen hierover verteld was vonden zij hun eigen manier van aanbidden onvoldoende en zeiden: "Waar zijn wij (als wij ons) met de Profeet sallallahu alaihi wa sallam (vergelijken), want zijn zonden het uit verleden en de toekomst zijn vergeven." Toen zei één van hen: "Ik zal altijd het gebed gedurende de hele nacht verrichten." De ander zei: "Ik zal het hele jaar vasten." De derde zei: "Ik zal mij van vrouwen weghouden en zal nooit trouwen." De Boodschapper van Allah sallallahu alaihi wa sallam kwam naar hen toe en zei: "Zijn jullie dezelfde mensen die dit en dat gezegd hebben? Bij Allah, ik vrees Allah en ik ben mij meer van Hem bewust dan jullie; maar ik vast en breek mijn vasten, ik verricht het gebed en ik slaap en ik trouw (ook) vrouwen. Dus iedereen die niet mijn Soenna volgt behoort niet tot mij (d. w.z. is geen volgeling van mij) (AI-Boechari en Muslim)
De Profeet sallallahu alaihi wa sallam verklaarde dat Salman en Aboe Darda' broeders waren. Op een dag ging Salman bij Aboe Darda op visite. Hij zag dat diens vrouw slordige kleding droeg. Hij vroeg haar: "Wat scheelt jou Oem Darda?" Zij zei: "Jouw broeder, Aboe Darda staat de hele nacht in gebed en vast de hele dag. Hij wil niets meer van dit wereldlijke leven." Toen kwam Aboe Darda terug, groette hem en liet wat eten voor hem bereiden. Salman zei: "Jij moet met mij samen eten." Aboe Darda zei: "Ik ben aan het vasten." Maar Salman zwoer een eed dat hij met hem moest eten. Daarop aten zij samen. 's Nachts wou Aboe Darda de nacht in gebed doorbrengen maar Salman vroeg hem dat niet (die nacht) te doen. Toen zei hij: "Jij lichaam heeft een recht op je en je vrouw heeft een recht op je. Vast soms en breek het (vasten) op een ander moment; sta op voor het gebed in de nacht en benader je vrouw in een andere nacht. Je moet alles zijn rechten geven. " 's Ochtends vertelde Aboe Darda de Profeet sallallahu alaihi wa sallam wat Salman met hem had gedaan. . De Profeet sallallahu alaihi wa sallam herhaalde wat Salman had gezegd: "Aboe Darda! Je lichaam heeft een recht op je..." (Al-Boechari en Tirmidhi)