De volgende vragen (dit zijn er enkele) werden voorgelegd aan Shaych `Ali ibn Raazi at-Toewadjrie nadat de shaych een lezing had gegeven over de voorwaarden van La ilaaha illa allaah. Voor de lezing en antwoorden in het arabisch/engels klik hier boven:
Vraag 1: Wat is de regelgeving om in polygamie te stappen wanneer de vrouw het niet aan kan? Bedoelende, wanneer de eerste vrouw het niet leuk vind en het is moeilijk voor haar kan de man dan alsnog een ander trouwen?
Antwoord: Ja, het is toegestaan voor een man om meer dan één vrouw te nemen. Datgene wat duidlijk is van de qor`aan is dat de basis regel is dat er polygamie is Allaah zegt:
"Trouw dan (andere) vrouwen van jouw keus, twee of drie, of vier; maar als je vreest dat je niet in staat bent om rechtvaardig te handelen (tussen hen), dan alleen ?n..." (an-Nisaa 4:3)
Allaah heeft de man beperkt tot één vrouw wanneer hij vreest dat hij niet rechtvaardig zal zijn. Natuurlijk is iedere vrouw er niet klaar voor dat haar man in een polygamie relatie stapt en dat hij een andere vrouw heeft. Dit is iets waar geen één vrouw klaar voor is, maar het is aan haar om geduldig te zijn en inshallaah zal ze ondervinden dat de resultaat ervan prijzenswaardig is.
Het is aan de man om rechtvaardig te zijn en het is niet aan hem om een tweede vrouw te nemen en zijn eerste vrouw te verwaarlozen, eerder moet hij rechtvaardig zijn tussen hen. Wij zeggen dat polygamie toegestaan is; eerder het is de basis regel, behalve voor degene die weet dat zijn staat zo is dat hij niet de mogelijkheid heeft om rechtvaardig te zijn in een polygamie situatie. In dat geval kijkt hij naar hetgeen wat profijtvol voor hem is.
Er zou niets in de harten van de vrouwen moeten zijn betreffende polygamie want dit is iets wat duidlijk is van de Qor`aan en ook de handelingen van de Profeet salallaahoe `alayhie was sallem)
Vraag 2: Heeft Iemaam Maalik (rahiemehoellaah) echt mijn zijn armen langs zijn zij gebeden, en wat is het bewijs daarvoor?
Antwoord: Iemaam Maalik (rahiemehoellaah) plaatste zijn rechter arm op zijn linker terwijl hij in staan positie was in het gebed. Echter, toen de leider in die tijd Iemaam Maalik verzocht om een rechter te worden weigerde Iemaam Maalik, dus werd hij gestraft of geslagen voor die reden (dat hij weigerde). Op dat moment was hij niet in staat om zijn rechter arm op zijn linker arm te plaatsen vanwege het slaan.
Hetgeen dat bewijst dat Iemaam Maalik zijn rechterarm op zijn linker arm plaatste op zijn borst in het gebed is hetgeen wat is overleverd in zijn boek al-Moewatta, zijn eigen boek van hadieth. hij overleverd de hadith die vermeld en bewijst dat je de rechterarm over de linkerarm plaatst in de staan positie in het gebed. Iemaam Maalik is een Iemaam van de Soennah, en het is niet mogelijk dat hij authentieke soennah zou verwerpen voor zijn eigen mening. Dit is de reden dat de grootste metgezellen van Iemaam Maalik en degene die zijn madhab volgen zeggen dat de madhab van Iemaam Maalik het plaatsen van de rechterarm op de linkerarm is in de staan positie in het gebed, en zij legde uit dat Iemaam Maalik alleen deze handeling heeft gelaten vanwege een excuss dat voorheen is vermeld. En Allaah weet het beter.
De volgende vragen (dit zijn er enkele) werden voorgelegd aan Shaych `Ali ibn Raazi at-Toewadjrie