ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah

IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Wat moet men zeggen wanneer men gevraagd wordt: "Waar is Allah?"

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa

Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Wat moet men zeggen wanneer men gevraagd wordt: "Waar is Allah?" Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat moet men zeggen wanneer men gevraagd wordt: "Waar is Allah?"   Wat moet men zeggen wanneer men gevraagd wordt: "Waar is Allah?" Icon_minitimedi jul 22, 2008 5:26 pm

Waar is Allaah?

Door Shaych Mohammed ibn Abdil-Wahhaab al-Wassaabie (moge Allaah hem beschermen)*

Allaah de Verhevene zegt:

"De Barmhartigste is gezeteld boven de Troon." [Soerah Taa Haa 20:5]

En Allaah de Verhevene zegt:

"Vervolgens zetelde Hij zich boven de Troon."

Dit komt voor op zes plaatsen in de Qor'aan:

[1]: Soeratoel-A`raaf [7:54]
[2]: Soerah Yoenoes [10:3]
[3]: Soeratoer-Ra`d [13:2]
[4]: Soeratoel-Foerqaan [25:59]
[5]: Soeratoes-Sadjdah [32:4]
[6]: Soeratoel-Hadied [57:4]

"En Hij is de Krachtige, boven Zijn dienaren..." [Soeratoel-An`aam (6):18, 61]

"Zij vrezen hun Heer boven hen en zij doen wat hen is opgedragen." [Soeratoen-Nahl (16):50]

"Naar Hem stijgen de goede woorden (van lezen, tasbieh, tahmied en tahliel) op, en de vrome daden (van de daden van het hart en de ledematen) verheft Hij <span style=\'color:gray\'>(Allaah Ta`ala ook naar Zich toe, zoals de goede woorden -S`adie-)." [Soerah Faatir (35): 10]

Op gezag van Abie Hoerayrah (radiallaahoe 'anhoe): "De Boodschapper van Allaah (salallaahoe 'alayhie was sallem) heeft gezegd:

'Toen Allaah de schepping schiep, schreef Hij in Zijn Boek dat bij Hem was boven de Troon: Mijn Genade heeft Mijn Woede overwonnen.'"

Overgeleverd door al-Boechaarie (nr. 3022,6969,6986) en Moslim (3/2107)

Op gezag van Moe`aawiyah Ibnoel-Hakam as-Soelamie (radiallaahoe 'anhoe) die zei:

'Ik had eerst schapen tussen (de bergen van) Oehoed en al-Djoewaaniyah. En ik had daar een slavenmeisje en ik ging er op een dag heen om haar te controleren. Toen ik daar arriveerde, kwam ik er achter dat een wolf een van de schapen had opgegeten. En ik, met spijt, ben een man van de zonen van Adam, en ik sloeg haar. En ik kwam bij de Boodschapper van Allaah (salallaahoe 'alayhie was sallem), en ik vertelde het aan hem. Ik beschouwde het als een ernstige zaak van mij, dus zei ik: O Boodschapper van Allaah, zal ik haar niet vrij zetten?' Hij zei: Roep haar.' En dus riep ik haar. Toen zei hij tegen haar: Waar is Allaah?' Ze zei: Boven de hemel.' Hij zei: Wie ben ik?' Ze zei: [U bent] de Boodschapper van Allaah.' Hij zei: Laat haar vrij, want waarlijk zij is een gelovige.'

Overgeleverd door Moslim (1/372) Ahmed (2/291) en al-Bayhaqie (7/388), hij is authentiek verklaard door Shaych al-Albaanie in Moechtasiroel-`Oeloeww (nr. 1). Na deze hadieth voegde Shaych al-Albaanie toe: "Er zijn in deze overleveringen twee zaken: Ten eerste: De Sharie`ah staat de Moslims toe te vragen: Waar is Allaah? Ten tweede: Het antwoord van de ondervraagde is: Boven de hemel. Dus wie ook één van deze zaken ontkent, dan ontkent hij al-Moestafaa (salallaahoe 'alayhie was sallem)." Moechtasiroel-`Oeloeww (blz. 68).

Op gezag van Abie Sa`ied al-Choedrie (radiallaahoe 'anhoe):

"De Boodschapper van Allaah (salallaahoe 'alayhie was sallem) zei:

'Zal je me niet vertrouwen terwijl ik word vertrouwd door Hij die boven de hemelen is? Nieuws komt tot mij vanuit de hemelen in de ochtend en de avond.'"

Overgeleverd door al-Boechaarie (nr. 4094) en Moslim (nr. 1064)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com

Wat moet men zeggen wanneer men gevraagd wordt: "Waar is Allah?"
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vraag : Wanneer wordt de vrouw gezien als gescheiden, en wat is de hikmah van het toestaan van de scheiding?
» O Gerespecteerde Shayg: Wordt iemand die ''La Illaha illa Allah'' zegt gerekend als gelovige ?
» Sheikh ibn al uthaymeen rahimahullah, werd gevraagd: Als ik klaar ben met mijn woedoe, en ik ga bidden, dan voel ik druppels urine die uit mijn penis komen, wat moet ik doen?
» Het zeggen van Wassalaam
» Als je nog wilt bidden na Taraawieh, moet je al-Witr dan meebidden met de imaam?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Aqiedah/ Geloofsleer-
Ga naar: