ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Heeft iemand ooit Allaah gezien...

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Heeft iemand ooit Allaah gezien... Empty
BerichtOnderwerp: Heeft iemand ooit Allaah gezien...   Heeft iemand ooit Allaah gezien... Icon_minitimedi jul 29, 2008 11:17 pm

Over het zien van Allah heb ik het volgende staan in het boek The Fundamentals of Tawheed (Klik) van Bilal Philips, pag. 138, 139:

---


لا تُدْرِكُهُ الأبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ


Ogen kunnen Hem niet bereiken; maar Hij bereikt de ogen. Want Hij is de Onaantastbare, de Alwetende. [6:103]

Deze goddelijke uitspraak toont aan dat de mens niet in staat is de Goddelijke Wezen te zien.

Om dit feit nog meer te benadrukken vermeld Allah in de Koran een relevante incident uit het leven van Profeet Moesa (Mozes) :


وَلَمَّا جَاءَ مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِين


En toen Moesa (Mozes) op Onze vastgestelde tijd kwam en zijn Heer tot hem Sprak, zeide hij: "Mijn Heer, toon U aan mij, opdat ik U moge aanschouwen." Hij (Allah) antwoordde: "Gij zult Mij nooit niet kunnen aanschouwen, maar kijk naar de berg en als deze op zijn plaats blijft, dan zul je Mij wel kunnen zien." En toen zijn Heer Zich op de berg openbaarde, brak deze in stukken en Mozes viel bewusteloos neer. En toen hij tot zichzelf kwam, zeide hij: "Heilig zijt Gij, ik wend mij berouwvol tot U en ik ben de eerste der gelovigen." [7:143]

Profeet Moesa (Mozes) dacht dat het hem toegestaan zou worden om Allah te zien doordat Allah hem verkozen had boven de rest van de mensheid uit zijn tijd, door hem te kiezen om Zijn boodschap te ontvangen. (Zie: [7:144]) Maar Allah maakt het heel duidelijk aan hem dat het niet mogelijk was voor hem of iemand anders. Geen mens kan de intensiteit van zelfs het zien van de Glorie van Allah, laat staan Allah als ongelimiteerde wezen. (Zie: al-'Aqeedah at-Tahaaweeyah, pag. 191) Toen de berg uiteenviel, realiseerde Profeet Moesa zijn fout en smeekte om de vergeving van Allah voor het vragen van iets dat niet toegestaan was.

---

Op pagina 140 staat:

---

Maar toen zijn vrouw 'A-isha gevraagd werd door één van de Tabi'oen genaamd Masrooq, of dat Profeet Mohammed zijn Heer gezien heeft, antwoordde zei:

Mijn haren staan overeind vanwege hetgeen je vroeg! Wie jou zegt dat Mohammed zijn Heer heeft gezien, heeft gelogen! (Zie: Sahih Muslim, Engelse vertaling, deel 1, pag. 111-112, no. 337 & 339)

En toen abu Dharr de Profeet vroeg of dat hij zijn Heer heeft gezien, antwoordde de Profeet :

Er was alleen licht, hoe kon ik Hem zien. (Zie: Sahih Muslim, Engelse vertaling, deel 1, pag. 113, no. 341)

Op een ander moment legde de Profeet de betekenis van het licht uit en dat het niet Allah zelf was, hij zei:

Waarlijk Allah slaapt niet, noch past het Hem te slapen. Hij is Degene die de (weeg)schalen verlaagt en ze verhoogt. De daden van de nacht stijgen voor de daden van de dag naar Hem voor op en die van de dag voor die van de nacht en Zijn sluier is licht. (Overgeleverd door abu Moosaa al-Ash'aree en verzamelt in Sahih Muslim, Engelse vertaling, deel 1, pag. 113, no. 343)

Aldus kan er met zekerheid gezegd worden dat de Profeet Mohammed , zoals de profeten voor hem, Allah niet gezien hebben, in dit leven.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Heeft iemand ooit Allaah gezien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Heeft iemand ooit Allaah gezien...   Heeft iemand ooit Allaah gezien... Icon_minitimedi jul 29, 2008 11:18 pm

Hieraan toevoegend, in hetzelfde boek, op pag. 142-144 staat:

---

Sommige mensen (zoals Nawawee in zijn commentaar op Saheeh Muslim, deel 3, pag. 12) onderbouwen hun claim dat Profeet Mohammed Allah heeft gezien, door gebruik te maken van de volgende verzen in Surah an-Najm:


وَهُوَ بِالأفُقِ الأعْلَى ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى




En hij staat aan de hoogste horizon. Hij naderde en kwam steeds nader. En werd als de spanning van twee bogen, Ja, nog dichter bij. En Hij openbaarde aan Zijn dienaar hetgeen Hij wilde openbaren. Het hart loog niet over wat het zag. Wilt gij dan met hem redetwisten over hetgeen hij heeft gezien? En voorzeker, hij zag hem ook bij een andere nederdaling. Bij de Lotusboom waar niemand voorbij mag gaan. [53:7-14]

Zij verklaren dat deze verzen verwijzen naar de Profeet Mohammed die Allah ziet. Echter, toen Masrooq de vrouw van de Profeet , 'A-isha, vroeg over deze verzen, antwoordde zij:

Waarlijk het was Zjibriel (Gabriël) . Ik heb hem nooit in de vorm waaruit hij geschapen was gezien behalve deze twee keren; ik zag hem neerdalen vanuit de hemelen en de grootsheid van zijn omvang vulde alles dat zich tussen de hemel en de aarde bevond.

Vervolgens zei 'A-isha :

Heb je niet gehoord dat Allah zei:


لا تُدْرِكُهُ الأبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ


Ogen kunnen Hem niet bereiken; maar Hij bereikt de ogen. Want Hij is de Onaantastbare, de Alwetende. [6:103]?

En heb je niet gehoord dat Allah zei:


وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولا



Het is voor een mens niet gepast dat Allah tot hem zou spreken anders dan door ingeving of van achter een sluier of door een boodschapper (Engel) te zenden...[42:51]?

Bijgevolg zijn de verzen van Surah al-Najm, wanneer deze in het licht van de uitleg van de Profeet zelf beschouwt worden, in geen geval een onderbouwing voor het verkeerde geloof dat Profeet Mohammed Allah gezien heeft.[1]

[1] De hoofdsekten uit het verleden die ontkennen dat Allah gezien zal worden in het volgende leven, zijn de Djahmiyyah, Mu'tazilah en hun volgelingen van onder de Khawaarizj. Heden ten dage blijven alleen de Shi'a al-Imamiyyah al-Ithna 'Ashariyyah (Ja'fari shi'a) ontkennen dat de mens Allah in het volgende leven zal zien. (Zie: al-'Aqeedah at-Tahaaweeyah, pag. 189)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Heeft iemand ooit Allaah gezien...
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Betreffende het zeggen van: Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken (Sadaqallaahoel-Adhiem).
» Betreffende het zeggen van: Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken Sadaqallaahoel-Adiem
» Zaken die als onrein gezien worden terwijl ze rein zijn
» Vraag : Wanneer wordt de vrouw gezien als gescheiden, en wat is de hikmah van het toestaan van de scheiding?
» Wanneer is iemand een Hizbie?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Aqiedah/ Geloofsleer-
Ga naar: