“En de qawaa'id die geen huwelijk verwachten, op hen rust geen blaam als ze hun (buitenste) kleding uit doen, zonder tabarroedj te doen met hun zienah (zonder schoonheden te tonen die zij niet mag tonen). En als ze het laten is dat beter voor hen. En Allaah is de Alhorende en Alwetende.” (An-Noer 24: 60)
De Qawaa'id
Ibn Djarier At-Tabarie zei in zijn tafsier: “De Verhevene zegt: zij die zijn gestopt met het baren van kinderen door de ouderdom, van de oude vrouwen; ze menstrueren niet noch baren ze kinderen; één van hen wordt qaa'id genoemd. 'Die geen huwelijk verwachten.' Hij zegt: zij die de hoop op de echtgenootschap verloren hebben en geen interesse hebben in echtgenoten.” (19/ 216)
Al-'Allaamah Hamoed At-Toewaydjirie - moge Allaah hem genadig zijn - heeft gezegd: “Wat uit het Edele Vers wordt begrepen is dat degene die de hoop in het huwelijk nog niet verloren heeft, en dat is degene bij wie er nog schoonheid over is, en gevoelens voor de mannen, dan behoort zij niet tot de qawaa'id en is het voor haar niet toegestaan om iets van haar kledingstukken uit te doen bij de vreemde mannen, daar de veiligheid tegen hun verleiding door haar en haar verleiding door hen niet gegarandeerd staat.” (As-Saarim Ul-Mashoer 63)
De Bedoelde Kleding
Ibn Djarier heeft gezegd: “'Op hen rust geen blaam als ze hun (buitenste) kleding uit doen.' Hij zegt: voor hen kan het geen kwaad en er rust geen zonde op hen als ze hun kledingstukken uitdoen - Hij bedoelt hun djalaabieb, en dat is de qinaa' die zich boven de khimaar bevindt en de ridaa die zich boven de kleding bevindt - voor hen kan het geen kwaad dat ze deze uitdoen bij de mahaarim van de mannen en de niet-mahaarim van de vreemden, zonder tabarroedj te doen.” (19/ 216)
Al-Baghawie - moge Allaah hem genadig zijn - heeft gezegd: “Ze doen een gedeelte van hun kleding uit, en dat is de djilbaab en de ridaa die zich boven de kleding bevinden, en de qinaa' die zich boven de khimaar bevindt. Wat betreft de khimaar, het is niet toegestaan deze uit te doen.” (6/62)
Aboe Bakr Al-Djassaas - moge Allaah hem genadig zijn - heeft gezegd: “Er wordt niet verschild over het feit dat het haar van een bejaarde vrouw 'aurah is, dat het voor de vreemde man niet toegestaan is om er naar te kijken, zoals het haar van de jonge vrouw... en het bevat bewijs dat Hij het voor de bejaarde vrouw alleen maar heeft toegestaan om haar ridaa uit te doen bij aanwezigheid van mannen, met het bedekken van het hoofd; en hij maakte het voor haar hierbij toegestaan om haar gezicht en hand te tonen, omdat zij niet gewild wordt (door de mannen).” (Ahkaam Ul-Qoer-aan 3/ 334)
Al-Mawza'ie - moge Allaah hem genadig zijn - heeft gezegd: “De moslims zijn overeengestemd dat het voor de qawaa'id niet is toegestaan de kleding uit te doen buiten het gezicht en de handen. Allaah heeft de blaam op hen alleen opgeheven met betrekking tot het gezicht en de handen. Dit bewijst dat de blaam blijvend is bij degenen die geen qawaa'id zijn.” (Taysier Ul-Bayaan 2/ 1000)
Al-Qaadie Abie Ya'laa - moge Allaah hem genadig zijn - heeft gezegd: “Dit Vers bevat bewijs dat het voor de bejaarde vrouw is toegestaan om haar gezicht en handen onbedekt te laten bij de mannen.” (Zaad Ul-Masier 6/ 63)
Al-'Allaamah 'Abd Al-'Aziez Bin Baaz - moge Allaah hem genadig zijn - heeft gezegd: “Hij - vrij van tekortkomingen is Hij - informeert dat de qawaa'id van de vrouwen, en dat zijn de oude vrouwen die geen hoop hebben in het huwelijk, er geen blaam op ze rust dat ze hun kledingstukken van hun gezichten en handen verwijderen, mits ze geen tabarroedj doen met de zienah (d.w.z. toont wat zij niet mag tonen). Het wordt hierbij duidelijk, dat zij die tabarroedj doet met de zienah, het voor haar niet is toegestaan haar kledingstuk weg te nemen van haar gezicht, haar handen en dergelijke van haar schoonheden, en dat hierin blaam op haar rust, en ook al is ze een bejaarde vrouw”. (Al-Hidjaab wa-Sufoer 5)
Het Bedekken is Beter
Aboe Bakr Al-Djassaas - moge Allaah hem genadig zijn - heeft gezegd: “De Verhevene heeft gezegd: 'En als ze het laten is dat beter voor hen.' Hij maakte het voor haar toegestaan om de djilbaab uit te doen, en informeerde dat het laten (ervan) door haar kleding ook niet uit te doen bij aanwezigheid van de mannen beter voor haar is.” (Ahkaam Ul-Qoer-aan 3/ 334)
Al-Bayhaqie levert over in zijn Soenan, op gezag van 'Aasim Al-Ahwal: “We waren gewoon bij Hafsah Bint Sierien binnen te komen en ze had dan de djilbaab zo aan: als niqaab. We zeiden dan tegen haar: “Moge Allaah je genadig zijn, Allaah de Verhevene zegt: 'En de qawaa'id die geen huwelijk verwachten, op hen rust geen blaam als ze hun (buitenste) kleding uit doen, zonder tabarroedj te doen met hun zienah.' En dat is de djilbaab.' Hij zei: 'Ze zou dan tegen ons zeggen: 'Wat komt er daarna?' We zeiden dan: “'En als ze het laten is dat beter voor hen.'” Ze zou dan zeggen: 'Dit is de bevestiging van de Hidjaab.'”
Al-'Allaamah Mohammed Naasir Ud-Dien Al-Albaanie - moge Allaah hem genadig zijn - zei in “Al-Djilbaab” (blz. 110): “Overgeleverd door Al-Bayhaqie (7/ 93) volgens de route van Sa'daan Ibn Nasr: Soefyaan Ibn 'Uyainah vertelde ons, op gezag van 'Aasim Al-Ahwal. En deze isnaad is sahieh.”
En Hafsah Bint Sierien is de zus van Mohammed Ibn Sierien, moge Allaah ze genadig zijn.