Is het toegestaan om verzen uit de Quraan op te hangen aan muren
Auteur
Bericht
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Is het toegestaan om verzen uit de Quraan op te hangen aan muren di aug 26, 2008 9:15 pm
Is het toegestaan om verzen uit de Quraan op te hangen aan muren
Vraag:
Is het toegestaan om verzen uit de Quraan op te hangen aan de muren thuis of in een boekenhandel ? En begaat iemand een zonde wanneer hij eerst de Quraan memoriseerde en daarna is vergeten, doordat hij zich ging bezig houden met wereldse zaken ?
Antwoord:
Ja, Alle Lof is aan Allah de Heer der Werelden, en Moge Allah?s Vrede en Zegen met onze Profeet Mohammed zijn, de laatste der Profeten, en de Imaam van de godvrezende. En Moge Allah?s Vrede en Zegen ook met zijn Familieleden en al zijn metgezellen zijn en iedereen die hen oprecht volgt tot aan de Dag des Oordeels.
Het antwoord op deze vraag bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat over het ophangen van verzen uit de Quraan op muren in moskee?n, in de huizen etc. Het antwoord op dit gedeelte van de vraag is, dat ik van mening ben dat men dat niet zou moeten doen, oftewel men zou de verzen uit de Quraan niet moeten ophangen op muren, of dat nou in de moskee is of thuis.
We zouden altijd eerst de vraag moeten vragen stellen: Wat zijn de redenen dat iemand dit doet ? Als men dan zegt, dat de redenen hiervan is om Barakaah door middel van de Woorden van Allah te verkrijgen, dan zeggen we dat het niet juist is om op deze manier Barakaah te verkrijgen. Het is namelijk niet overgeleverd dat de Profeet Salla Allahoe ?aleehie wassalaam dit heeft gedaan, en ook zijn vrienden gebruikte deze manier niet op Baraakah te verkrijgen. Dus als het niet overgeleverd is dat zij dat deden, weet dan dat het niet tot de wetgeving hoort, en als het niet behoort tot de wetgeving, dan is het niet toegestaan om daarmee Allah te aanbidden of om op deze manier Baraakah te verkrijgen zonder dat er enig verbinding is met de wetgeving.
Nou zou een persoon kunnen zeggen, mijn reden is om de zittende (i.e degene die in een plaats zitten waar de verzen hangen) Targhieb en Tarhieb1 bij te brengen door de inhoud van deze verzen, dan zeggen we dat deze denkwijze in de realiteit niet voorkomt. Want hoeveel verzen worden opgehangen, en de meeste ? en zelfs alle - aanwezigen trekken er geen profijt uit. Het zou zo kunnen zijn dat iemand de woorden van Allah {En spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid} 2 ophangt. Het kan dan zo de mensen in deze bijeenkomst alleen maar kwaadspreken over elkaar, en woorden waarmee zij de andermans eer onteren. Dit alles is van de schending van de Woorden van Allah
(Een ander persoon) zou kunnen zeggen: ?Ik hang het op als bescherming voor mijn huis. Ik hang Ayaat al-Qoersie zodat het beschermd zal blijven tegen de duivels, omdat het overgeleverd is, dat de Profeet Salla Allahoe ?aleehie wassalaam heeft gezegd, dat degene die in de nacht Ayatoel Qoersie leest, dat Allah hem zal beschermen, en er geen duivel in de buurt zal komen totdat het ochtend wordt?
We zeggen dan dat ook dit tot de innovaties behoort, omdat de Selef hun huizen niet beschermden door middel van het ophangen van verzen. De Profeet Salla Allahoe ?aleehie wassalaam heeft gezegd dat degene die Ayatoel Qoersie leest, en het ophangen valt niet onder het lezen. Veel mensen die dit als reden gebruiken, hangen de verzen van de Quraan wel op, maar zelf lezen zij de Quraan niet. Hij zegt dat: ?Het is genoeg voor mij dat ik deze verzen hang? Zo een persoon mist dan veel goeds, bouwend op dat argument van hem, die weer bouwend is op de ideologie van die persoon die geen basis heeft .
Sommige mensen hangen deze verzen voor versiering op, en daarom zie jij ze vaak dat zij verzen ophangen die niet op de juist wijze zijn geschreven, en die verschilt van de Ottomaanse wijze. En het kan zelfs zo zijn dat de verzen zo zijn opgeschreven dat de betekenis ervan veranderd. En zo kan het ook zijn dat zij deze verzen op een zodanig manier opschrijven, dat het de vorm van een huis of een kasteel aanneemt en wat daar op lijkt. Dit duit op het feit dat zij de Woorden van Allah als versiering hebben genomen, en ik heb dit vaak gezien.
Dus mijn mening is dat een persoon niets zou moeten ophangen van de Woorden van Allah op muren, want de Woorden van Allah zijn te Hoog om ze op muren te hangen. En dit is dus niet hetzelfde als de Moeshaf, die heeft een kaft, en de letters en regels zijn dan niet te zien. En niemand zegt in hang een Moeshaf op voor Baraakah, maar hij zegt ik heb de Moeshaf hier gehangen/gezet zodat het niet op de grond ligt, en zodat de kleine kinderen er niet bij kunnen enz. Er is dus een verschil in het hangen van de duidelijke verzen uit de Quraan, en het hangen van een Moeshoef die bedekt is door een kaft, Ne?em
http://www.ibnothaimeen.com/all/Noor.shtml
1: Targhieb is overtuigen, wanneer een persoon iemand overtuigt van het doen van het goede door bepaalde aanmoedigende zaken te beschrijven zoals: het Paradijs, verschillende beloningen bij deugdzame handelingen, de aard van Allaah?s genade enzovoort
Tarhieb is afraden, wanneer een persoon iemand afraadt slechte dingen te doen door hem te informeren over zaken die hem ontmoedigen om slechte dingen te doen, zoals: de bestraffing in het graf, het Hellevuur enzovoort.
2: Soera Al-Hoedjoeraat vers 12
Is het toegestaan om verzen uit de Quraan op te hangen aan muren