Nodig uit tot de weg van jouw Heer met wijsheid en goed onderricht, en discussieer met hen op de beste wijze. [Soerah an-Nahl (16): Vers 125]
Dit vers -zoals Imaam al-Qortoebie in zijn tafsier heeft gezegd- is in de Mekkaanse periode geopenbaard, en houdt in dat men de mensen moet uitnodigen met zachtheid.
Het onderstaande is een fatwa van as-Shayg Rabee' omtrent een specifieke vorm van ad-Da'wah. We vragen Allah kennis en inzicht. Amien.
Vraag: Sommige geleerden zeggen dat het van het van de wijsheid (begrip) van het verschillen is dat: Wanneer iemand zich bevind (neerdaalt bij) tussen een volk en hij verschilt van hun wetschool in een bepaalde kwestie- waar het toegestaan is om te verschillen- dat hij dan hun mening aanhangt zodat het gewone volk niet door de war raakt. Wat is de juistheid van deze uitspraak.
Antwoord: (Shayg Al-Islaam) Ibn Taymiyyah (Moge Allah hem genadig zijn) is van mening dat het van het voordeel van de Da'wah is dat je afstand doet van een soennah (niet verplichte zaak) en dat je daar niet in volhardt, totdat je een stadium hebt doorlopen (bij hen) waarbij zij mogelijk deze soennah van jou zouden kunnen accepteren en praktiseren. En we gebruiken hier het voorbeeld dat: De Profeet het liet om de Ka'bah te vernietigen omwille van het voordeel (wat zich hierin - het niet vernietigen van de Ka'bah- bevindt) en het afweren van het nadeel wat mogelijk met zich zou kunnen meebrengen. Dit - het vernietigen van de Ka'bah- was een gevraagde daad, maar omwille van het nadeel dat voorvloeit uit het vernietigen en weer opnieuw bouwen (heeft de Profeet het gelaten). De Profeet zei tegen 'Aa-iesha: (( O, 'Aa-iesha: Als het niet zo was dat jouw volk nog maar een korte tijd geleden zich nog in afgoderij bevonden, dat zou ik de Ka'bah hebben vernietigd en met de grond hebben gelijk gemaakt. Ik zou dan twee deuren hebben gemaakt, een oostelijke en een westelijke. Ik zou er ook nog zes (6) armlengten van steen hebben bijgedaan, omdat Qoraysh deze hebben verminderd toen zij de Ka'bah hadden gebouwd.)) [Overgeleverd door Imaam Moesliem nummer 1333] Het begrip van de hadieth is -dus- dat wanneer we een zaak zien die niet verplicht is en waaruit een nadeel voort vloeit, en zelf een verplichte zaak (zoals het bevelen van het goede, daar het bevelen van het goede een fundament van de fundamenten van de Islaam is), en wanneer jij deze moenkar zou verbieden, maar dit wel tot een nog grotere moenkar zou kunnen leiden. In dit geval is het niet toegestaan om het te verbieden omdat het alleen maat naar een nog grotere moenkar kan leiden.Waar het op neerkomt: De Da'wah heeft wijsheid en kennis nodig. {Nodig uit tot de weg van jouw Heer met wijsheid en goed onderricht, en discussieer met hen op de beste wijze}En daarom heeft Allah de wetgeving stap voor stap gebracht. Zo is alcohol pas op het einde verboden, en is dit stap voor stap gebeurt. En zo ook met rente. Shayg Al-Islaam Ibn Taymiyyah zegt hierover: Een uitnodiger die zich op een slechte plaats vind, hem treft geen blaam wanneer hij stap voor stap deze slechtheden verbied. Hij zou de uitnodiging stap voor stap moeten brengen, en niet de Islaam in één keer brengen en het aan een dwalend volk presenteren. Je zou dus niet naar een Rafiedie-volk of een Soefie-volk dat zwaar overdrijft in de graven, en hen vervolgens vragen om niet verplichte zaken te praktiseren, terwijl zij zich bevinden in dwalingen en afgoderij. Begin met het uitnodigen naar de Tawheed en het onderhouden van de verplichte zaken. En pas wanneer hij een aantal stadia hebt doorlopen en zij hebben tegenstrijdigheden met de soennah leer ze dan de juiste soennah.as-Shayg Rabee Ibn Haadie Al-Madkhalie -Moge Allah hem behouden-