[Uitspraken van de selef]
De woorden van de boodschapper van Allah sallallahoe 'aleihi wa sallaam: 'Ik zweer het bij Degene in Wiens hand mijn ziel zich bevindt. Wanneer twee van elkaar houden en zij vervolgens uit elkaar gaan, dan is dit door een zonde die één van hen beide verricht heeft.'
[Authentiek verklaard door sheikh naasir in sah'ieh'oet-targhieb wat-tarhieb/2]
Ibnoel Djawzie [Radia Allahoe 'anhoe] heeft gezegd: 'Het kan zijn dat de dienaar iets verbergt wat Allah niet graag heeft. Dan zal Allah ervoor zorgen dat de sporen hiervan op de dienaar waar te nemen zijn, al is het pas na verloop van tijd. Het kan zelfs zijn dat de tongen hierover praten, zelfs wanneer de mensen dat niet gezien hebben. Het kan zelfs zijn dat de dienaar in een probleem terechtkomt of een fout begaat waardoor hij zich bij de schepping te schande brengt. En dit is de vergelding voor de zonden die hij verborgen hield, opdat de mensen zouden weten dat er iemand is die de zonden vergeld. En geen enkele sluier houdt Zijn krachten tegen en er is geen daad die Hem ontgaat.'
[Sayidoel-chaatir/52]
Aboe Dardaa [Radia Allahoe 'anhoe] heeft gezegd: 'De dienaar zondert zich af om een zonde te verrichten, waardoor Allah iets in de harten van de vromen zal plaatsen en zij hem zullen haten, zonder dat hij weet waarom.'
[Sayidoel-chaatir/171]
Ibnoel Djawzie [RadiaAllahoe 'anhoe] heeft gezegd: 'Ik zweer jullie bij Allah. Ik heb mensen gezien die veel bidden en vasten en die enkel spreken wanneer het nodig is. Die godvrezend lijken door hun gedrag en hun kledij. Maar de harten keren zich van hen weg en de mensen kennen hen hun status niet toe. En ik heb mensen gezien die de beste kleren droegen, niet veel extra aanbidding verrichten en uiterlijk niet z?r godvrezend leken. Maar de harten waren gevuld met liefde voor Hem. Vervolgens dacht ik na over wat hiervan de oorzaak kon zijn. Ik begreep dat het de daden waren die zij in het geheim verrichten. En er werd overgeleverd dat Imaam Maalik [Radia Allahoe 'anhoe] niet veel extra daden verrichte zoals gebeden en vasten (en toch was hij ge?erd), maar dit was zeker omwille van zijn innerlijke. Diegene die zijn innerlijke dus rechtzet, zal omwille van zijn gunsten gekend worden en zal door de harten geliefd worden. Pas op voor deze geheimen, want een goede uiterlijke vertoning zal niet baten, wanneer het innerlijke verdorven is.'
[Sayidoel-chaatir/207]