Les Aboe Zayd & Abdullaah Al-Djazaa-irie 03-02-2008
Voorwaarden van Laa ilaaha illAllaah
De woorden Laa ilaaha illAllaah hebben voorwaarden, iedere dienaar moet aan deze voorwaarden voldoen om hier werkelijk in te geloven.
al ’ilm; Kennis hebben van wat je uitspreekt als je deze woorden uitspreekt, deze woorden bestaan uit 2 delen;
Nafie “Ontkennende deel”; “La illaha- er is geen god”, ontkennen dat er geen God is buiten Allaah .
Ithbat “Bevestigende deel”; “Illallah- behalve Allaah”, bevestigen dat Allaah de enige God (die het recht heeft om aanbeden te worden.)
De volgende Vers heeft betrekking op deze woorden;
“Weet dat er buiten Allaah geen andere God bestaat…” Surah Moehammad: 19
Zo zullen wij de interpretatie ervan terug vinden in de Edele Qoraan, echter is dit te beknopt vertaald. Er bestaan namelijk veel goden, alleen deze worden ten onrechte aanbeden en daarom voegen wij aan deze vertaling het volgende toe;
“…, die het recht heeft om aanbeden te worden buiten Allaah.”
Degene die zij buiten Allaah aanbidden bezitten geen macht en nog hebben zij het recht om aanbeden te worden.
Diegene die de waarheid getuigen, zijn zij die getuigen dat er buiten Allaah geen God is die het recht heeft om aanbeden te worden.
Water
Water heeft 2 kenmerken, dat zijn;
Het is rein
Het is reinigend
Het water zal rein blijven totdat er 3 kenmerken veranderen, dit zijn;
De kleur
De smaak
De geur
Onreinheden en hoe men deze hoort te verwijderen
De volgende zaken behoren tot de onreinheden;
1) Urine/afscheiding van de mens
Uitzondering; De urine van een jongetje die alleen nog maar melk dringt, zijn urine
is rein. Zijn urine hoeft men alleen te besprenkelen met water, daarin tegen is de urine van een meisje dat alleen nog maar melk dringt wel onrein en moet dit wel gewassen worden.
Hier wordt als bewijsvoering de hadieth benoemd, waarin de urine van de kleinzoon van de Profeet op hem kwam en hij dit kledingstuk waar het opkwam enkel besprenkelden met water.
2) Bloed, ook dat van een vrouw die menstruerende is en in haar 40 dagen zit na haar bevalling.
3) Vlees van een varken
4) Kwijl van een hond, hier gaat het alleen om de kwijl die onrein is dus niet de haren of de tranen.
Er is namelijk een hadieth waarin wordt aangegeven dat wanneer een hond in een emmer zou kwijlen, je deze emmer dan dient te wassen.
5) Doden, kadavers.
6) Uitwerpselen van dieren die niet worden gegeten (deze zijn rein totdat er bewijs voor is dat dit onrein is). Er werd de Profeet gevraagd; “Mogen wij bidden in de huizen(stallen) van onze dieren (wetende dat hier uitwerpselen liggen)? De Profeet zei; “Na’aam, dat is Baraka.”
Onreinheden kunnen worden verwijderd met;
1) Water Zodat de kleur, smaak en geur verdwijnen
Hadieth van Oem Salamah; Hoe verwijderd men onreinheden van de vrouw. Profeet ; Wrijven vervolgens met water erover en weg wrijven het maakt niet uit als je nog iets ziet.
2) Zand Hadieth van de hond die kwijlt; 7x met zand en 1x met water.
3) Het omvormen Van de ene vorm naar de ander omzetten. Zon kan uitwerpselen
vervormen naar iets anders waardoor het halaal wordt(het wordt halaal als je de vorm voorheen niet meer terug herkent.
Aandachtspunt;
In deze tijd wordt er met water en zeep gereinigd, vroeger werd hiervoor de blaadjes van Sidr gebruikt. Het maakt niet uit waar je mee reinigt als de onreinheid maar verdwijnt.
Haraam& onrein
Het verschil tussen haraam en Onrein
Iets dat Haraam is hoeft niet onrein te zijn
Iets dat onrein is hoeft niet haraam te zijn
We zullen als voorbeeld drank(alcohol) nemen;
1) Eerst is het graan, dadels of fruit
2) Vervolgens maken zij hier alcohol
3) Als je het vervolgens laat staan is het azijn
Manieren van toiletgang
Binnentreden met de linkerbeen
Het benoemen van de du’a; A'oedhoe bika mina-l gobthie wa-l gaba''ith. Deze du’a zeg je zodat je de bescherming van Allaah zoekt tegen de mannelijke en vrouwelijk Shayatien omdat zij jou zonder kleding zien.
Je laten zakken tot de grond, om je af te schermen voor de mensen (bijv. buiten of onderweg). Het is ook zo dat je je moet afzonderen van de mensen zodat zij jou niet zullen zien.
Stoppen met praten tijdens het doen van de behoeften, hier kunnen wij de hadieth van de profeet bijhalen waarbij hij 2 mannen zag die hun behoeften aan het doen waren maar tijdens het doen van de behoeften waren zij met elkaar in gesprek en de Profeet werd op dat moment boos op hen.
Geen ‘heilige’ zaken meenemen naar het toilet bijvoorbeeld de Quraan, dit zodat ze niet in aanmerking komen met onreinheden
Het richten met het aangezicht/rug naar de Qibla, je moet niet met aangezicht/rug naar de Qibla gericht zijn. Tussen 4 muren is dit niet erg maar buiten moet men hier wel rekening mee houden.
El Wudhoe
Dit is verplicht voor iedereen die de salaat wil verrichten, de salaat is verplicht voor al-moekalaf (toerekeningsvatbare) dit zijn;
- moslim
- Iemand die de puberteit heeft bereikt
- Toerekeningsvatbare
De wassing heeft 3 voorwaarden;
1) De intentie(Niyaa) dit bevindt zich in het hart en wordt niet uitgesproken.
2) Het zeggen van Bismillah, dit is Soennah, geen verplichting want de verplichting is vervallen.
3) Het wassen van de lichaamsdelen;
· Het gezicht (van haargrens tot onderaan de kin, van oor tot oor) waaronder de neus en mond bijhoort
· De handen tot ellebogen
· Het hoofd, van voor naar achteren of andersom. Het vegen over een hoofdbedekking is toegestaan.
· Voeten& enkels. Je mag ook vegen over datgene dat jou voeten bedekt, maar dat moet wel boven de enkels komen.
Als men iets is vergeten herhaalt men niet de gehele wassing maar alleen dat lichaamsdeel dat men vergeten is. De Soennah is wel om alles na elkaar te wassen.
Hadieth & wat deze hadieth ons leert
Omar verhaalt: “Toen wij op een dag bij de Boodschapper van Allah zaten, verscheen er een man voor ons met melkwitte kleding, en gitzwarte haren. Er was aan hem geen teken van het reizen af te zien en niemand van ons kende hem. Hij ging voor de Profeet zitten, plaatste zijn knieën tegen diens knieën, legde z’n handen op zijn dijen en zei: “O Mohammed, bericht mij over (de betekenis van) de Islam.” De Profeet antwoordde: “De Islam houdt in dat je getuigt dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed de Boodschapper is van Allah, (en) dat je het gebed onderhoudt, (en) dat je de Zakât (armenbelasting) uitgeeft en dat je (tijdens de maand) Ramadan vast en de Hadj (bedevaart) naar het Huis (de Ka'bah in Mekka) verricht, indien je daartoe in staat bent.” Waarop de man zei: “Je hebt juist gesproken.”
Wij waren verbaasd dat hij (de man) hem (de Profeet ) eerst iets vroeg en daarna zijn antwoord goedkeurde. Daarna zei de man: “Bericht mij over (de betekenis van) Imaan.” Hij (de Profeet ) antwoordde: “Dat je gelooft in Allah, Zijn Engelen, Zijn Boeken, Zijn Boodschappers, de Laatste Dag en dat je gelooft in de voorbeschikking, zowel het goede ervan als het slechte.” De man zei: “Je hebt juist gesproken.”
De man zei (vervolgens): “Bericht mij over (de betekenis van) Ihsaan.” Hij (de Profeet )antwoordde: “Dat je Allah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet ziet, dan ziet Hij jou wel.”
Hij (de man) zei: “Bericht mij over het (Laatste) Uur.” De Profeet antwoordde: “Daarover heeft de ondervraagde niet meer kennis dan de vrager.”
Toen zei hij (de man): “Vertel mij (dan) over haar tekenen.” De Profeet antwoordde: “Dat de slavin haar meesteres zal baren en dat je ziet dat blootvoetse, naakte en behoeftige schapenhoeders wedijveren in het bouwen van hoge gebouwen.”
Hierna ging hij (de man) weg en ik (Omar) bleef enige tijd zitten. Toen zei de Profeet : “O Omar, weet jij wie die vrager was?” Ik antwoordde: “Allah en Zijn Boodschapper weten het het beste.” De Profeet zei hierop: “Dat was Djibriël, hij kwam om jullie (over) jullie geloof te leren.” (Al-Boechaari& Moeslim)
Wat leert deze hadieth ons?
Dat het goed is voor ons om ons onder de mensen te bevinden en hierbij geduldig te zijn. Wij moeten ons niet afzonderen want dan kunnen wij niet beproeft worden onder de mensen.
Wees geduldig met de omgang met de mensen , dit is niet makkelijk omdat je hierin beproeft wordt maar daarom moet je 'ilm bezitten. Hij beantwoorde het slechte niet met het slechte maar beantwoorde dit met het goede tenzij het beter is dat hij zich afzondert van hen als hij voor zijn geloof vreest. Omdat het geloof het meest dierbare voor je is en als je denkt dat dat gevaar loopt onder de mensen is het wel toegestaan om je af te zonderen.
Engelen kunnen in menselijke gedaanten komen net zoals Djibriël , hij kwam in de gedaante van een man. De Sahaba gaven aan dat ze hem niet kenden dus dachten ze dat het een reiziger was maar aan Djibriël was geen teken van reizen te zien, dit kwam omdat zijn kleding schoon was en dat aan zijn lichaam ook geen teken was te zien van reizen.
Goede gedrag vertonen tegenover anderen; Nederigheid en respect. Geen hooghartigheid omdat je bijvoorbeeld hier bij deze les zit. Het kan namelijk zijn dat je de ene dag praktiserend bent en de andere dag niet. Vraag Allaah daarom om standvastigheid en herinner je elke dag waarom je Hem aanbidt. Bij elke daad van aanbidding moet je nagaan waarom je die daad verricht. Houdt je ver van Riyaa, elke dag dus weer Iglaas. Je moet de respect en nederigheid in dit geval niet tonen voor diegene die de lezing geeft maar voor datgene waarover wordt gepraat, de voorgangers en de kennis.
Het is geoorloofd om de Profeet aan te spreken met O Muhammad
Het is geoorloofd om een vraag te stellen van iets waar je het antwoord al van weet, zodat iemand anders die erbij zit er ook van kan leren en zodat de Skaikh zegt; “Sadiqt”. Een voorbeeld hiervan is dat als je de moskee binnenkomt je 2 raka’a moet bidden, jij hebt hier al de kennis van maar als je het vraagt weet iedereen die er aanwezig is het. Dit moeten wel zaken zijn waar iedereen profijt van zal hebben. Als je dit vraagt dan zul jij de leraar zijn, want als je de vraag stelt terwijl jij het antwoord weet zal de Shaikh dit bevestigen en dan weet iedereen het. Je stelt deze vraag op dat moment dus omdat je de mensen wil onderwijzen met de kennis die jij bezit.
5 zuilen van Al-Islaam
1) Shahada
Dit is noodzakelijk zodat je weet dat niemand anders buiten Allaah het recht heeft om aanbeden te worden. Een getuigenis is dat je zeker bent van wat je uitspreekt, dat je geen twijfel hebt. Je ziet het bewijs voor deze getuigenis dan ook terug in de schepping ect. De Shahada bestaat uit 2 delen, , als je niet in beide delen getuigt ven je de islaam niet ingetreden. Voorwaarden voor het accepteren van de daden;
· Toewijding aan Allaah “Al-Iglaas”
· Geloven dat Mohammad zijn Profeet en Boodschapper is “Al-Moetabar”
2) Gebed
Iemands gebed is pas volledig als men het gebed onderhoudt. Er is Khilaaf (meningsverschil) over als iemand de salaat niet onderhoudt of hij dan een ongelovige is, dit zal zo blijven omdat er voor beide meningen bewijzen zijn.
Het is belangrijk dat je de verplichte gebeden onderhoudt, als men zjeda (meer) kan verrichten dan is dat ook goed en beter.
3) Zakaat
De persoon moet zijn best doen om dit te geven als je daartoe in staat bent.
4) Ramadan
Vasten is een vorm van aanbidding voor Allaah Subhanna wa Ta’ala.
5) Hadj
De bedevaart naar de Heilige stad.
Vragen
Moet men zich drogen na Woedu?De profeet deed beide, in beide is het dus walhamdullillaah toegestaan
Mag je vegen over kapotte sokken?Na’aam de sokken van de Sahaba waren ook niet altijd heel, zij probeerden dit dan vast te maken maar er bleven kapotte stukken over. Zij veegden hier wel overheen.
Mag je staand urineren?De profeet deed dit als het te verzekeren was dat er geen urine op de kleding terecht komt.
Voor meer aantekeningen klik dan op: http://selefieforum.nl/vb/showthread...rie-3414.html?
__________________