ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Nasaa²ih ( het geven van raad )

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Nasaa²ih ( het geven van raad ) Empty
BerichtOnderwerp: Nasaa²ih ( het geven van raad )   Nasaa²ih ( het geven van raad ) Icon_minitimeza okt 25, 2008 11:01 pm

Nasaa²ih ( het geven van raad )



الرد المليحة على الذين لا يقبلون النصيحة

Het adviseren in de Qoraan, soennah en manier en woorden van de salaf.

Het adviseren in de Qoraan:

Allaah zegt over Hoed die tegen zijn volk zei;




أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاتِ رَبِّي وَأَنَاْ لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ

{Ik breng u de woorden van mijn Heer en ik ben voor u een eerlijke raadgever}


En Allaah zegt over Saalih;




َتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَلَكِن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ

{Toen wendde Saalih zich van hen af en zeide: "O, mijn volk, ik bracht u de boodschap van mijn Heer en bood u oprechte raad aan, maar gij houdt niet van oprechte raadgevers}


En Allaah zegt over degene die geen Jihaad konden voeren omwille van een reden, dat ze mochten blijven op één voorwaarde;




لَّيْسَ عَلَى الضُّعَفَاء وَلاَ عَلَى الْمَرْضَى وَلاَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُواْ لِلّهِ وَرَسُولِهِ

{Er rust op de zwakken en op de zieken en op degenen die niets vinden om weg te geven, geen schuld, indien zij oprecht zijn jegens Allah en Zijn boodschapper}



Het adviseren in de Soennah:




‏عن ‏ ‏تميم الداري ‏; ‏أن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال

‏ ‏الدين النصيحة ، الدين النصيحة ، الدين النصيحة


Tamiem Ad-Daarie verhaalt; dat de Boodschapper van Allaah vrede zij met hem heeft gezegd;

(( Deze dien is (gebouwd op het zuiver en) oprecht adviseren, Deze dien is (gebouwd op het zuiver en) oprecht adviseren, Deze dien is (gebouwd op het zuiver en) oprecht adviseren ))


Al-Khataabie zegt; " An-nasieha is een woord die men in een zin uitdrukt als zijnde : het goede wensen aan diegene die men adviseert "

En hij zegt ook; de basis van ' Nosh ' in taal is " zuivering ", zoals men zegt; Nasahtoe Al'asl, ik heb de honing gezuiverd van de (bijen)was.

En de betekenis van oprecht adviseren van Allaah : het oprecht geloven in Zijn éénheid en het zuiver (ikhlaas) zijn in het Hem aanbidden.

En de betekenis van oprecht adviseren van Zijn boek : het in geloven ervan en het in praktijk brengen van de inhoud.

En de betekenis van het oprecht adviseren van Zijn Boodschapper : is het geloven in zijn Profeetschap, het volgen (naar gelang de vermogen) van zijn bevelen en het (volledig) laten van zijn verboden.

En de betekenis van oprecht adviseren van de moslimgemeenschap: hen verwijzen naar hetgeen hen van nut is.






عن ‏ ‏أبي هريرة ‏
‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏حق المسلم على المسلم ست … وإذا استنصحك فانصح له … ‏



Aboe Hoeraira verhaalt dat de Boodschapper van Allaah gezegd heeft;

(( de recht van een moslim op een moslim zijn zes … wanneer hij om advies vraagt, adviseer hem dan …))






‏عن ‏ ‏جرير بن عبد الله ‏ ‏قال ‏
‏بايعت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏على إقام الصلاة وإيتاء الزكاة والنصح لكل مسلم



Jaabir bin 'Abdi-Laah verhaalt dat hij bij de Boodschapper van Allaah de eed moest afleggen voor; het verrichten van het gebed, het geven van de zakaat en het oprecht adviseren van elke moslim.

En hierover kan men een verhaal terugvinden waarin Jaabir bin 'Abdu-Laah zijn dienaar stuurde om een paard te gaan kopen, waarop deze dienaar terug kwam met een paard die hij kochte voor 300. Waarop Jaabir met de paard terugging naar de eigenaar en zei; " deze paard van jouw is meer waard, ik geef je 400 ", waarop de eigenaar antwoordde met; zoals jij wil. Waarop Jaabir weer zei; " deze paard is meer waard dan 400, ik geef je 500 ", waarop hij zo bleef tot hij wegging en de man 800 betaalde.

En ook was het zo dat wanneer hij handel dreef en kocht en verkocht zei hij tegen de aan- of verkoper; " weet dat hetgeen ik inruil voor jouw gekocht/verkocht goed beter is, dus ben je zeker van je keus ?"

Dit allemaal deed hij als oprecht advies voor de moslim.





‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏
‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏حق المسلم على المسلم ست … وإذا استنصحك فانصح له … ‏


Aboe Hoeraira verhaalt dat de Boodschapper van Allaah gezegd heeft;

(( de recht van een moslim op een moslim zijn zes … wanneer hij om advies vraagt, adviseer hem dan …))

Imaam An-Nawawie zegt; " Het adviseren is Fard Kifaayat, …"


Dus het is verplicht voor ons dat iemand spreekt en verbetert en adviseert, anders zijn wij allemaal zondig.

Het is voor ons ook genoeg als bewijs dat de twee Imaams Boekharie en Moeslim de eerste hadieth onder de hoofdstuk " Imaan " hebben geplaatst in hun Sahieh, en terecht want het behoort tot de volledigheid van de Imaan dat men elkaar adviseert en dat behoort ook tot de liefde voor elkaar zoals men kan terugvinden in de hadieth;




عن ‏ ‏أنس بن مالك ‏
‏عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ‏ ‏ ‏ما يحب لنفسه ‏



Anas bin Maalik verhaalt dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd;

(( En niemand van jullie gelooft echt tot hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst))

En zoals éénieder wenst zichzelf te verbeteren en zijn fouten weg te werken, wenst hij dat ook voor zijn broeder of zuster door hen op hun fouten te verwijzen en hen te adviseren, en te zeggen dit en dit doe jij of doen jullie verkeert, dus wees opgepast …


Het adviseren bij de salaf:



سئل ابن المبارك : أي الأعمال أفضل ؟ قال : النصح لله

Men vroeg Ibnoel Moebaaraq; welk is de beste daad ? Waarop hij antwoordde met ; " Het adviseren omwille van Allaah "




وقال الفضيل : المؤمن يستر وينصح والفاجر يهتك ويعير

En Foedayl ibnoe 'Iyaad zei eens; " Een gelovige verbergt (fouten) en adviseert, en een zondaar onteert en maakt ten schande "
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Nasaa²ih ( het geven van raad ) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nasaa²ih ( het geven van raad )   Nasaa²ih ( het geven van raad ) Icon_minitimeza okt 25, 2008 11:02 pm

وقال أيضاً : ما أدرك عندنا من أدرك بكثرة الصلاة والصيام ، وإنما أدرك عندنا بسخاء الأنفس ، وسلامة الصدور ، والنصح للأمة

En hij zij ook eens; " Diegene bereikt bij ons niets met het veel bidden en vasten, maar diegene die iets bij ons bereikt is degene die vrijgevig is, en een toegewijd hart heeft, en de moslimgemeenschap adviseert omwille van Allaah "




قال أبو بكر المزني : ما فاق أبو بكر أصحاب رســول الله بصوم ولا بصلاة ، ولكن بشيء كان في قلبه . . قال ابن علية : الذي كان في قلبه الحب لله عز وجل والنصيحة في خلقه


Aboe Bakr Al-Moezanie zegt; " Aboe Bakr is niet de metgezellen van de Boodschapper voorbij gestreeft door het bidden en het vasten, maar door iets dat er zich in zijn hart bevondt " Ibnoe 'Aliyah zei; " Hetgeen wat er zich in zijn hart bevondt was het houden van Allaah en het adviseren van Zijn schepping "




وقال أبو الدرداء : إن شئتم لأنصحن لكم : إن أحب عباد الله إلى الله ، الذين يحبّبون الله تعالى إلى عباده ويعملون في الأرض نصحاً


Aboe Dardaa zegt; " Als jullie willen dan adviseer ik jullie; de meest geliefde dienaren van Allaah voor Allaah , zijn degene die de mensen Allaah doen lief hebben, en op aarde (lopen te) adviseren "

Sufiaan bin 'Uiajna zei eens; " Adviseer omwille van Allaah Zijn dienaren, want je zal Hem met niets beter tegenkomen dan dat "

Sufjaan bin 'Uiajna zei eens; " er werd tegen 'Abdu-laah bin 'Abdul'Aziez gezegd over het adviseren en aansporen; Spoor je diegene aan die niet aanvaard ? Waarop hij zei; ik gebruik het als excuus "

Shajaa' bin Al-Walied zei eens; " Ik ging met Sufjaan At-Thawrie op hajj, en zijn tong kwijnde weg door het goede aanbevelen en het slechte verbieden heen gaande en terug komende "

Aboe Najieh verhaalt dat Taaoes hem zei; " Degene die spreekt (adviseert) en vreest is beter dan degene die zwijgt en vreest "

Ja'far bin Barqaan zei: Majmoen bin Mahraan zei eens tegen mij; " O Ja'far zeg in mijn gezicht hetgeen ik haat, want een man adviseert zijn broeder pas echt wanneer hij hem in zijn gezicht verteld wat hij haat "

'Alie bin Hassan zei eens; " Ik heb niemand gezien die de moslims adviseert en zoveel godsvrees had als Al-Fudail "

Az-Za'fraanie verhaalt dat As-Shaafi'ie een zei; " Ik trad met niemand in discussie, alleen als het ging om het adviseren "

An-Noerie zei eens tegen Al-Junayd; " Je hebt hen bedrogen en ze ontvingen je hartelijk, ik adviseerde hen en ze bekogelden me met stenen "

Al-Barbahaarie zei eens; " Een (studie)kring openen om te adviseren is een deur tot voordelen, en een kring openen om te discussiëren is een deur tot voordelen sluiten "






كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ



{Jullie zijn het beste volk dat uit de mensheid is voortgebracht; jullie gebieden wat goed is, verbieden wat slecht is en gelooft in Allaah}






وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ


{En de gelovige mannen en vrouwen, zijn vrienden van elkander. Zij sporen aan tot het goede en verbieden het slechte en houden het gebed en betalen de Zakaat en gehoorzamen Allaah en Zijn boodschapper. Dezen zijn het, wie Allaah barmhartigheid zal betonen. Voorzeker, Allaah is Almachtig, Alwijs}





يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُوْلَـئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ

{Zij geloven in Allah en de laatste Dag en gebieden het goede en verbieden het kwade en wedijveren met elkander in goede werken. Dezen behoren tot de rechtvaardigen}






التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ


{Die zich tot Allaah bekeren, die aanbidden, die prijzen, die vasten, die zich neerbuigen, die zich ter aarde werpen, die tot het goede aansporen en het slechte verbieden, die de door Allaah gestelde grenzen in acht nemen; breng aan de gelovigen blijde tijding}


Zei de Profeet Loqmaan niet tegen zijn zoon;




يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

{O mijn zoon, verricht het gebed en beveel het goede aan en verbied het slechte en verdraag geduldig wat je ook overkomt. Dit is een ernstige zaak}

Allaah heeft gezworen dat wij in verlies leven ? Behalve diegene die zich tegoed maken aan 4 zaken;

1) Degene die oprecht geloven
2) Goede daden verrichten
3) Aansporen tot het goede
4) Aansporen tot geduld

Zoals terug te vinden is in soeratoel 'Asr.




Imaam maalik zegt;




لا يصلح آخر هذه الأمه إلا بما صلح به أولها

" Niets zal het einde van de gemeenschap rechtzetten, behalve hetgeen het (in) begin heeft rechtgezet "


Laat ons eens een kijkje nemen naar hoe de salaf omgingen met het adviseren van de mensen, het bevelen van het goede, en het verbieden van het slechte;

Shajaa' bin Al-Walied zei eens; " Ik ging met Sufjaan At-Thawrie op hajj, en zijn tong kwijnde weg door het goede aanbevelen en het slechte verbieden heen gaande en terug komende "

Aboe 'Abdur-Rahmaan Al-'Omarie zei eens; " Degene die het nalaat het goede aan te bevelen en het slechte te verbieden uit angst voor mensen, zijn waardigheid zal dalen, zodoende dat wanneer hij zijn kind of zijn slaaf beveelt, deze hem zal uitlachen "
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Nasaa²ih ( het geven van raad ) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nasaa²ih ( het geven van raad )   Nasaa²ih ( het geven van raad ) Icon_minitimeza okt 25, 2008 11:02 pm

Aboe Bakr At-Thaqafie zei eens; " Ik ben bang in een tijd te komen waarin ik het goede niet meer kan bevelen en het slechte niet meer kan verbieden, er zal geen ghair meer zijn in die tijd "

Sufjaan zei eens; " Ik zie iets waarover ik moet spreken en niet doe, waardoor ik bloed moet urineren "

En ook zei hij eens; " Wanneer een man geliefd is door al zijn omringde buren, dan weet ik dat deze man slecht is, en dit omdat hij misschien één van hun zag terwijl die zondigde en hem daarop niet aansprak, maar hem tegemoet kwam met een glimlach "

En ook zei hij eens; " Wanneer je een man ziet die geliefd is door zijn buren, weet dan dat hij een hielenlikker is "

Wanneer Karz Al-Haarithie zijn huis verliet, beval hij het goede tot ze hem sloegen en daardoor flauwviel.



De Boodschapper van Allaah zegt;




‏‏ ‏تعرض الفتن على القلوب كالحصير عودا عودا فأي قلب ‏ ‏أشربها ‏ ‏نكت ‏ ‏فيه نكتة سوداء وأي قلب ‏ ‏أنكرها ‏ ‏نكت ‏ ‏فيه ‏ ‏نكتة ‏ ‏بيضاء حتى تصير على قلبين على أبيض مثل ‏ ‏الصفا ‏ ‏فلا تضره فتنة ما دامت السماوات والأرض والآخر أسود ‏ ‏مربادا ‏ ‏كالكوز ‏ ‏مجخيا ‏ ‏لا يعرف معروفا ولا ينكر منكرا إلا ما ‏ ‏أشرب ‏ ‏من هواه


(( de fitan (beproevingen) zullen worden blootgesteld aan de harten, zoals een stromat (wordt blootgesteld aan de lichaam bij het slapen), keer per keer, tot dit hart het opdrinkt, en wanneer dit gebeurt zal dit een zwart puntje achterlaten. Maar wanneer hij deze beproeving verwerpt wordt er een wit puntje achtergelaten, en zo tot dit eindigt op twee soorten harten. Ofwel wit zoals Safaa (een soort gladde en botte steen waaraan niets blijft hangen) en dit soort hart zal geen schade meer ondervinden aan éénder welke beproeving zolang de hemelen en aarde nog bestaan. En de andere zwart bruinachtig, zoals een omgedraaid glas, deze herkent noch het goede als iets goeds, noch het slechte als iets slechts, behalve hetgeen zijn verlangen wil hebben (horen/zien) ))

Mohammad bin Isma'iel Al-Asfahaanie zegt in zijn Tanwier;





وقال صاحب التحرير : معنى الحديث أن الرجل إذا تبع هواه وارتكب المعاصي دخل قلبه بكل معصية يتعاطاها ظلمة , وإذا صار كذلك افتتن وزال عنه نور الإسلام . والقلب مثل الكوز فإذا انكب انصب ما فيه ولم يدخله شيء بعد ذلك
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Nasaa²ih ( het geven van raad ) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nasaa²ih ( het geven van raad )   Nasaa²ih ( het geven van raad ) Icon_minitimeza okt 25, 2008 11:03 pm

Zoals onze voorganger en voorbeeld, de beste der mensheid Mohammad de Boodschapper van Allaah de mensen corrigeerde op de minbar, zoals men kan terugvinden in verschillende overleveringen, zoals;


In het verhaal van Barierata toen haar gezin haar vrijliet onder voorwaardes, waarbij ze kwam klagen bij de Boodschapper van Allaah . Waarbij de Boodschapper van Allaah naar de mimbar liep, en de mensen aansprak met;

(( Wat is er met een volk die voorwaardes stellen, die niet terug te vinden zijn in het Boek van Allaah … ))

Ibn Hajar Al-'Asqalaanie zegt wat betreft de voordelen die men uit deze hadieth kan halen;

Hij stelde de zaken die belangrijk zijn openbaar, en preek er over op de Mimbar zodat deze weid verspreid raakt, en hij keek daarbij naar de harten van zijn metgezellen door geen namen te noemen (van de gezin van Barierah), maar zijn in de plaats; " wat is er met een volk ".

En zo ook bij het verhaal van de drie die bij de vrouwen van de Profeet kwam kijken naar de aanbidden van de Boodschapper .

Waarop de Boodschapper weer de mensen aansprak en zei;

(( wat is er met een volk dat dit en dit zegt. Ik bidt en ik slaap, ik vast en ik eet, en ik trouw vrouwen, degene die mijn soennah nalaat behoort niet tot mij ))

En zo zijn er nog andere voorbeelden.

Maar dat er sommigen zeggen, dat wanneer je het goede beveelt en het slechte verbiedt en adviseert, dat het mensen afschrikt ?!!

Dan zeggen we; dit is Baatil. We zeggen de waarheid al komt die bitter over. En dit kan met ook terugvinden in de hadieth die verhaalt werd door Aboe Dharr;




قل الحق ولو كان مرا

(( Zeg de waarheid al is die bitter ))

En in de andere overlevering zei de Boodschapper ;





قل الحق ولو على نفسك

(( Zeg de waarheid al is het tegen jezelf ))

En in nog een andere overlevering;





وأن نقول الحق أينما كنا لا نخاف في الله لومة لائم

(( … en dat wij de waarheid zeggen waar we ook zijn, en dat we omwille van Allaah niet bang zijn van de betichtingen van de betichters ))



Wat betreft degene die zeggen éénieder is verantwoordelijk voor zichzelf, en dat éénieder zich allemaal maar bezighoudt met zichzelf zeggen wij neen.
Dit begrepen ook sommige metgezellen toen het volgende vers openbaarde;




يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ

{O, gij die gelooft, past op uzelf. Hij die dwaalt kan u niet schaden wanneer gij juist geleid zijt}


Waarop Aboe Bakr As-sidieq vanaf de mimbar zei, nadat hij Allaah prees; O, mensen, jullie lezen deze vers, maar jullie interpreteren die anders dan dat jullie die moeten interpreteren, … , ik hoorde de Boodschapper van Allaah zeggen;

(( wanneer mensen iemand zien die onrecht verricht, en hem niet tegenhouden, is het mogelijk dat Allaah hen daarvoor bestraft, … ))





عن ‏ ‏قيس ‏ ‏قال قال ‏ ‏أبو بكر ‏
‏بعد أن حمد الله وأثنى عليه يا أيها الناس إنكم تقرءون هذه الآية وتضعونها على غير مواضعها ‏
‏عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم ‏

‏قال عن ‏ ‏خالد ‏ ‏وإنا سمعنا النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول ‏ ‏إن الناس إذا رأوا الظالم فلم ‏ ‏يأخذوا ‏ ‏على يديه أوشك أن يعمهم الله بعقاب ‏ ‏و قال ‏ ‏عمرو ‏ ‏عن ‏ ‏هشيم ‏ ‏وإني سمعت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول ما من قوم يعمل فيهم بالمعاصي ثم يقدرون على أن يغيروا ثم لا يغيروا إلا يوشك أن يعمهم الله منه بعقاب



En in een andere overlevering via Aboe Tha'labah dat de Profeet zei;

(( Jullie zullen (moeten) het goede bevelen en het slechte verbieden, tot je ziet dat een gierigaard wordt gehoorzaamt en dat verlangens worden gevolgd, … ))





‏أبو أمية الشعباني ‏ ‏قال ‏
‏سألت ‏ ‏أبا ثعلبة الخشني ‏ ‏فقلت يا ‏ ‏أبا ثعلبة ‏ ‏كيف تقول في هذه الآية ‏
‏عليكم أنفسكم ‏

‏قال أما والله لقد سألت عنها خبيرا سألت عنها رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فقال ‏ ‏بل ائتمروا بالمعروف وتناهوا عن المنكر حتى إذا رأيت ‏ ‏شحا ‏ ‏مطاعا وهوى متبعا ودنيا ‏ ‏مؤثرة ‏ ‏وإعجاب كل ذي رأي برأيه فعليك ‏ ‏يعني بنفسك ودع عنك العوام فإن من ورائكم أيام الصبر الصبر فيه مثل قبض على الجمر للعامل فيهم مثل أجر خمسين رجلا يعملون مثل عمله


En in een andere overlevering wat betreft dit onderwerp dat verhaalt werd door Jarier;

(( Eenieder die zich bevindt in een volk waarin zich zondes voordoen, en waarbij hij in staat is deze te veranderen, en het niet doet, waardoor Allaah hen zal bestraffen voordat ze zullen sterven ))




‏عن ‏ ‏جرير ‏ ‏قال ‏
‏سمعت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول ‏ ‏ما من رجل يكون في قوم يعمل فيهم بالمعاصي يقدرون على أن يغيروا عليه فلا يغيروا إلا أصابهم الله بعذاب من قبل أن يموتوا ‏


En dit is ook wat de salaf begrepen zoals Bilaal bin Sa'd eens zei;
" Wanneer een fout wordt verborgen (door degene die het maakt) dan is deze alleen maar nadelig voor hem, maar wanneer deze openbaar wordt gemaakt, en niet wordt tegengehouden, dan is dit voor iedereen nadelig."

Wanneer een moslim een zonde verricht, is het niet alleen voor hem nadelig maar voor heel de moslims gemeenschap. Imaam Ibnoel Qayim Al-Jawzia vermeld in zijn boek Ad-daa wa dawaa maar liefst 43 nadelen die daaruit ontstaan, en één daarvan is dat het gevolgen heeft op een ander.

Het goede aanbevelen en het slechte verbieden is zelfs een derde van de Qoraan zoals Sheikh Al-Islaam Ibn Taymiyah vermeld in zijn boek Al-Amr bil Ma'roef wa Nahie 'anil Moenkar. De twee andere derden zijn Tawhied en Verhalen.


Het is een Ni'ma (gunst) dat men iemand vindt die je verbeterd wanneer je fouten maakt, zoals men kan terugvinden in een overlevering;

Moejaahid verhaalt dat Ibnoe 'Abbaas eens zei tegen Sa'ied bin Jubair;
" spreek (ya'nie geef een lezing), waarop Sa'ied zei; Ik, spreken terwijl jij hier zit ?, waarop Ibnoe 'Abbaas zei; is het dan geen gunst, dat jij spreekt terwijl ik hier zit ? Wanneer je goed zit, dan is het goed, en als jij fouten maakt, leer/verbeter ik je "
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Gesponsorde inhoud





Nasaa²ih ( het geven van raad ) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nasaa²ih ( het geven van raad )   Nasaa²ih ( het geven van raad ) Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nasaa²ih ( het geven van raad )
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Is het geven van Zakaat al-Fitr toegestaan in elk land?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Algemeen-
Ga naar: