Deze vraag werd aan Shaych Saalih as-Soehaymie (hafidhahoellaah) gevraagd op 11-03-2006 na een lezing over taqwa. Beluister de lezing in arabisch/engels hier: http://www.albaseerah.org/audio/lect...aymi031106.mp3 (de vraag kan men beluisteren vanaf 0:24:13)
Vraag: Ik ben een zuster die niet in staat is om zwanger te worden behalve door middel van kunstmatige inseminatie i.e. door mijn ei en man zijn sperma te nemen en het vruchtbaar te maken buiten mijn baarmoeder en daarna in mijn baarmoeder plaatsen. Wat is de correcte regelgeving hier over? Barakallaahoe fiekoem.
Antwoord: Dit is iets wat kunstmatige inseminatie wordt genoemd. Er is een kleine geschil tussen de geleerden maar, de fiqh raden zeggen dat het toegestaan is met de voorwaarde dat het zeker is dat de sperma die gemixt moet worden met het eitje van de vrouw dat de sperma (zaadcellen) van haar man zijn, en dat er geen verwarring is. Dus als er zekerheid is dat er geen verwarring ontstaat (door elkaar gooien van eitjes en zaadcellen), dan is het toegestaan. Er moet in deze situatie een dokter zijn die volledig betrouwbaar is en een andere dokter die deze dokter moet inspecteren (toezicht houden), en het is gewenst dat de dokter die toezicht houdt of beide dokters moslims zijn. Echter, als de dokter bekend staat om zijn eerlijkheid en betrouwbaarheid dan is het geen voorwaarde dat hij een moslim is, alhoewel dat beter zou zijn. Om samen te vatten, als de situatie veilig is en er geen verwarring ontstaat (door elkaar gooien van eitjes en zaadcellen) dan is het toegestaan zoals de meeste van de geleerden hebben gezegd dat het toegestaan is alhoewel er een kleine geschil is in deze zaak