Shayk Abdelwahaab Rahimahoe Allah zegt:
En de geleerden hebben gewaarschuwd en luid en duidelijk gesproken over het verbod op het verblijven in de landen van de ongelovigen en de verplichting van de emigratie als de mogelijkheid daartoe aanwezig is. Allaahoema (behalve –kleine uitzondering-) als het gaat om een man die in het bezit is van kennis en inzicht, want hij kan daarheen gaan om naar Allaah uit te nodigen, de mensen te helpen, hen uit de duisternissen naar het licht te laten keren en hen de goede gedragingen van de Islaam te onderwijzen. Het Vers in Soerah al-Baraa` (at-Towbah):
”Zeg: “Als jullie vaders en jullie zonen en jullie broeders en jullie echtgenotes en jullie familie en de bezittingen die jullie verworven hebben en de handel waarvan jullie verlies vrezen en de huizen die jullie behagen, jullie dierbaarder zijn dan Allaah en Zijn Boodschapper en het strijden op Zijn Weg, wacht dan tot Allaah met Zijn Beschikking komt. En Allaah leidt het zwaar zondige volk niet.” (Soerah At-Towbah: 25)
…duidt erop dat wanneer de bedoeling van (het verblijven in de landen van de ongelovigen) omwille van een wereldse zaak is, dat dit Islaamitisch wettelijk gezien geen excuus is. Neen, de verrichter hiervan is echter een Faasiq6 en is bedreigt met het niet verkrijgen van de Leiding als deze zaken (in het Vers) of een aantal zaken hiervan geliefder zijn bij hem dan Allaah en Zijn Boodschapper of het strijden op de Weg van Allaah!
Wie van ons is geleerde?? Je kan spreken over ons dat wij geleerden zijn maakt niet uit hoeveel kennis we bezitten, zolang wij achter de moeshrikien wonen. Laat dit een duidelijk boodschap zijn voor ons allen, incl ik!
En er staat in het Boek van Allaah Soebhaanehoe wa Ta’ala vermeld dat er een verschrikkelijke waarschuwing en bevestigende bedreiging is voor het simpel weg (moedwillig) achterwege laten van de emigratie (Hiedjrah), zoals dat duidelijk wordt uit de voorgaande Verzen van Soerah an-Nisaa`, in Zijn uitspraak:
“Voorwaar, (tegen) degenen waarvan de zielen door de Engelen worden meegenomen, en die onrechtvaardig waren (tegenover hunzelf door het maken van de hiedjra te laten)…”
…Vers 97 en hetgeen erna komt. En hoe zit het dan met degene die naar de landen van de Koeffaar gaat reizen en tevreden is om te verblijven in hun landen? Want, zoals ik al eerder heb vermeld dat de geleerden (rahiemehoellaah) het verboden hebben om te verblijven en te reizen naar landen waar het onmogelijk is voor een moslim om zijn geloof (normaal) te belijden. En degene die verblijft omwille van studie, handel, werk, of inwoning de Islaamitische bepaling voor hen is net zoals elke inwoner en er is geen verschil tussen hen als zij hun geloof niet (normaal) kunnen belijden en bij machte zijn tot de Hiedjrah.
Echter wat een aantal van hen beweren, dat zij verblijven in hun landen maar hen toch verafschuwen en haten, dan wordt er gezicht door ahl-Hadiths: “Dit is niet genoeg”! Er zijn verschillende redenen voor het verbod op het reizen naar en verblijven in deze landen, een aantal zijn (de volgende):
1- Dat de juiste manier van belijding van het geloof daar onmogelijk is, zodat je jezelf onmogelijk vrij kan pleiten van de zonde, en dus volstaat dit niet!7
2- De vermeldingen van de geleerden (rahiemehoemoellaahoe Ta’ala), het klaarblijkelijke van hun uitspraken en concrete van hun aanduidingen is dat degene die zijn geloof niet (goed) kent aan de hand van argumentatie en bewijs, noch zijn geloof kan verdedigen door de twijfels die de ongelovigen zaaien te weren (of te weerleggen) is het niet voor toegestaan om naar hun (landen) te reizen!
3- Een van de voorwaarden voor het reizen naar hun landen is: de vrijwaring van vervalling in fietnah door hun kracht, hun macht, hun twijfelzwaaiing, hun verfraaiing en de vrijwaring van hun imitering en beïnvloeding door hun handelingen!
4- Dat de voorkoming en amputatie van alle mogelijke oorzaken die kunnen leiden naar de Shirk een van de grootste fundamenten en stelregels van het geloof is.