Het lezen van zwakke overleveringen
Vraag: Verwijs mij alstublieft naar een boek dat zwakke en verworpen ahaadieth bevat zodat ik ze kan vermijden en niet erin val.
Antwoord: Wij sporen u aan om weg te blijven van het lezen van zwakke en verworpen ahaadieth want alleen de mensen van kennis – degenen die onderscheid kunnen maken tussen authentieke en zwakke ahaadieth – mogen ze lezen. Wat u betreft, ik adviseer u om ‘Riyaad as-Saalihien’ te lezen, een waardevol boek waarvan de schrijver - moge Allaah barmhartig met hem zijn - gestreefd heeft om alleen sahieh en hasan ahaadieth te gebruiken. Hij vermeed het om zwakke ahaadieth en wat onder deze regelgeving valt te gebruiken en begon bij de meeste hoofdstukken met verzen uit het Nobele Boek (de Qor'aan).
Het is een profijtvol boek en een beginner, degene die in de eerste stadium is van het vergaren van islamitische kennis, moet niet proberen om elk soort boek te volgen omdat hij er geen begrip van zal hebben. Hierdoor zal hij twijfels ontwikkelen die hem doen vallen in problemen. Beperk je tot het lezen van alleen het authentieke, en als u wenst, lees dan "al-Loe'loe wal-Marjaan fiemaa ittafaqa `alaihi ash-Shaychaan al-Boegaarie wa Moesliem," (een boek dat ahaadieth bevat waar Boecharie en Moslim overeengekomen zijn). Dit boek bevat de meest betrouwbare ahaadieth die overgeleverd zijn van de Profeet صلى الله عليه وسلم, het is een waardevol en profijtvol boek. En Allaah de Almachtige weet het beste.
Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaimien
Bron: Fataawaa Islaamiyyah Deel 4 Hoofdstuk de Edele Hadieth
Vertaald vanuit het Engels door: Oem Ibraahiem