Nadat de shaych (`Abdoel `aziez ibn Baaz rahiemehoellaah) oa de volgende hadieth opnoemt:
Dat de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) heeft gezegd:
"Let op, voor degene die jullie zijn voorgegaan en die de graven van hun profeten en vromen als plaatsen van aanbidding namen, jullie moeten de graven niet als Moskeen (gebedsplaatsen) nemen, Ik verbied jullie dit". [Sahieh Moslim]
En uitlegt dat het niet toegestaan is om graven te bouwen in moskeen en geen moskeen te bouwen over de graven. Gaat de Shaych verder met een twijfel die verspreid wordt over het graf van de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) en zegt het volgende als laatste gedeelte van de fatwa:
Met betrekking tot sommige onwetende mensen die het toestaan dat graven toegestaan zijn in moskeen vanwege de aanwezigheid van het graf van de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) en van zijn twee metgezellen (radiallahoe `anhoem) als onderdeel van zijn (salallahoe alayhie was sallem) moskee, dit kan niet als argument of bewijs worden gebruikt, want de Boodschapper van Allaah (salallahoe alayhie was sallem) en zijn twee nobele metgellen (radiallahoe `anhoem) zijn begraven in zijn (salallahoe alayhie was sallem) huis en niet binnenin de moskee. Maar toen Alwalied bin Aboel-Malik bin Marwaan (een vd leiders toendertijd) besloot om de moskee van de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) uit te breiden, omvatte hij het huis van de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) als onderdeel van de moskee, vanwege zijn plan om uit te breiden. Alwalied bin Aboel-Malik bin Marwaan maakte een grote fout toen hij dit deed, en wat verplicht voor hem was geweest, was om het huis van de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) niet te omvatte als onderdeel van de moskee zodat de onwetende mensen en degene die op hen lijken niet in staat zouden zijn om dit als bewijs te kunnen gebruiken, en de mensen van kennis hebben dit verworpen en hebben Alwalied bin Aboel-Malik bin Marwaan weerlegd met betrekking tot deze handeling. Dus is het niet toegestaan om Alwalied bin Aboel-Malik bin Marwaan hierin te volgen.
Verder, mag men geen veronderstellingen maken betreffende het graf van de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) dat deze handeling het toestaat om te bouwen op graven of het bouwen van graven in moskeen. Dit omdat het huis van de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) een aparte huis was, afzonderlijk van de moskee die door de uitbreiding werd omvat en als deel van de Moskee werd gemaakt. Dus de echte toestand van het graf van de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) was net als de begraafplaats dat gevonden kan worden tegenover zijn Moskee, apart ervan, waar geen kwaad in is, en dit was de echte staat van het graf van de Profeet (salallahoe alayhie was sallem) die gescheiden was door een muur en barierre.
Het zou de doel moeten zijn van iedere moslim om dit te veruidelijken aan zijn broeders (en zusters) zodat zij deze fout niet maken en een incorrecte bergip ontwikkelen over deze zaak.
Degene die het beginstuk willen lezen van de fatwa verwijs ik naar onderstaande bron.
Gedeelte vertaald in de betekenis van de fatwa.
Arbische en Engelse Bron: http://www.madeenah.com/article.cfm'id=1224