Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Is dit gebed geldig zo jun 01, 2008 12:19 am
In de Mukhtasar van al-Khiraqi (één van de grondleggers van de Hanbali madhab) staat het volgende in hoofdstuk "Bidden met onreinheid en…" ب
اب الصلاة بالنجاسة وغير ذلك :
---
قال وإذا لم تكن ثيابه طاهرة وموضع صلاته طاهرا أعاد وكذلك إن صلى في المقبرة أو الحش أو معاطن الإبل أعاد وإن صلى وفي ثوبه نجاسة وإن قلت أعاد إلا أن يكون ذلك دما أو قيحا يسيرا مما لا يفحش في القلب فإذا خفي موضع النجاسة من الثوب استظهر حتى يتيقن أن الغسل قد أتى على النجاسة وما خرج من الإنسان أو البهيمة التي لا يؤكل لحمها من بول أو غيره فهو نجس إلا بول الغلام الذي لا يأكل الطعام فإنه يرش عليه الماء والمني طاهر وعن أبي عبد الله رحمه الله رواية أخرى أنه كالدم والبولة على ظاهر الأرض يطهرها دلو من ماء وإذا نسي فصلى بهم جنبا أعاد وحده والله أعلم
Hij zei: Als (het gebed verricht wordt terwijl) de kleding van de persoon vies is of de plaats voor het gebed vies is, dan moet het gebed herhaald worden. Evenzo, als het gebed op een begraafplaats verricht wordt of een latrine (toilet buitenshuis) <of in een badkamer> of een rustplaats van dieren vlakbij een waterput, dan moet het gebed herhaald worden.[1]
Als het gebed verricht wordt terwijl er enige onreinheid op het kledingstuk zit, ongeacht of de onreinheid een kleine hoeveelheid is, dan moet het gebed herhaald worden tenzij het een beetje bloed of pus is (in zo’n mate) dat het hart er niet van walgt. Wanneer de (exacte) plek van de onreinheid op een kledingstuk niet bekend is, moet het kledingstuk een wasbeurt ondergaan totdat het zeker is dat de onreinheid eruit gewassen is....
[1] Volgens één overlevering van ibn Hanbal is het niet toegestaan op deze plaatsen gebeden te verrichten. Een andere overlevering van ibn Hanbal duidt erop dat het acceptabel is het gebed op deze plaatsen te verrichten, zo lang ze schoon zijn. Deze laatste zienswijze is in overeenstemming met de school van Malik, abu Hanifah en al-Shafi’i. (Al-Mughni, deel 2, pag. 51) Volgens wat overgeleverd is door ibn Hanbal van de Boodschapper van Allah : “wordt de urine van een mannelijk kind besprenkeld met water en de urine van een vrouwelijk kind moet gewassen worden”. (Al-Mughni, deel 2, pag. 68) (Al-Sijistani, Masaïl, pag. 21)