Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: De Relatie Tussen Een Faqeeh En Een Muhhadith wo jun 04, 2008 11:04 pm
De Relatie Tussen Een Faqeeh En Een Muhhadith
Vraag: Wat is de relatie tussen de Wetenschap van Fiqh en de Wetenschap van Hadeeth? En is het vereist dat een Muhaddith een Faqeeh is, of alleen een Muhaddith?
Antwoord: Het is vereist dat een Faqeeh een Muhaddith is, terwijl het niet vereist is dat de Muhaddith een Faqeeh is. Dit is omdat de Muhaddith automatisch een Faqeeh is vanwege de aard van zijn staat. Waren de Metgezellen van de Boodschapper van Allah, sallAllahu 'aleyhi wa sallam, gewend om Fiqh te bestuderen of niet? En wat was de Fiqh dat zij gewoon waren te bestuderen? Het is datgene wat zij gewoon waren over te nemen van de Boodschapper van Allah, sallAllahu 'aleyhi wa sallam (i.e. de hadeeth). Dus in feite bestudeerden zij de hadeeth.
Wat betreft de Fuqahaa die de meningen van de geleerden en hun Fiqh bestuderen, maar niet de hadeeth bestuderen van hun Profeet, sallAllahu 'aleyhi wa sallam, die de bron is van de Fiqh. Tegen hen moet gezegd worden: Je moet de Wetenschap van Hadeeth bestuderen. Dit is omdat we ons niet kunnen voorstellen dat er een correcte Fiqh is zonder de kennis van de hadeeth, ze te onthouden, ze authenticeren en zwak verklaren. En tegelijkertijd kunnen we ons niet inbeelden dat er een Muhaddith is die geen Faqeeh is.
Aldus zijn de Qor-aan en de Soennah de bronnen voor alle Fiqh. Wat betreft de Fiqh die algemeen bekend is vandaag de dag, dan is het de Fiqh van de geleerden en niet de Fiqh van het Boek en de Soennah. Ja, sommige ervan staat in het Boek en de Soennah, maar sommige ervan bestaat puur uit de meningen en deductie van geleerden. In veel van deze (meningen en deducties) zijn zij op hun beurt in contradictie met de hadeeth, aangezien zij niet in staat waren om alle kennis ervan te omvatten. [Al-Asaalah, Uitgifte #7] __________________
وسمعته يقول: في القرون الوسطى كان لا يقبل علم العالم إلا إذا كان صوفياً
106 - En ik hoorde hem zeggen: in de middeleeuwen accepteerde men geen kennis van de geleerde behalve wanneer hij Soefie was.
قال الوالد -رحمه الله تعالى-: إن الناس قبل الاستعمار كانوا يقولون: ستين درجة، ثم بعد الاستعمار أصبحت الناس تقول: ستين دقيقة
39 - Vader zei - rahimahullaahu ta'ala - : dat de mensen voor de kolonisering zeiden: zestig Daradja (minuten), vervolgens na de kolonisering bleken de mensen te zeggen: zestig Daqeeqa (minuten). (Qawl Shaykh Hammaad al-Ansaaree)
Bron: المجموع في ترجمة العلامة المحدث الشيخ حماد بن محمد الأنصاري , deel 2, فوائد عامة