ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Alstublieft wijs de wettelijke oordeel op de vrouw in een menstruatie-periode die de Mushaf aanraakt en die de Heilige Quraan reciteert. Is het toegestaan voor haar om de moskee te betreden en erin te blijven?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Alstublieft wijs de wettelijke oordeel op de vrouw in een menstruatie-periode die de Mushaf aanraakt en die de Heilige Quraan reciteert. Is het toegestaan voor haar om de moskee te betreden en erin te blijven? Empty
BerichtOnderwerp: Alstublieft wijs de wettelijke oordeel op de vrouw in een menstruatie-periode die de Mushaf aanraakt en die de Heilige Quraan reciteert. Is het toegestaan voor haar om de moskee te betreden en erin te blijven?   Alstublieft wijs de wettelijke oordeel op de vrouw in een menstruatie-periode die de Mushaf aanraakt en die de Heilige Quraan reciteert. Is het toegestaan voor haar om de moskee te betreden en erin te blijven? Icon_minitimezo jun 08, 2008 2:18 pm

Vraag:
Alstublieft wijs de wettelijke oordeel op de vrouw in een menstruatie-periode die de Mushaf aanraakt en die de Heilige Quraan reciteert. Is het toegestaan voor haar om de moskee te betreden en erin te blijven?


Antwoord:
Lof zij alleen aan Allaah, en moge vrede en zegeningen rusten op de laatste Profeet Muhammad.

Ten eerste: de meerderheid van de geleerden geloven dat het niet is toegestaan voor de vrouw in een menstruatie-periode de Mushaf aan te raken volgens wat Allaah zegt: "Dat het (dat Boek met Allaah) door niemand kan worden aangeraakt behalve de gereinigden (d.w.z de engelen)". Dit oordeel wordt ook ondersteund door wat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd in het boek van 'Amr bin Hazm:"De Heilige Quraan zou niet moeten worden aangeraakt behalve door de ritueel gereinigden." En betreft voor de recitatie van een vrouw in een menstruatie-periode of na een bevalling van een kind zonder de Mushaf aan te raken, het is toegestaan volgens de sterkste opinie van geleerden, omdat er niks is overgeleverd op het gezag van Profeet (sallallahoe 'alayhi wa sellem) aan het effect om deze daad te voorkomen.

Ten tweede: de meerderheid van de geleerden zien dat het niet is toegestaan voor een vrouw in een menstruatie-periode of Junub te blijven in de moskee, volgens wat 'A'ishah (moge Allaah tevreden zijn met haar): Wanneer dat de Profeet (sallallahoe 'alayhi wa sellem) zag dat de deuren van huizen van zijn Metgezellen direct gericht waren richting de moskee, zei hij:"Keer ( de deuren van ) deze huizen weg van de moskee, want ik laat het niet toe de vrouw in menstruatie of Junub de moskee binnen te treden." Overgeleverd door Abu Dawud.

De Hadith is veralgemeend in het verbieden om te verblijven in de moskee voor de vrouw in menstruatie en de Junub, en er doorheen te gaan. Desondanks, wordt het verbod specifiek genoemd in de woorden van Allaah die zegt:"O jullie die geloven! Benader niet As*Sal't (het gebed) wanneer jullie in een dronke staat zijn, totdat jullie weten wat (de betekenis) jullie zeggen, noch wanneer jullie in een staat zijn van Jan?ba, (d.w.z in een staat zijn van sexuele onreinheid en nog geen bad hebben genomen) behalve wanneer jullie reizen onderweg ( zonder genoeg water, of om gewoon door een moskee te passeren), totdat jullie gehele lichaam wassen." De betekenis van deze vers is als volgt: O gelovigen, benadeer niet de moskees wanneer jullie dronken zijn totdat jullie uit de staat van dronkenschap zijn hersteld, noch wanneer jullie in Junub zijn totdat jullie een ritueel bad uitvoeren. Maar als jullie ze binnentreden met de intentie om gewoon te passeren om er doorheen te gaan, is het wel toegestaan.

Deze wettelijke uitspraak is van toepassing op een vrouw in menstruatie zoals het van toepassing is op de Junub.

Deze uitzondering wordt ook ondersteund door wat Sa'id bin Mansur vermeld in zijn Sunan op het gezag van Jabir bin 'Abdullah (moge Allaah tevreden zijn met hen beiden) dat "Men zou door de moskee passeren wanneer hij in Junub is." De uitzondering wordt ook aangegeven door wat Ibn Al-Mundhir vermeld op het gezag van Zaid Ibn Aslam die zegt:"De Metgezelleen van de Profeet (sallallahoe 'alayhi wa sellem) liepen in de moskee terwijl zij in Junub waren." Moge Allaah ons succes schenken. Moge Vrede en Zegeningen rusten op onze Profeet Muhammad.


Het Permanente Comité voor Onderzoek van Geleerden en het Leveren van Fatwas
(Lid) 'Abdul-'Aziz bin Qa?ud
(Vice-president van de Comité) 'Abdur-Razzaq 'Afifi
(President) 'Abdul-'Aziz bin Baz

Bron http://www.qurancomplex.com/qfatwa/display.asp?f=54&l=eng&ps=source
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Alstublieft wijs de wettelijke oordeel op de vrouw in een menstruatie-periode die de Mushaf aanraakt en die de Heilige Quraan reciteert. Is het toegestaan voor haar om de moskee te betreden en erin te blijven?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat is de wettelijke toestand van een vrouw die tijdens haar maandstonden in de heilige moskee is om naar hadiths en preken te luisteren?
» Is het toegestaan voor een vrouw make-up te gebruiken
» Is het toegestaan voor de vrouw om bij het huwelijkscontract de voorwaarde te stellen dat haar echtgenoot niet trouwt met een tweede vrouw?
» Wat is het oordeel over een vrouw die het haar van haar lichaam verwijdert?
» Het is toegestaan voor de Al-khateeb (degene die een huwelijksaanzoek gedaan heeft) om zijn Khateebah (de vrouw waarmee hij wil trouwen) telefonisch te spreken als de voogd daar toestemming voor geeft

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Zusters-
Ga naar: