Vraag over Bin Baaz, staat hij Mushrikin toe in 't heilig land?
Auteur
Bericht
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Vraag over Bin Baaz, staat hij Mushrikin toe in 't heilig land? zo jun 08, 2008 5:14 pm
De Foutieve Deductie (van Bewijzen), en de Vernietigende gevolgen die daaruit voort komen.
Door Shaykh Saalih al-Fawzaan
Alle lof zij aan Allaah, Degene die Zijn Boodschapper zond met leiding en de Religie van de waarheid. Dus hij verduidelijkte de Boodschap en kwam hetgeen wat hem in vertrouwen was gesteld na en hij verduidelijkte de mensen wat er aan hem was geopenbaard van Zijn Heer, dus moge Allaah, vrede, begroetingen en zegeningen zenden op hem, zijn familie, zijn metgezelen en de eminente personen (hoofdfiguren) van leiding, de lantarens die de duisternis (verlichten), om te vervolgen; Allaah de Allerhoogste zegt:
Hij is Degene die het Boek de Qor'aan) aan jou (Mohammed (sallallaahoe 'alayhie wa sallam)) heeft nedergezonden. Er staan verzen in die eenduidige betekenissen bevatten, zij vormen de fundamenten van het Boek, en er zijn andere (Verzen), die meerzijdige betekenissen hebben. Wat betreft degenen in wiens hart een ontsporing is (van de waarheid), volgen ervan welke meerzijdige betekenissen hebben, en trachten Fitna (rampspoed , chaos, beproeving, ellende) te veroorzaken, en trachten de betekenissen van de meerzijdige Verzen te verkrijgen, maar niemand kent de betekenissen hiervan behalve Allaah(.) En degenen die stevig gegrondvest zijn in kennis zeggen: "Wij geloven erin; het geheel ervan (eenzijdige en meerzijdige) komt van onze Heer..." Soerat Aali 'Imraan [3:7]
En het "moetashaabih" (meerzijdige) is datgene waarvan de bedoeling niet duidelijk is totdat er gerefereerd wordt naar andere teksten die het uitleggen. En de "moehkaam" (eenzijdige) is datgene wat niets anders nodig heeft om het uit te leggen. En dit is ook zo bij (de zaak van) de "moetlaaq" en "moeqayyid" (het absolute en begrensde). Bij "al-Ghaas" en "'Aam" (het specifieke en het algemene). Bij "al-Moedjmal" en "Moebeyien" (hetgeen dat onderhevig is aan meerdere aannemelijke betekenissen, en hetgeen waarvan de betekenis specifiek en duidelijk is), en de "an-Naasich" en "al-Mansoech" (hetgeen dat een Islamitische wet opheft, en hetgeen hiervan opgeheft wordt). En deze bevattingen worden niet begrepen behalve door diegenen die diep geworteld zijn in de Kennis (Allaah zegt, de Boodschapper zegt en de Sahaba (discipelen) zeggen), degene die in staat is de "moetashaabih" te verwijzen naar de "moehkaam", en het (de "moetashaabih") dus uitleggen met behulp ervan (de "moehkaam"), en zij zeggen: "alles ervan komt van onze Heer..."
1.) En wat de Woorden van Allaah betreft, dan leggen gedeelten ervan andere gedeelten uit, en andere gedeelten weer andere delen. Maar de mensen van ontsporing en misleiding, zij zoeken bewijzen gebruikmakend van woorden die "moetashaabih" (meerzijdig) zijn, zoals gezegd is door Imaam Ahmed, moge Allaah hem genadig zijn: "En ze laten de 'moehkaam' en trachten daardoor Fitna te veroorzaken, en ze verbreken hetgeen wat Allaah heeft bevolen om verbonden te zijn, en ze scheppen wanorde op aarde, en ze zeggen (na dit alles): "Wij zoeken bewijzen, gebruikmakend van de Qor'aan". Terwijl ze in werkelijkheid, geen bewijs vanuit de Qor'aan gezocht hebben; zij hebben een deel ervan genomen maar de andere deel weggelaten. Net zoals degenen die bewijs zoeken door middel van Zijn, de Allerhoogste Uitspraak: "En wee de verrichters van de van de Sallaah.", teneinde (met als doel) de rechtvaardiging het gebed te verlaten, maar zij komen niet met het Vers wat er (in dit geval direct) na komt, welke is: "Diegenen die hun Sallaah uitstellen (tot na hun vastgestelde tijden)." En deze mensen zijn misschien niet van de mensen van ontsporing, maar van de mensen van ontwetendheid, foutieve geleerdheid en van onwetende ijver, en zij behoren niet tot degenen die diep geworteld zijn in kennis, en zij keren ook niet terug naar degenen die diep geworteld zijn in kennis. Deswege vervallen zij in vernietiging, en laten zij ook anderen naast hen hierin vervallen.
Neem een voorbeeld in onze tijd, de vernietigende vandalen die de dienaren angst hebben ingejaagd, verderf hebben gezaaid in de landen, en zij begonnen met het opblazen van gebouwen en hen vernietigen tezamen met iedereen die zich daarin bevinden, en ze vermoorden levens, wat Allaah verboden heeft verklaard. En zij (de moordenaars) zoeken bewijs voor hun daden bij zijn (de Boodschapper's) uitspraak (Mog Allaah's Vrede en Zegeningen met hem zijn):
"Verdrijf de Joden en de Christenen van het Arabische Schiereiland." en ze weten niet dat;
Ten eerste: Deze uitspraak bedoelt is voor degenen die de autoriteit bezitten (regeringsleiders) en dat deze uitspraak niet aan iedere persoon gericht is. Aangezien de metgezellen van de Boodschapper (moge Allaah tevreden met hen zijn) deze uitspraak niet als individuen uitvoerden, integendeel, degene die dit uitvoerde was 'Omar ibn al-Khattaab, de tweede Khaliefah. Dit laat dus zien dat de taak tot het vervullen van dit gebod verricht moet worden door degene die de autoriteit heeft, wanneer hij er een voordeel in ziet en daadwerkelijk de mogelijkheid heeft om het te implementeren.
Ten tweede: Dat de Boodschapper zei: "Verdrijf (hen).." en niet "Vermoordt hen", en ook niet "Wees veraderlijk met hen, wanneer jullie hen een garantie tot veiligheid hebben gegeven." Integendeel, Allaah de Sublieme, Zei tegen Zijn Profeet (Moge Allaah's Vrede en Zegeningen met hem zijn):
En als een der Moeshrikien (polytheisten, afgodendienaren) u om bescherming vraagt, schenk hem dan bescherming zodat hij het Woord van Allaah (de Qor'aan) moge horen, en begeleid hem dan naar waar hij veilig kan zijn. Soerat at-Tawbah [9:6]
En hem begeleiden naar waar hij veilig kan zijn; daarmee wordt bedoeld dat hij veilig teruggebracht wordt naar zijn land, omdat de Islaam een religie is van vervulling (van overeenkomsten, verdragen enz.), en niet een religie van veraderlijkheid!
De Profeet (Moge Allaah's Vrede en Zegeningen met hem zijn) zei:
Degene die een Moe'aahad (iemand die een overeenkomst of een verdrag heeft met de Moslim autoriteit) vermoord zal de geur van het Paradijs niet ruiken, en de geur kan voorzeker gevonden worden op een afstand van 40 jaar (reisafstand van het Paradijs). [Het is overgeleverd in de Sahieh (van al-Boechaarie)]
Ten derde: Het verdrijven van de Joden en Christenen van het Arabische Schiereiland weerhoudt het niet om hen over te laten komen voor werk wat zij uitvoeren waarna zij terugkeren naar hun landen wanneer hun taken tot een einde zijn gekomen, zoals de diplomaten en werknemers, handelaren, en die mensen die vaardigheden bezitten die de Moslims nodig hebben, omdat ze niemand onder zich hebben die dit kan uitvoeren. En de Profeet (Moge Allaah's Vrede en Zegeningen met hem zijn) huurde een moeshrik in om hem de weg voor de Hidjrah (naar Medina) te tonen, en hij nam ook een lening van een Jood, en de Christenen van Nadjraan kwamen naar hem toe en betraden zijn moskee, en zij beraadslaagden hem, en hij bond Thoemaamaah bin Oethaal (aan een pilaar) in de moskee (voor 3 dagen), terwijl hij (nog) een moeshrik was.
Voorzeker, wat er wordt gedaan door die onbenullen van vernietiging, en het vermoorden van degenen die een verdrag van veiligheid hebben gekregen, dan voorzeker is dat een misvorming van de Islaam, en het onthoudt (anderen) ervan, en het is tevens onwettigheid en ongehoorzaamheid jegens Allaah en Zijn Boodschapper. Het is verplicht voor degene die verlossing voor zichzelf wenst en waarvan nog iets van intelect bij overgebleven is, dat hij terugkeert naar hetgeen wat correct is en berouw toont aan zijn Heer. En degenen die in autoriteit zijn over de aangelegenheden van de Moslims hebben hen (de mogelijkheid) geboden voor berouw en het terugkeren naar hetgeen wat correct is. En als ze dat zouden doen dan zouden ze op een goede manier behandeld worden. Degene die berouw toont van een zonde, is als degene die geen zonde heeft, en berouw wist hetgeen uit wat ervoor was.
Vandaar is het verplicht voor hen, dat zij berouw tonen aan Allaah en dat ze hun wapens weggooien en dat ze hun handen samen doen met hun Moslim broeders. En dat ze zich vasthouden aan het luisteren en gehoorzamen van degenen die de autoriteit hebben over de aangelegenheden van de Moslims, zoals Hij, de Alerhoogste, zegt:
O julie die geloven! Gehoorzaam Allaah en Zijn boodschapper en degenen van julie (Moslims) die het gezag hebben. (En) indien julie over iets van mening verschillen, verwijs het naar Allaah en Zijn Boodschapper, als julie geloven in Allaah en de Laatste Dag. Dit is beter en geschikter voor een definitief besluit. [Soerat an-Nisaa [4:59]
En de Profeet (Moge Allaah's Vrede en Zegeningen met hem zijn) zei:
Ik adviseer julie met de Taqwaa (Godsvrees) van Allaah, en om te luisteren en te gehoorzamen, ook al wordt een slaaf over julie aangeseld.
Of zoals hij (Moge Allaah's Vrede en Zegeningen met hem zijn) heeft gezegd:
<span style=\'color:grey\'>Wie zich afsplitst van gehoorzaamheid (aan de leider) en zich afsplitst van de djama'aah (gemeenschap van de moslims), en dan sterft, zijn dood zou dan zijn zoals één in (de dagen van) Djahieliyaah (ontwetendheid).
Dit (is wat ik te zeggen had) en ik vraag Allaah om de verdwaalden onder de Moslims te leiden, en degenen die fouten begaan te laten terugkeren naar hetgeen wat correct is. En moge Allaah vrede en zegeningen schenken op onze Profeet Mohammed, zijn familie en zijn metgezelen.
Engelse bron: www.salafipublications.com, artikelnummer: MNJ140005. Bron: www.sahab.net Vertaald door: Ridouan van der Steenhoven Nagekeken en verbeterd door: Mohammed Aboe 'Oebaydilaah Klaar gestoomd door: Bilal ibn Mohammed
Vraag over Bin Baaz, staat hij Mushrikin toe in 't heilig land?