Vragen beantwoord door onze nobele Shaykh Abdoel Aziez ibn Baaz (rahiemehoellah
Vraag:
Is het houden van demonstraties en opstanden van de Djihaad?
Antwoord:
Nee, dit is fout! Dit is een fitnah! Dit is slecht en niet van nut!
Vraag:
“Is het houden van mannelijke en vrouwelijke demonstraties tegen de regeringen en bewindhebbers één van de manieren om da’wah te verrichten?
Antwoord:
“Ik zie niet in dat mannelijke en vrouwelijke demonstraties als oplossing kunnen gelden. Wat ik wel zie is dat dit redenen zijn voor fietnah, slechtheden, het veroorzaken van onrecht voor sommige mensen en het aanvallen van sommige mensen zonder recht!
Wat echter de Islaamitisch wettelijke redenen zijn is: 'Het schrijven, adviseren, het uitnodigen naar het goede via de Islaamitisch wettelijke wegen die de metgezellen van de profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) en hun oprechte volgelingen gebruikten. En die de geleerden gebruikten, door te schrijven of te spreken met de Moeftie, of de prins (burgemeester, landheer), of de bevelhebber. Door contact met hem te hebben en hem te adviseren en naar hem te schrijven, zonder hem op de preekstoelen te schandaliseren (en te zeggen:) jij
bent dit en er is dat door jou gedaan etc. Wallaahoel-Moesta'aan!!!”
De Fatwa van al-'Allaamah al-Faqieh Shaych Mohammed ibn Saalih al-'Othaymien (rahiemehoellaah)
Hij (rahiemehoellaah) heeft gezegd:
“Het is een verplichting voor ons om aan de hand van onze mogelijkheid te adviseren. Maar om in het openbaar te protesteren en bezwaar te maken is in tegenstelling tot de leiding van de Selef!
Jullie weten nu dan ook dat deze zaken geen betrekking hebben op de Islaamitische wet noch op Islaamitische hervorming. Dit is niets anders dan schadelijk!... De ('Abasijnse) Chaliefah al-Ma`moen heeft (veel) van de geleerden die niet de uitspraak wilde doen van, dat de Qor`aan geschapen is vermoord. En hij heeft een een grote groep geleerden vermoord en hij verplichtte de mensen om deze valse uitspraak te doen.
Toch hebben we nooit gehoord dat Iemaam Ahmed of een ander van de geleerden in één van de moskeeën een (zit)demonstratie heeft gehouden!(?). Ook hebben we nooit gehoord dat zij de fouten van hem (de regeringsleider) rondspreidden om hiermee de mensen van haat, woede en afkeer van hem te
voorzien…
Wij zijn het niet eens met het houden van demonstraties of opstanden of iets wat daar op lijkt. Wij zijn het hier totaal niet mee eens! Verbetering valt zonder dit te behalen. Maar het kan niet anders dat er geheime vingers van binnen- of buitenuit dit soort zaken proberen te lanceren.”
De Fatwa van de Edele wetgeleerde Shaych Saalih ibn Fauwzaan al-Fauwzaan (hafidhehoellaah)
Vraag:
“Is het houden van demonstraties één van de manieren tot d'awah en om de problemen en drama's van de Islaamitische natie op te lossen?”
Antwoord:
“Onze religie is geen chaotische religie! Onze religie is een geordende religie, een georganiseerde religie, een rustgevende religie! Het houden van demonstraties is niet iets van de moslims en de moslims kenden dit (voorheen) niet. De Islaam is een rustige religie, een barmhartige religie waar geen chaos, noch rustverstooring, noch fietnah veroorzaking aan te pas komt. Dit is de Islaam! Wat betreft het krijgen van rechten, daar komt men via andere wegen als deze aan. (Namelijk) via de Islaamitisch wettelijke eising en de
Islaamitisch wettelijke wegen! Maar deze demonstraties die veroorzaken fietnah, bloedvergieting en molestering van bezittingen. Daarom zijn deze zaken niet toegestaan!!!”
Vraag:
“Er zijn een aantal mensen die zien dat wanneer de natie een probleem heeft of in een catastrofe is vervallen er uitgenodigt moet worden naar opstanden en demonstraties tegen de regeringen en geleerden. Zodat zij onder deze druk toegeven aan hun eisen. Wat is uw mening over deze middelen?”
Antwoord:
“Schade berokkening kan niet met schade opgeheven worden! Want, wanneer er iets schadelijks of slechts gebeurt dan is het geen oplossing om te gaan demonstreren of in opstand te gaan of om te gaan molestreren. Dit is geen oplossing! Dit betekent extra slecht! De oplossing is echter, het opzoeken van de
verantwoordelijken (leiders) en hun te adviseren en hun hun verplichtingen te verduidelijken. Hopende dat zij deze schade berokkening verwijderen.”
De Fatwa van de Edele geleerde Shaych 'Abdoel-'Aziez ibn 'Abdoellaah ar-Raadjihie (hafiedhehoellaah)
Vraag:
“Wat is uw mening over degene die het houden van demonstraties toestaat om druk op de regeringsleider uit te oefenen totdat hij hen gehoorzaamt?”
Antwoord:
“Demonstraties zijn niet van de de handelingen van de moslims, dit is een toevoeging! Dit was (bij ons) nooit bekend, behalve van de westerse landen de landen van de niet-moslims. Wat is echter de Soennah betreffende dit? De Soennah is: 'de handeling, uitspraak en goedkeuring van de profeet (salallaahoe `alayhie was sallem). Het is daarom aan deze Moeftie (degene die dit toe staat) om met zijn bewijs hiervoor te komen en aan te tonen dat de profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) heeft gedemonstreerd of dat hij het toegestaan heeft dat iemand (ooit) een demonstratie heeft gehouden!”
Fatwa van de Edele wetgeleerde Shaych al-'Allaamah 'Oebayd ibn 'Abdillaah al-Djaaberie (hafiedhehoellaah)
Vraag:
“Is het houden van demonstraties en (moord) aanslagen in de landen van de moslims of in de landen van de niet-moslims een reden om de Islaamitische natie te rectificeren?”
Antwoord:
“Een Soennie is (iemand) die zich inzet om de 'omstandigheid' in overeenstemming met de bronnen van de Islaamitische wet te rectificeren. Eén van deze zaken is, door het adviseren van de bewindhebber, en uit te nodigen
naar het verenigen van het woord rond hem, en die harten die een afkeer van hem hebben gekregen weer naar hem (uit te nodigen), en het gebieden van het goede en het verbieden van het slechte in overeenstemming met wat de Islaamitische wet hem verplicht.
Wat echter belangrijk is voor Ahloel-Bid'ah en Ahwaa (begeerten) is: dat zij de omstandigheid veranderen en vernietigen. Dit zijn de handelingen van de Chawaaridj en de vruchten van het vergieten van bloed, de schending van eer, roof en diefstal, het onveilig maken van de wegen, de verspreiding van chaos,
de verzaking van de veiligheid en opsplitsing van de eenheid!
(De belijding van) de Soennah is dus een gunst van Allaah voor Zijn schepping. En de omstandigheid van de dienaren noch die van de landen kan met iets anders dan de Soennah gerectificeerd worden. En daarom stond Wahab ibn Kaysaan (rahiemehoellaah) niet op uit zijn kenniskring behalve dat hij tegen zijn metgezellen, waaronder Iemaam Maalik de overleveraar na hem, zei: 'Jullie moeten weten dat het einde van deze zaak alleen gerectificeerd kan worden met hetgeen het eerste gerectificeerd is!' Asbah (een van de studenten) vroeg aan Maalik: Wat bedoelt hij? Hij (Maalik) zei: “Hij bedoelt het begin van het geloofof de Godsvrees!” Dit is één zaak.
De tweede zaak: De verkondiging, de da’wah van Ahloes-Soennah wal- Djama'ah: 'En zij zijn de Selefiyoen, al-Firqatoen-Naadjieyyah, at-Taa`ifatoel- Mansoerah en Ahloel-Ather', komt tot stand via tederheid, medeleven, een goede gedragslijn, wijsheid in het uitnodigen op de beste wijze (etc.). Het houden van demonstraties en (moord) aanslagen is echter niet op deze zaken gebaseerd. Beter gezegd, zij zijn gebaseerd op geweld. Het plegen van (moord) aanslagen is één van de handelingen van de Chawaaridj en de Seba`ieyyah7 voor hen, en andere (sekten) van Ahloel-Ahwaa. Beter gezegd: (het houden van
demonstraties en (moord) aanslagen) zijn handelingen van de ongelovigen (Koeffaar)!”
Arabische bron: Deze Fatawa zijn genomen uit een samenstelling van Shaych Djamaal ibn Farayhaan al-
Haarithie genaamd: 'al-Fatawa al-Mohima fie Tabsier al-Oemmah' Dar al-Minhaadj eerste druk
1424/2003 vanaf pagina 97