ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Fataawa betreffende kinderen en het aanraken van de Qor’aan

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Fataawa betreffende kinderen en het aanraken van de Qor’aan Empty
BerichtOnderwerp: Fataawa betreffende kinderen en het aanraken van de Qor’aan   Fataawa betreffende kinderen en het aanraken van de Qor’aan Icon_minitimedi mei 20, 2008 10:00 pm

Fataawa betreffende kinderen en het aanraken van de Qor’aan
Geschreven door Shaych Mohammed bin Saalih al-'Othaymien
Saturday 10 November 2007
Vraag:

"Is het verboden voor degenen jonger dan de leeftijd van puberteit om zonder woedhoe de Qor’aan aan te raken?"

Antwoord:

“Dit is een zaak waarover de geleerden in geschil zijn getreden, sommigen van hem zeggen: “Het is niet verboden voor degenen die jonger zijn dan de leeftijd van puberteit om de Qor’aan aan te raken omdat zij nog niet verantwoordelijk zijn voor hun handelingen, en de pen is opgeheven voor hen.” Andere geleerden zeggen: “Het is niet toegestaan voor een kind om de Qor’aan zonder woedhoe aan te raken, en het is aan de voogd om hem te verplichten om woedhoe te maken, net zoals het verplicht voor hem is om woedhoe te maken voor het gebed. Dit is omdat dit een handeling is waarin de woedhoe een voorwaarde is voor de verrichting ervan.”

Vraag:

“Wat is de regelgeving betreffende het toestaan dat kleine kinderen de Qor’aan aanraken en het lezen?”

Antwoord:

“Er is geen kwaad in om toe te staan dat kleine kinderen de Qor’aan lezen en aanraken, mits zij woedhoe hebben en het niet onjuist behandelen.”

Vraag:

“Is het toegestaan om Verzen van de Qor’aan te schrijven zonder woedhoe? Wat is de regelgeving van het aanraken van het (krijt)bord waar deze Verzen op geschreven zijn?”

Antwoord:

“Het is toegestaan om de Glorieuze Qor’aan te schrijven zonder in een staat van woedhoe te verkeren, zo lang het maar niet aangeraakt wordt. Wat betreft het aanraken van het bord waar de Verzen op zijn geschreven, dan zeggen de Hanbalie geleerden betreffende een tablet: “Het is toegestaan voor een kind om het tablet waarop de Verzen van de Qor’aan staan geschreven aan te raken, daarmee bedoelende de gedeeltes welke vrij zijn van schrift, met de voorwaarde dat zijn vingers de letters niet aanraken.” Nu is de vraag of het (krijt)bord zelf hier ook bij hoort (of zowel het bord als de lijst). Maar voor mij is dit een zaak waarover ik mezelf weerhoud een oordeel uit te vaardigen en Allaah weet het, het beste.”

Dit is de veiligste Mening en het bevat een duidelijk Voordeel

Vraag:

“Wat is de regelgeving betreffende kinderen die de Nobele Qor’aan aanraken?”

Antwoord:

“De geleerden, moge Allaah hen genadig zijn, zijn in geschil getreden betreffende de toelaatbaarheid van degene die niet in staat van woedhoe verkeert of hij de Qor’aan aan mag raken. Want sommigen zijn van mening: “Het aanraken van de Qor’aan door iemand die niet in een staat van woedhoe verkeerd is toegestaan, vanwege het gebrek aan duidelijk bewijs dat dit verbiedt, en het fundament is ontheffing van de individu van verantwoordelijkheid en afwezigheid van verplichting totdat iets anders bewezen wordt.” Terwijl andere geleerden van mening zijn: “Het is niet toegestaan om de Qor’aan aan te raken behalve degene die in staat van rituele reinheid verkeert (Taahir), omdat het vermeld staat in een brief van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) aan ‘Amroe ibn Hazm: Deze mening is meer correct dan de eerste, want ondanks dat de uitspraak “degene die rein is” (Taahir) zowel spirituele als fysieke reinheid omvat, is de gewoonte met betrekking tot de Sharie’ah het niet te gebruiken als zijnde spiritueel rein. Degene die spiritueel rein is, is de Moslim.

“…niemand behoort de Qor’aan aan te raken, behalve degene die rein is.”

Degene die hier rein is, is degene die rein is van rituele onreinheid (Ghoesl).”

Dan blijft nog (de vraag), of deze regelgeving kleine kinderen zijn inbegrepen die de Qor’aan leren. Waardoor men hen verplicht om woedhoe te maken, of zijn zij niet inbegrepen omdat zij nog niet verantwoordelijk zijn voor hun daden? Ook in dit is een verschil van mening onder de geleerden. Enkelen zijn van mening: “Het jonge kind behoeft geen woedhoe te maken om de Qor’aan aan te raken want hij is nog niet verantwoordelijk voor zijn daden.” Terwijl anderen van mening zijn: “Dit is verplicht voor hen, en men behoort hen woedhoe te laten verrichten.” Zonder twijfel, dit is de veiligste mening, en van de voordelen die het bevat is dat wij respect in hun harten planten voor de Woorden van Allaah de Meest Eerbiedwaardige en Meest Majesteitelijke. Als er in het verplichten van hen moeilijkheden zijn, dan is het mogelijk dat zij de Qor’aan aanraken van achter een hoes, want dit is toegestaan voor iemand die in een staat van rituele onreinheid is, zowel als voor degene die in een staat van rituele reinheid is.

Arabische Bron: Majmoe’ Fataawa ash-Shaych: At-Tahaara: 4/214 en Fataawa Islaamiyyah: 4/23

www.ahloelhadieth.com
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Fataawa betreffende kinderen en het aanraken van de Qor’aan
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat is het Islamitisch oordeel over een Christenman die met een Moslimvrouw trouwt? Als zij kinderen hebben, wat is dan de regelgeving ten aanzien van die kinderen binnen het Islamitisch Recht?
» Vraag: Wat is het Islamitisch oordeel over een Christenman die met een Moslimvrouw trouwt? Als zij kinderen hebben, wat is dan de regelgeving ten aanzien van die kinderen binnen het Islamitisch Recht?
» Kinderen worden geschonken volgens de Wil en Voorbestemming van Allaah
» Is het toegestaan om voor onze kinderen speelgoed te kopen
» De regelgeving betreffende het vieren van de verjaardag van een kind

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Algemeen-
Ga naar: