ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? Empty
BerichtOnderwerp: Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)?   Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? Icon_minitimeza sep 27, 2008 9:38 pm

Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)?

De stappen van de woedoe-:



1. De intentie. Die heeft plaats in het hart. Het uitspreken ervan is een innovatie.



2. Het uitspreken van de Basmalah (het zeggen van Bismillaah voor de aanvang van de rituele reiniging).



3. Het drie maal wassen van de handen.

Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? 1








4. Met de rechterhand vol water de mond spoelen en het water erin rond laten gaan en weer uitspugen. En met het in de mond nemen dient het tegelijkertijd door de neus te worden opgesnoven. Het water wordt opgesnoven tot het in het achterste gedeelte van de neus is en vervolgens wordt het weer uitgesnoten met de linkerhand.


Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? 2


Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? 3


4. Het gezicht drie maal wassen.


Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? 4





De afbeelding geeft aan wat tot het gezicht wordt gerekend.

Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? 5



De baard nat maken met de vingers behoort tot de Soennah.



5. Het drie maal wassen van de armen tot op de elleboog (dat wil zeggen ook de hand en de elleboog), beginnend met rechts.



6. Vegen over het hoofd en de oren wassen.


Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? 6



Met natte handen over het hoofd vegen, beginnend bij het voorhoofd en bewegend naar achteren tot aan de nek. Daarna terug naar voren vegen naar het voorhoofd.

Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? 7





Vervolgens de binnenkant van de oren reinigen met de wijsvinger en de achterkant met de duim.



7. Het drie maal wassen van de voeten en de enkels, beginnend met de rechtervoet.


Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? 8 Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)? 9




Het wassen van de voet en de enkel en reinigen tussen de tenen.



8. Het uitspreken van de geloofsgetuigenis na de voltooiing van de rituele wassing.



"Ashhadoe allaa ilaaha illallah wa ashhadoe anna mohammedan 'abdoehoe wa rasoeloeh."



"Ik getuig dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden dan Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is."



9. In de kleine rituele wassing dient de genoemde volgorde aangehouden te worden.



10. Ieder deel dient direct achter het ander te worden gewassen, zonder dat er een periode tussen zit waarin het vorige deel op kan drogen.



11. Na menstruatie of seksuele onreinheid is een bad, of de grote rituele wassing noodzakelijk.





Zaken die de rituele reinheid tenietdoen:



1. Hetgeen de twee geslachtsdelen verlaat (door het doen van de behoefte of door wind).



2. Vaste slaap, krankzinnigheid, bewusteloosheid of het bedwelmd zijn.



3. Het met de hand aanraken van de ontblote geslachtsdelen, huid op huid.



4. Seksuele activiteit die het vrijkomen van teelvocht of zaad veroorzaakt.



5. Het eten van kamelenvlees.



6. Afvalligheid



Het is geen voorwaarde voor de moslim die zijn rituele reinheid verbreekt om zijn geslachtsdelen te reinigen, tenzij de onreinheid voortkomt uit urineren, ontlasting of teelvocht (wat het wassen van de testikelen en de penis noodzakelijk maakt).



Door: Dr. Saleh as-Saleh

Bron: www.understand-islam.net

www.soennah.com
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe dient deze Ghoesl ofwel grote rituele wassing verricht te worden ?
» Bewijs uit de Qoraan hoe de woedoe dient te gebeuren.
» Henna op het hoofd aanbrengen verbreekt de rituele reiniging niet
» Advies aan degene die geen vrijwillige gebeden verricht...
» Sheikh ibn al uthaymeen rahimahullah, werd gevraagd: Als ik klaar ben met mijn woedoe, en ik ga bidden, dan voel ik druppels urine die uit mijn penis komen, wat moet ik doen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Leer het Gebed & Woedoe-
Ga naar: