ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Bewijs uit de Qoraan hoe de woedoe dient te gebeuren.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Bewijs uit de Qoraan hoe de woedoe dient te gebeuren. Empty
BerichtOnderwerp: Bewijs uit de Qoraan hoe de woedoe dient te gebeuren.   Bewijs uit de Qoraan hoe de woedoe dient te gebeuren. Icon_minitimedi jun 03, 2008 8:45 pm

Bewijs uit de Qoraan hoe de woedoe dient te gebeuren.



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ المائدة: 6


Wat vertaald betekent:

" O, jullie die geloven, wanneer jullie de intentie hebben genomen het gebed te verrichten, was dan uw gezichten en uw handen tot aan de ellebogen en wrijf uw (natte) handen over uw hoofden en (was) uw voeten tot aan de enkels."
[Al-Maa idah : 6]


Bewijs uit de soennah hoe de woedoe dient te gebeuren.


عن عَمْرِو بن يَحْيىَ اْلمازِني عَنْ أبِيهِ قَال : شَهِدْتُ عمرْو بن أبي اْلحَسَنِ سَألَ عَبْدَ اللّه بْنَ زيد عَن وُضُوءِ النبي صلى الله عليه وسلم ، فَدَعَاَ بِتَوْر مِنْ مَاءٍ فتَوَضأ لَهُم وُضُوءَ النبي صلى الله عليه وسلم. فَأكفأ عَلَى يَدَيْهِ مَنِ التَوْرِ فَغسَل يَدَيْه ثَلاثا، ثُمَّ أدْخَل يَدَهُ في التَّور فَمضْمضَ وَاستَنْشَقَ واستَنْثَرَ ثَلاثاً بثَلاث غرْفَاتِ، ثُمَّ أدْخل يدهِ فِي التَّوْر فغَسَل وجْهَهِ ثلاثا ثمَّ أدْخَلَ يَدَه فَغَسَلهُمَا مرتين إلى المرْفقيْن ، ثُمَّ أدْخَلَ يَدَيْهِ فَمَسَحَ بهما رَأسَهُ فَأقَبَلَ بهمَا، وأدْبَرَ مَرّة وَاحِدَة، ثم غَسَلَ رجْلَيْهِ
متفق عليه


(( 'Amroe bin Yahyaa Al-Maazinie verhaalt van zijn vader dat: hij getuige was van de vraag die 'Amroe bin Abie Al-Hassan vroeg aan 'Abdu-Laah bin Zayd over de woedoe van de Profeet (vrede zij met hem), (en die ging als volgt); Hij vroeg om een emmer en deed de woedoe voor, die de Profeet (vrede zij met hem) deed: hij goot water vanuit de emmer en waste daarmee zijn handen, drie maal. Waarop hij zijn (rechter)hand in de emmer stak en daarmee zijn mond (spoelde) en neus waste (inhalerend en snuitend) drie maal met drie scheppen water. Waarop hij weer water uit de emmer nam en zijn gezicht waste, drie maal. Waarop hij weer water nam en zijn armen waste (vanaf de vingertoppen) tot aan de elleboog, twee maal. Waarop hij weer water nam en met zijn natte handen over zijn hoofd veegde, van voor (beginnend daar waar de haargroei begint) tot (aan het begin van de nek) vanachter. Waarop hij eindigde met het wassen van de voeten )) [overeengekomen ]


Bewijs uit de soennah dat Istinjaa en Istijmaar behoort tot natuurlijke aanleg (en niet tot de woedoe, omdat men dit niet terugvindt noch in de vers noch in een overlevering die over woedoe gaat) .



‏عَنْ ‏ ‏عَائِشَةَ ‏ ‏قَالَتْ ‏
‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏عَشْرٌ مِنْ الْفِطْرَةِ قَصُّ الشَّارِبِ وَإِعْفَاءُ اللِّحْيَةِ وَالسِّوَاكُ ‏ ‏وَالِاسْتِنْشَاقُ بِالْمَاءِ وَقَصُّ الْأَظْفَارِ وَغَسْلُ ‏ ‏الْبَرَاجِمِ ‏ ‏وَنَتْفُ الْإِبِطِ وَحَلْقُ ‏ ‏الْعَانَةِ ‏ ‏وَانْتِقَاصُ الْمَاءِ ‏ ‏يَعْنِي ‏ ‏الِاسْتِنْجَاءَ ‏ ‏بِالْمَاءِ



'Aaisha verhaalt dat de Boodschapper van Allaah zegt ;

" Tien zaken behoren tot de Fitrah (natuurlijke aanleg) :

1) Het verkorten van de snor
2) Laten groeien van de baard
3) Siwaak
4) Het inbrengen van water in de neus
5) Het knippen van de nagels
6) Wassen tussen de vingers
7) Okselhaar plukken
8) Het scheren van schaamhaar
9) Het wassen van de edele delen met water (Istinjaa)

Eén van de overleveraars heeft gezegd dat hij de tiende is vergeten, maar denkt dat het Madmadah is, en madmadah is het aanbrengen/spoelen van water in de mond."

[Abie Dawoed]


En moest je zeggen die man houdt me maar voor de gek, heb ik een fatwa van Sheikh Saalih Al-Fawzaan voor je;


هل خروج الريح أعزكم الله يفسد الاستنجاء‏؟‏ وهل من ضرورة لإعادة الاستنجاء مرة ثانية قبل الوضوء‏؟‏

خروج الريح من الدبر ناقض للوضوء؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏(‏لا ينصرف حتى يسمع صوتًا أو يجد ريحًا‏)‏ ‏[‏رواه البخاري في ‏"‏صحيحه‏"‏ ‏(‏1/43‏)‏‏]‏، لكنه لا يوجب الاستنجاء أي‏:‏ لا يوجب غسل الدبر؛ لأنه لم يخرج شيء يستلزم الغسل‏.‏
وعلى هذا؛ إذا خرج ريح؛ انتقض الوضوء، وكفى الإنسان أن يتوضأ؛ أي‏:‏ أن يغسل وجهه مع المضمضة والاستنشاق ويديه إلى المرفقين ويسمح رأسه ويمسح أذنيه ويغسل قدميه إلى الكعبين‏.‏
وهنا أنبِّه على مسألة تخفى على كثير من الناس، وهي أن بعض الناس يبول أو يتغوط قبل حضور وقت الصلاة، ثم يستنجي، فإذا جاء وقت الصلاة وأراد الوضوء؛ يظن أنه لابد من إعادة الاستنجاء وغسل الفرج مرة ثانية، وهذا ليس بصحيح؛ فإن الإنسان إذا غسل فرجه بعد خروج الخارج؛ فقد طهر المحل، وإذا طهر؛ فلا حاجة إلى إعادة غسله؛ لأن المقصود من الاستنجاء أو الاستجمار تطهير المحل، فإذا ظهر؛ فلا يعود إلى النجاسة؛ إلا إذا تجدد الخارج مرة ثانية‏.‏



Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
Bewijs uit de Qoraan hoe de woedoe dient te gebeuren.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat is uw advies voor bepaalde jongeren die elkaar beschuldigen zonder bewijs?
» Hoe verricht ik de kleine rituele wassing (woedoe-)?
» Hoe dient deze Ghoesl ofwel grote rituele wassing verricht te worden ?
» Als een vrouw die menstrueert of een postnatale bloeding heeft, overdag rein wordt, dient zij zich..
» Sheikh ibn al uthaymeen rahimahullah, werd gevraagd: Als ik klaar ben met mijn woedoe, en ik ga bidden, dan voel ik druppels urine die uit mijn penis komen, wat moet ik doen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Leer het Gebed & Woedoe-
Ga naar: