in het kort de condities samengevat omtrend het vegen over de sokken (of khufoof):
-dat je de sokken aantrekt op het moment dat je rein bent (staat van woedoe)
-dat de sokken die je aantrekt zuiver moeten zijn (taahir), het bewijs hiervoor is de hadith van de Profeet waarin hij zijn metgezellen in het gebed leidde met zijn schoenen aan, waarna hij zijn schoenen uitdeed. Nadien zij de Profeet dat Jibriel hem zei dat er iets onzuiver aan zijn schoenen was. Dit is een hadith van Abou Sa3eed al-Khoedri overgeleverd door Ahmad in zijn musnad. Dit duid dus aan dat men niet mag bidden door iets aan te trekken dat onzuiver is.
-dat men enkel over de sokken mag vegen wanneer men de kleine woedoe verricht en niet wanneer men ghusl (grote wassing) moet verrichten. Het bewijs hiervoor is de hadith van de Profeet die overgeleverd is door Ahmad in zijn musnad door Safwaan ibn 3Assaal waarin hij zei dat de Profeet ons heeft bevolen dat we onze khufoof niet zouden uittrekken, wanneer we op reis waren, voor een periode van 3 dagen en 3 nachten behalve in staat van janaabah (grote onreinheid). Maar we mochten ze aanhouden wanneer we (kleine/grote) stoelgang hadden of sliepen.
-dat het vegen is toegestaan binnen de wetten van de shari3a voor een periode van 1 dag en 1 nacht wanneer men niet reizende is en voor een periode van 3 dagen en 3 nachten wanneer men op reis is. 3Ali ibn Abi Taalib heeft gezegd: "De Profeet verklaarde over het vegen van de khufoof, 1 dag en 1 nacht voor degene die niet reizende is en 3 dagen en 3 nachten voor de reizenden (overgeleverd door Muslim). Deze periode gaat in vanaf het moment dat men voor de eerste keer over de sokken veegt en het eindigt 24u later wanneer men niet reist, 72u later wanneer men op reis is. Dus wanneer men bevoorbeeld woedoe verricht op een maandag voor het fajr gebed, men trekt zuivere sokken aan en men moet geen woedoe verrichten tot men gaat slapen na het isha gebed en men staat vervolgens op om het fajr gebed te verrichten op de volgende dag (dinsdag) waarna men over zijn/haar sokken veegt, dan gaat deze periode in (24u niet-reizende en 72u reizende). Men kan dan zo veel mogelijk over de sokken vegen (wanneer men zijn/haar woedoe verbreekt) gedurende deze tijdsperiode behalve dus wanneer men in grote onreinheid vervalt. Dit komt overeen met de meest correcte mening van de geleerden; woedoe verbreekt niet wanneer de tijdslimiet (voor het vegen over de sokken) verloopt. Dit is omdat de Boodschapper van Allah geen tijdslimiet heeft ingesteld op het zuiver zijn, eerder een tijdslimiet voor het vegen over de sokken (khufoof).
En Allah weet best.
Bron: I’laam al-Musafirien bi Ba3d Adaab wa Ahkaam as-Safar wa maa yakhuss al-Mallaaheen al-Jawwiyyeen door Sheikh Muhammad ibn Saalih al-3Uthaymeen, p. 14