Het vegen over de khimaar van een vrouw is djaa'iz ( toegestaan )
Bewijs hiervoor
Voordat ik de bewijs hiervoor wil geven moeten we eerst wat verduidelijken
1 De man en de vrouw zijn gelijk betreft het vegen over de hoofd tijdens woeduw ( Dit is ook de uitspraak van ibn hazm ) de bewijs hiervoor is in shura maa idha aya nr 6 want allah heeft deze vers algemeen neergezonden zonder dat het specefiek is voor de vrouwen
2 Imaam Ibn abee shaybah rahimahu allah heeft overgeleverd in zijn moesanaf
Van Wak'ee, van sufiyaan, van abdelkariem, van sa'eed ibn mousayb die zei: De vrouw en de man zijn gelijk ( in het vegen over het ) hoofd
Dus als het voor een man toegestaan is om over de 'Imamaah te vegen waarom zou het niet voor de vrouw toegestaan zijn om over haar khimaar/'Imaamah te vegen ?
Wat de bewijs betreft over het vegen over de 'Imaamah voor de man
Imaam Moeslim en ahmed en as shaafi'ee en anderen hebben overgeleverd van moeghirah ibn shou'ba die het volgende zei: De profeet veegde over zijn naasiya ( een stukje van je voorhoofd ) en over zijn 'Imaamah en over zijn khoef ( leren sok )
Sommige geleerdes hebben hierop gezegt je mag alleen over je 'Imaamah vegen als je een stukje over je naasiya veegt want deze hadeeeth heeft namelijk ook een verhaal en dat is dat de profeet eerst over zijn naasiya ging vegen en vervolgens over zijn 'Imaamah
De bewijs van de handelinge van de sahaba
Ibn abee shaybah heeft overgeleverd in zijn moesanaf
Wak'ee leverde over aan ons, van hamad bin salama, van abu ghaalib, die zei: Ik zag abu umamaah over zijn 'Imaamah vegen
En
Abda bin soulayman leverde over aan ons, van 'Aasim die zei: Ik zag anaas over zijn khouf vegen en over zin 'Imaamah
Handeling van een sahabiyaat:
Ibn abee shaybah leverde over in zijn moesanaf en Ibn hazm in zijn moehala
Van abdullulah ibn numayr, van soufiyaan, van simaak, van hassan, van zijn moeder, zij vertelde: Umm salamah veegde over haar khimaar
Wat betreft de geleerdes die het niet toestaan onderandere
Imaam abou haniyfa
Imaam maalik
Imaam As shaafi'ee
En Imaam Ahmed zei dat het toegestaan is althans dit heb ik gevonde in bidaayatul moetjtahied
En sommige geleerdes hebben gezegd je mag alleen vegen als je daarvoor woeduw had zoals bij de sok en hun bewijs is qs ( analogie ) dit was tenslote de mening van abu thawr
Wat betreft Imaam maaleek die heeft gezegt dat het niet toegestaan is ook niet voor de man zoals het staat vermeld in zijn boek " al madoewna "
Hij zei als volgt:
وَلَا تَمْسَحُ عَلَى خِمَارٍ وَلَا غَيْرِهِ
En zij veegt niet over haar khimaar en ook wat daar aan gelijk is
En hij zei :
وَقَالَ مَالِكٌ : فِي الْمَرْأَةِ تَمْسَحُ عَلَى خِمَارِهَا أَنَّهَا تُعِيدُ الصَّلَاةَ وَالْوُضُوءَ
En Imaam maleek zei over de vrouw die over haar khimaar veegt dat zij haar gebed en haar woeduw opnieuw verricht
En Imaam Maleek zei:
قَالَ : لَا يُجْزِئُهُ أَنْ يَمْسَحَ عَلَى الْحِنَّاءِ حَتَّى يَنْزِعَهَا فَيَمْسَحَ عَلَى شَعْرِهِ
Het is niet toegestaan om over de henna te vegen tot dat zij het verwijdert heeft en vervolgens veegt zij over haar hoofd
Wat betreft Imaam As shaafi'ee hij zei: Als de overlevering authenthiek is ( over het vegen over 'Imaamah" ) dan zijn dat mijn woorden
Wat betreft abou haniyfa en Imaam maaleek dan is hun mening shaadh met de nas ( textueel bewijs uit de shunna ) en met de ahlu thiqa ( Een groep betrouwbare mensen i.e sahaba )
En wat betreft de uitspraak van abou thawr dan is dat slechts zijn mening en hij heeft daar geen nas voor want de nas is alleen gekomen voor khouf ( en alles wat daar toe behoort ) en als zijn qs correct was waarom is er geen overlevering gekomen van de profeet of van de sahaba dat je een dag en een nacht mag vegen over je 'Imaamah en 3 dagen en 3 nachten voor de reizeger ?
En allah en zijn profeet zouden dat zeker hebben verduidelijkt want voorwaar allah zegt:
وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا
Voorwaar jullie hier is niet vergeetachtig
En het is toegestaan over de 'Imaamah te vegen ook al had je daarvoor geen woeduw want nergens in de overlevering van de profeet is dat te vinde dat het verplicht is nog van een sahaba en diegene deze mening volgen is Ibn hazm en 'Ali en een aantaal van de Dhaahiyriya
Wollahu ta'ala a'lam
wa bilahee at tawfeeq
Wa sala allahu 'ala nabieyoena tasliman mazidan
Wa Salaamu alaykoem wa rahmatollahi wa barakatuh
van Broeder Yassin forum www.selefieforum.nl