ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Het vegen over Hijaab/ Tulband

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Het vegen over Hijaab/ Tulband Empty
BerichtOnderwerp: Het vegen over Hijaab/ Tulband   Het vegen over Hijaab/ Tulband Icon_minitimezo jun 01, 2008 12:08 am

Het is overgeleverd door Moeghira ibn Shu'bah dat de profeet zijn whoedoe verrichte, hij veegde over zijn Nasiyaa ( de haren aan de voorkant van de hoofd) en over zijn 'Ammamaah (tulband) en over zijn sokken.[muslim]
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Het vegen over Hijaab/ Tulband Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het vegen over Hijaab/ Tulband   Het vegen over Hijaab/ Tulband Icon_minitimezo jun 01, 2008 12:10 am

Wat is de hukm voor het vegen over de ghimaar...

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

De voornaamste mening volgens imam Ahmad is dat dit toegestaan is zolang deze haar hals bedekt, want dit pleegde enkele vrouwen van de metgezellen te doen. In ieder geval, wanneer er sprake is van moeite, zoals ten tijde van koud weer of bij het afdoen en weer opdoen hiervan, dan is er hier uit het principe van gemakkelijkheid niets op tegen al blijft het beter om niet hierover heen te vegen.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien

bron:fatawaa annisaa blz 33...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Het vegen over Hijaab/ Tulband Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het vegen over Hijaab/ Tulband   Het vegen over Hijaab/ Tulband Icon_minitimezo jun 01, 2008 12:12 am

men moet kijken naar de situatie waarin er over de hidjaab of gimaar word geveegd.

Imaam ibn Otaymeen zegt in zijn Sharh el momti' 'ala zaad al Moesaqni' het volgende.

De ullamaah hebben een meningsverschil met betrekking tot het vegen over de gimaar. Sommige van de Ullamaah hebben gezegd: Dat het verboden is omdat Allaah heeft bevolen om over het hoofd te vegen in Zijn uitspraak:


{En veeg over jullie hoofden}


Dus wanneer zij over haar gimaar veegt, heeft zij niet over haar hoofd geveegd.


En andere hebben gezegt dat het toegestaan is en zij hebben qiyaas gedaan op de gimaar met de 'ammamah (tulband) van de man. De gimaar voor de vrouw heeft dezelfde status als de 'ammamah van de man en de moeilijkheden ( om ze te verwijderen) zit in beiden.


Hoe dan ook, wanneer er moeilijkheden plaatsvinden door de extreme kou, of moeilijkheden door het te verwijderen en terug te plaatsen. dan is de vergemakkelijking (het vegen erover) in deze zaak geen probleem. Wanneer dit niet zo is dan is het beter en dan moet er in eerste instantie over de hoofd geveegd worden..


pagina 145,146

Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Het vegen over Hijaab/ Tulband Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het vegen over Hijaab/ Tulband   Het vegen over Hijaab/ Tulband Icon_minitimezo jun 01, 2008 12:12 am

Sheikh Zayd Almadkhalie Hafidahoe Allaah werd het volgende gevraagt op paltalk.

Vraag: wat is het oordeel betreffende het vegen over de gimaar voor een vrouw en wat is het bewijs hiervoor?

Antwoord: Het vegen over de gimaar voor een vrouw of man, heeft de voorwaarde dat die stevig vastzit en dat het moeilijk is om het te verwijderen. Als het makkelijk is om het te verwijderen dan moet je er niet over vegen, maar direct over het hoofd vegen omdat het verplicht is om over het hoofd te vegen zowel voor de man als voor de vrouw. Na'aam.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

Het vegen over Hijaab/ Tulband Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het vegen over Hijaab/ Tulband   Het vegen over Hijaab/ Tulband Icon_minitimezo jun 01, 2008 12:17 am

Het vegen over de khimaar van een vrouw is djaa'iz ( toegestaan )

Bewijs hiervoor

Voordat ik de bewijs hiervoor wil geven moeten we eerst wat verduidelijken

1 De man en de vrouw zijn gelijk betreft het vegen over de hoofd tijdens woeduw ( Dit is ook de uitspraak van ibn hazm ) de bewijs hiervoor is in shura maa idha aya nr 6 want allah heeft deze vers algemeen neergezonden zonder dat het specefiek is voor de vrouwen

2 Imaam Ibn abee shaybah rahimahu allah heeft overgeleverd in zijn moesanaf

Van Wak'ee, van sufiyaan, van abdelkariem, van sa'eed ibn mousayb die zei: De vrouw en de man zijn gelijk ( in het vegen over het ) hoofd


Dus als het voor een man toegestaan is om over de 'Imamaah te vegen waarom zou het niet voor de vrouw toegestaan zijn om over haar khimaar/'Imaamah te vegen ?

Wat de bewijs betreft over het vegen over de 'Imaamah voor de man

Imaam Moeslim en ahmed en as shaafi'ee en anderen hebben overgeleverd van moeghirah ibn shou'ba die het volgende zei: De profeet veegde over zijn naasiya ( een stukje van je voorhoofd ) en over zijn 'Imaamah en over zijn khoef ( leren sok )

Sommige geleerdes hebben hierop gezegt je mag alleen over je 'Imaamah vegen als je een stukje over je naasiya veegt want deze hadeeeth heeft namelijk ook een verhaal en dat is dat de profeet eerst over zijn naasiya ging vegen en vervolgens over zijn 'Imaamah

De bewijs van de handelinge van de sahaba

Ibn abee shaybah heeft overgeleverd in zijn moesanaf

Wak'ee leverde over aan ons, van hamad bin salama, van abu ghaalib, die zei: Ik zag abu umamaah over zijn 'Imaamah vegen

En

Abda bin soulayman leverde over aan ons, van 'Aasim die zei: Ik zag anaas over zijn khouf vegen en over zin 'Imaamah


Handeling van een sahabiyaat:

Ibn abee shaybah leverde over in zijn moesanaf en Ibn hazm in zijn moehala

Van abdullulah ibn numayr, van soufiyaan, van simaak, van hassan, van zijn moeder, zij vertelde: Umm salamah veegde over haar khimaar




Wat betreft de geleerdes die het niet toestaan onderandere

Imaam abou haniyfa

Imaam maalik

Imaam As shaafi'ee

En Imaam Ahmed zei dat het toegestaan is althans dit heb ik gevonde in bidaayatul moetjtahied

En sommige geleerdes hebben gezegd je mag alleen vegen als je daarvoor woeduw had zoals bij de sok en hun bewijs is qs ( analogie ) dit was tenslote de mening van abu thawr

Wat betreft Imaam maaleek die heeft gezegt dat het niet toegestaan is ook niet voor de man zoals het staat vermeld in zijn boek " al madoewna "

Hij zei als volgt:

وَلَا تَمْسَحُ عَلَى خِمَارٍ وَلَا غَيْرِهِ

En zij veegt niet over haar khimaar en ook wat daar aan gelijk is

En hij zei :

وَقَالَ مَالِكٌ : فِي الْمَرْأَةِ تَمْسَحُ عَلَى خِمَارِهَا أَنَّهَا تُعِيدُ الصَّلَاةَ وَالْوُضُوءَ

En Imaam maleek zei over de vrouw die over haar khimaar veegt dat zij haar gebed en haar woeduw opnieuw verricht

En Imaam Maleek zei:

قَالَ : لَا يُجْزِئُهُ أَنْ يَمْسَحَ عَلَى الْحِنَّاءِ حَتَّى يَنْزِعَهَا فَيَمْسَحَ عَلَى شَعْرِهِ

Het is niet toegestaan om over de henna te vegen tot dat zij het verwijdert heeft en vervolgens veegt zij over haar hoofd


Wat betreft Imaam As shaafi'ee hij zei: Als de overlevering authenthiek is ( over het vegen over 'Imaamah" ) dan zijn dat mijn woorden



Wat betreft abou haniyfa en Imaam maaleek dan is hun mening shaadh met de nas ( textueel bewijs uit de shunna ) en met de ahlu thiqa ( Een groep betrouwbare mensen i.e sahaba )


En wat betreft de uitspraak van abou thawr dan is dat slechts zijn mening en hij heeft daar geen nas voor want de nas is alleen gekomen voor khouf ( en alles wat daar toe behoort ) en als zijn qs correct was waarom is er geen overlevering gekomen van de profeet of van de sahaba dat je een dag en een nacht mag vegen over je 'Imaamah en 3 dagen en 3 nachten voor de reizeger ?

En allah en zijn profeet zouden dat zeker hebben verduidelijkt want voorwaar allah zegt:

وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا

Voorwaar jullie hier is niet vergeetachtig


En het is toegestaan over de 'Imaamah te vegen ook al had je daarvoor geen woeduw want nergens in de overlevering van de profeet is dat te vinde dat het verplicht is nog van een sahaba en diegene deze mening volgen is Ibn hazm en 'Ali en een aantaal van de Dhaahiyriya








Wollahu ta'ala a'lam

wa bilahee at tawfeeq

Wa sala allahu 'ala nabieyoena tasliman mazidan

Wa Salaamu alaykoem wa rahmatollahi wa barakatuh
van Broeder Yassin forum www.selefieforum.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
Gesponsorde inhoud





Het vegen over Hijaab/ Tulband Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het vegen over Hijaab/ Tulband   Het vegen over Hijaab/ Tulband Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Het vegen over Hijaab/ Tulband
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» In het kort de condities samengevat omtrend het vegen over de sokken (of khufoof):
» De Correcte Hijaab
» Op een bepaalde leeftijd geen Hijaab meer.
» Vraag: Als de ouders van een vrouw ongelovigen zijn, is het dan voor haar noodzakelijk om Hijaab te dragen ten overstaan van hen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Leer het Gebed & Woedoe-
Ga naar: