Vraag: Is het toegestaan om gebeden samen te voegen zonder excuus? En wat is de juistheid van de hadieth die zegt: [Dat de Boodschapper van Allaah “ salAllaahoe `alaihi wasellem “ het gebed samenvoegde zonder vrees of ziekte] Geef ons profijt daarin, moge Allaah u zegenen.
Antwoord: Het samenvoegen van de gebeden zonder excuus is niet toegestaan en daarmee is het gebed niet geldig omdat het gebeden is buiten de tijd zonder een legitiem excuus, en Allaah, de Allerhoogste zegt (Interpretatie van de Betekenis):
Voorwaar, het gebed is de gelovigen op vastgestelde tijden voorgeschreven.
En het samenvoegen wordt slechts toegestaan vanwege een legitiem excuus zoals ziekte en reizen, en eveneens tussen de twee avondgebeden tijdens regen en modder. Dit zijn de excuses die het samenvoegen van de gebeden toestaan. Wat betreft dat er samengevoegd wordt zonder vrees of ziekte. Er is geen vermelding van ziekte gekomen in de hadieth, er is slechts gekomen: " Zonder vrees of reizen "[Overgeleverd door Moslim in zijn Sahieh] En in een (andere) overlevering: Zonder vrees of regen. " [Overgeleverd door Moslim in zijn Sahieh]
En de geleerden hebben over deze hadieth verschillende antwoorden:
Onder hen zijn degenen die stopten bij de betekenis ervan en zeiden: De betekenis ervan wordt niet duidelijk. "
En onder de geleerden zijn degenen die het interpreteren als het formele samenvoegen, en dit is hetgeen wat ash-Shawkaanie ondersteunt heeft in (zijn boek) Nayl al-Awtaar, en het formele samenvoegen betekent dat het eerste gebed uitgesteld wordt tot het einde van zijn tijd en het tweede gebed in het begin van zijn tijd. Dus hij bidt deze twee in zijn geheel, de een aan het einde van zijn tijd en de ander aan het begin van zijn tijd. Dit is het formele samenvoegen.
En dit is een juiste betekenis en ash-Shawkaanie heeft het ondersteunt en anderen dan hem hebben het ondersteunt in de betekenis van de hadieth dat de bedoeling ermee het formele samenvoegen was.
En onder de geleerden zijn degenen die de hadieth interpreteren en het is zijn uitspraak: Zonder vrees of reizen " [Overgeleverd door Moslim in zijn Sahieh] of Zonder vrees of regen " [Overgeleverd door Moslim in zijn Sahieh] Dat de betekenis daarvan is dat hij het samenvoegde vanwege ziekte omdat de excuses die het samenvoegen toestaan vier zijn:
Ofwel vrees, ofwel ziekte, ofwel reizen ofwel regen.
Dus als het vermeldt werd dat hij (samenvoegde) " Zonder vrees of reizen " of Zonder vrees of regen, " dan blijft er dus niets over behalve ziekte, hij voegde dus samen vanwege ziekte, dus het is ook toegestaan voor de zieke dat hij samenvoegt als er door het laten van het samenvoegen een moeilijkheid van komt.
Shaych Saalih al-Fauwzaan
Bron: http://www.fatwa1.com/1/?p=2004
Vertaling: Aboe Junayd `Iesaa bin Antonius el-Oeroebie