ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
ghorabaa

Kitaab wa Soennah
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De Selef Over Innovaties...

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ghorabaa
Admin
Ghorabaa


Aantal berichten : 703
Registration date : 17-05-08

De Selef Over Innovaties... Empty
BerichtOnderwerp: De Selef Over Innovaties...   De Selef Over Innovaties... Icon_minitimevr mei 23, 2008 3:48 pm

Ibn 'Abbaas (d. 68H) heeft gezegd: ?Voorwaar, hetgeen wat Allaah het meest afschuwelijk vindt zijn de innovaties. (Overgeleverd door al-Bayhaqie in as-Sunan al-Koebraa 4/316)

Ibn 'Omar (d. 84H) heeft gezegd: ?Elke innovatie is een dwaling, zelfs als de mensen het als iets goed zien. (Overgeleverd door Aboe Shaamah nr. 39)

Soefyaan ath-Thawree (d. 161H) heeft gezegd: ?Innovaties zijn meer geliefd bij Iblies dan zonden, aangezien van een zonde berouw getoond kan worden maar van innovatie kan dat niet. (Overgeleverd door al-Laalekaa'ie nr. 238)

Imaam ash-Shaafi'ie (d. 204H) heeft gezegd: 'Als een persoon Allaah ontmoet, met (schuldigheid van) elke zonde behalve Shirk, dan is dat beter dan Hem te ontmoeten wanneer men op één van de ge?nnoveerde geloofsovertuigingen zit. (Overgeleverd door al-Bayhaqie in al-I'tiqaad p.158)

Al-Layth bin Sa?d (d. 175H) heeft gezegd: 'Al zou ik een persoon van begeertes (innovaties) over het water zien lopen dan zou ik nog niets van hem aannemen. Vervolgens zei Imaam as-Shaafi'ie: Hij (al-Layth) is tekort gekomen (hij is te mild). Ik zou zeggen: Al zou ik hem in de lucht zien lopen dan zou ik nog niets van hem aannemen. (Overgeleverd door as-Suyoetie in al-Amr bil ?Ittibaa wan-Nahee anil Ibtidaa.)

Yunus bin Ubaid zei tegen zijn zoon: ?Ik verbied je ontucht (zinaa) te plegen, te stelen en wijn te drinken. Hoe het ook zij, ik heb liever dat je Allaah onmoet met één van deze zonden dan dat je hem onmoet met de denkbeelden van 'Amr bin Ubaid en de bondgenoten van Amr (de M?otazilah). (al-Iebaanah 2/466)

Sa'ied bin Jubair heeft gezegd: ?Ik heb liever dat mijn zoon een zondige en een sluwe schurk is die (desondanks) een Soennie vergezeld, dan dat hij een toegewijd en eerwaardige innoveerder vergezeld.
(al-Iebaanah nr. 89).

Iemaam Al-Berbehaarie heeft gezegd: ?Echter, als je een persoon ziet wiens gedrag en mening verachtelijk is, dat hij vals is, zondig en tiranniek, maar hij toch een persoon van de Soennah is, vergezel hem dan en zit met hem, aangezien zijn zonden je niet zullen schaden. Als je een persoon ziet die zich hard inspant en lang in aanbidding is, gematigd is, en herhaaldelijk in aanbidding is, behalve dat (je weet dat) hij een persoon van de innovatie is, zit dan niet met hem, luister niet naar zijn woorden en loop niet met hem, aangezien ik me er niet zeker van ben dat je niet uiteindelijk (gewend zult raken aan en) tevreden zult zijn met zijn weg en zo samen met hem vernietigd zal worden. (Sharh us-Soennah nr.149)

Iemaam Ahmad heeft gezegd: ?De graven van Ahloes-Soennah, van diegene die grote zonden hebben gepleegd, zijn als tuinen. En de graven van Ahloel-Bid'ah, van de gematigde vromen onder hen, zijn hol en leeg. De zondaars van Ahloes-Soennah zijn de Awliyaa? (Vrienden) van Allaah en de gematigde vromen van Ahloel-Bid'ah zijn de Vijanden van Allaah. (Tabaqaat ul-Hanaabilah 1/184)

Wa barakallaahoe fiekoem,

Youssef aboe Safiyyah

Genomen uit het artikel: Opheldering van veel voorkomende Misverstanden over de Benaming Selefiejah
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.forumactie.com
 
De Selef Over Innovaties...
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Uitspraken van de selef
» Vraag en Antqoord volgens de manier van de Selef
» Kan iemand die zichzelf gefundeerd noemt omgaan met de mensen van innovaties?
» Is het toegestaan voor een student om te waarschuwen voor de mensen van innovaties?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Innovatie/Bid’ah-
Ga naar: