Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:46 pm
V25. Sommige A-Iemmah van moskee?n imiteren tijdens de Taraweeh'-gebeden de recitatie van anderen en dat om de Qor-aan met een mooie stem te reciteren. Is dit een toegestane daad en mag dit?
Het reciteren van de Qor-aan met een mooie stem is een toegestane zaak die de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) heeft bevolen. De profeet (Sallala alaihi wa Salaam) heeft op een nacht geluisterd naar de recitatie van Aboe Moessa Al-Ash'arie (RadiyaAllahu anhu) en zijn recitatie beviel hem todat hij zei: "Je hebt een instrument gekregen van de instrumenten van Daawoed." (Al-Boecharie:5048, Moesliem: 793)
Op grond hiervan, als een imaam van een moskee een persoon imiteert die een mooie stem heeft om zijn recitatie mooi te maken bij de recitatie van Allah's Boek dan is dit een toegestane zaak op zich en toegestaan gezien andere redenen, omdat degenen die achter de imaam bidden gestimuleerd worden om hun harten in concentratie te brengen en een andere reden is voor hen om beter te luisteren naar de recitatie. En de gunst van Allah schenkt Hij aan wie Hij wil. En Allah is de Bezitter van de Geweldige Gunst.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:47 pm
V26. Sommige A-Iemmah van moskee?n proberen om de harten van de mensen te raken en ze te be?nvloeden door de toon van hun stemmen soms tijdens de Taraweeh'-gebeden te veranderen en tijdens de Doe'aa-oe l Qoenoet en ik heb sommige mensen dit horen afkeuren. Wat zeggen jullie hiervan Moge Allah u beschermen?
Wat ik vind is, dat als deze handeling binnen de Shari'a grenzen blijft zonder te overdrijven dan is daar niks mis mee. En daarom zei Aboe Moesa Al-Ash'arie (RadiyaAllahu anhu) tegen de profeet (Sallala alaihi wa Salaam): "als ik wist dat je naar mijn recitatie luisterde dan zou ik het mooi en schoon voor je maken." als sommige mensen hun stem mooi maken of dit doet op een manier waarmee harten worden geraakt dan vind ik dat daar niets mis mee is. Overdrijving vindt plaats wanneer men elk woord van de Qor-aan niet voorbij leest zonder te doen wat in de vraagstelling is genoemd: dit valt naar mijn inziens onder het overdrijven en het is niet gepast om te doen, en de kennis behoort toe aan Allah (Soebhanahu wa Ta'ala).
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:48 pm
V27. Wat is de uitspraak over mensen die de hele dag slapen tijdens de Ramadhaan en sommige van hen bidden met de gemeenschap en anderen niet. Is het vasten van deze mensen correct?
Het vasten van deze mensen stelt hen vrij van boetedoening maar het verminderd de beloning en het is in tegenstrijd met wat de Wetgever als doel met het vasten voorheeft, omdat Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) zei: "O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen voor jullie, hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen." (2:183)
En de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) zei: "Allah heeft het niet nodig dat iemand die zich niet onthoudt van leugenachtige praatjes en het erbij behorende gedrag dat hij zich onthoudt van voedsel en drinken" (Al-Boecharie: 1903, 6057)
Het is welbekend dat het verwaarlozen van het gebed en het negeren daarvan niet behoort tot godsvrees en ook niet tot het zich onthouden van leugenachtige praatjes, en dit is in tegenstelling tot wat Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) en zijn profeet (Sallala alaihi wa Salaam) als doel hebben achter de verplichting van het vasten. Het verbazingwekkende is, dat die mensen de hele dag slapen en vervolgens de hele nacht wakker blijven en misschien blijven ze de hele nacht wakker bezig met onzinnige praat, waar ze geen nut aan hebben, of dat zij zich bezig houden met iets dat verboden is waarmee zij zonden vergaren. Mijn advies aan deze mensen en hun gelijken is, dat zij Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) moeten vrezen en Zijn hulp vragen om het vasten op de manier te verrichten waar Hij (Soebhanahu wa Ta'ala) tevreden over is en het te benutten met het gedenken van Allah, Qor-aan lezen, gebeden te verrichten en goede daden verrichten jegens schepselen e.d. van wat de Islamitische wetgeving voorschrijft. De profeet (Sallala alaihi wa Salaam) was gul en hij was het gulste tijdens Ramadhaan wanneer Djiebriel (Alayhi wa Salaam) hem de Qor-aan onderwijst.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:48 pm
V28. We merken op dat sommige moslims laks zijn met het verrichten van het gebed gedurende het jaar, maar als de Ramadhaan begint besteden zij aandacht aan het gebed, het vasten en het reciteren van de Qor-aan...Hoe zit het met het vasten van deze mensen? En wat is uw advies aan hen?
Het vasten van deze mensen is correct, omdat het vasten wordt verricht door mensen die het behoren te doen, en het is niet gepaard gegaan met iets wat het zou kunnen tenietdoen en dus is het correct. Echter, mijn advies aan deze mensen is dat zij Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) moeten vrezen, om Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) te aanbidden met datgene Hij hen verplicht heeft op alle tijden en plaatsen, en men weet niet wanneer de dood hem overvalt. Misschien wachten zij op de maand Ramadhaan en zullen zij deze niet bereiken. Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) heeft geen einde gekoppeld aan zijn aanbidding behalve door de dood, zoals de Verhevene zegt: "En aanbid jouw Heer todat het zekere (de dood) tot jou komt." (15:99)
Dus todat de dood tot jou komt, waarmee de zekere zaak wordt bedoeld.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:49 pm
V29. Volstaat de intentie om tijdens de gehele Ramadhaan te vasten i.p.v. de aparte intentie voor elke dag apart?
Het is welbekend dat elke persoon die opstaat aan het eind van de nacht om te eten eigenlijk wil vasten en er is geen twijfel hierover, omdat elke verstandige voor een bepaalde daad kiest en het is onmogelijk dat hij dit dan zonder zijn wil doet. En de wil is de intentie, omdat de mens alleen eet aan het eind van de nacht wanneer hij wil vasten en als zijn doel alleen eten zou zijn, dan zou het niet tot zijn gewoonte behoren om rond deze tijd te eten. In deze gevallen is de intentie aanwezig, maar deze vraag zou van belang kunnen zijn in geval een mens slaapt voor zonsondergang in de Ramadhaan en blijft slapen zonder dat iemand hem wakker maakt, todat de ochtendschemering aanbreekt van de volgende dag. Dan heeft hij 's nachts niet de intentie gehad om de volgende dag te vasten. Moeten we dan zeggen: zijn vasen is de volgende dag correct op grond van de voorgaande intentie? Of zeggen wij: zijn vasten is niet correct, omdat hij 's nachts de intentie niet had?
Wij zeggen dan: zijn vasten is correct. De meest correcte uitspraak is dat de intentie om de Ramadhaan te vasten aan het begin ervan voldoende is, en men hoeft de intentie niet telkens opnieuw voor elke dag te vernieuwen. Behalve als iemand zijn vasten verbreekt op grond van een geldige reden gedurende de maand, dan is een nieuwe intentie nodig om het vasten te coninueren.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:50 pm
V30. Wat is het oordeel over het eten en drinken terwijl de Moe-addzin de Adzaan verricht of een klein ogenblik na het verrichten van de Adzaan, vooral als er geen precisie is over het aanbreken van de Fadj'r?
De grens die een scheiding tussen het niet-vasten en vasten vormt is het aanbreken van de Fadj'r, dit gezien de Uitspraak van de Verhevene: "Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadj'r." (2:187)
En gezien de uitspraak van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam): "Eet en drinkt tot dat Ibn Oem Maktoem oproept tot het gebed, hij roept pas op tot het gebed als Fadj'r is aangebroken."
Dus er wordt gekeken naar het aanbreken van de Fadj'r...als de Moe-addzin betrouwbaar is en hij zegt dat hij pas oproept naar het gebed als de Fadj'r is aangebroken, dan is het verplicht om te beginnen met vasten op het moment dat je zijn Adzaan hoort, maar als de Moe-addzin de Adzaan gissenderwijs verricht dan is het beter voor de mensen om te beginnen met vasten bij het horen van de Adzaan, tenzij zij zich op het platteland bevinden en het aanbreken van de Fadj'r kunnen waarnemen. In dat geval is men niet verplicht om te beginnen met vasten ook al hoort hij de Adzaan, (men kan blijven eten) todat hij het aanbreken van de Fadj'r ziet als er op dat moment geen belemmering is om dit waar te nemen. De reden hiervoor is dat Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) het oordeel heeft gekoppeld aan het onderscheid tussen de witte draad en de zwarte draad van Fadj'r, en de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) zei over de Adzaan van Ibn Oem Maktoem: "Hij roept pas op tot het gebed als de Fadj'r is aangebroken."
Ik wil hierbij waarschuwen voor iets wat sommige Mo-addzinien doen, en dat is dat zij 4 of 5 minuten voor het aanbreken van de Fadj'r oproepen tot het gebed en beweren dat dit behoort ter voorzorg dat men tijdig begint met vasten. Dit omschrijven wij als "overdreven" en niet als het voorzorg nemen volgens de Islamitische wetgeving... en de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) zei : "Degene die overdrijven zullen zich verwoesten".
En het is geen juiste voorzorgsmaatregel, omdat zij het gebed hieronder laten lijden. Veel mensen beginnen met bidden nadat de Moe-addzin klaar is met de Adzaan, en als de Moe-addzin de Adzaan verricht voor het aanbreken van de Fadj'r, dan bidden deze personen Fadj'r te vroeg, en het gebed is ongeldig als het voortijdig verricht wordt. Hierdoor worden dus degenen die het gebed verrichten geschaad en ook degenen die vasten omdat degenen die willen vasten onthouden worden van het nuttigen van eten of drinken, terwijl Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) dit hen heeft toegestaan. Deze Moe-addzin is onrechtvaardig jegens de vastenden, omdat hij hen hetgeen heeft verboden wat Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) hen heeft toegestaan, en hij is onrechtvaardig jegens degenen die het gebed verrichten omdat zij het gebed voortijdig hebben verricht en dat maakt hun gebed ongeldig.
Dus de Moe-addzin behoort Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) te vrezen en naar het juiste te zoeken van wat bewezen is door het Boek en de Soennah.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:51 pm
V31. In sommige landen is de dag abnormaal lang en kan soms 20 uur duren. Wordt er van de moslims geacht om in die landen de hele dag te vasten?
Ja, van hen wordt verwacht om de hele dag te vasten gezien de Uitspraak van Allah: "Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadj'r. Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang." (2:187)
En gezien de uitspraak van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam): "Als de nacht van hier komt en de dag van hier weggaat en de zon ondergaat dan heeft de vastende zijn vasten verbroken." ----- Voetnoot van de redactie: Een ieder die verblijft in een land waar de nacht van de dag onderscheiden kan worden door de zonsopgang en de zonsondergang, ook al is de dag extreem lang en in de zomer en extreem kort in de winter, is verplicht om de vijf dagelijkse gebeden te verrichten. Dit is o.a. vanwege de algemene betekenis van de Woorden van Allah de Verhevene: "...Voorwaar, de Salaat (het gebed) is de gelovigen op vaste tijden voorgeschreven." (4:103)
Eenieder die niet in staat is om het vasten te voltooien omdat men uit ervaring of door advies van een bekwame en betrouwbare dokter weet of vermoedt dat het vasten naar alle waarschijnlijkheid zal leiden tot overlijden of een ernstige ziekte, of dat zijn ziekte zal verergeren, of het zijn herstel belemmert - hij mag zijn vasten verbreken en de dagen die hij gemist heeft inhalen in een maand waarin hij deze kan inhalen (en Allah weet wat in onze harten is). Allah de Verhevene zegt: "...Wie van jullie aanwezig is in de maand (Ramadhaan), laat die dan vasten (Sawm), maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal ander dagen (om de vasten in te halen)..." (2:185)
"Allah belast niemand dan volgens zijn vermogen..." (2:286)
"...Allah wil het jullie niet moeilijk maken..." (5:6)
Ten tweede: eenieder die in een land of plaats verblijft waar de zon tijdens de zomer niet ondergaat en niet opkomt in de winter (b.v. het noorden van Noorwegen), dient de vijf dagelijkse gebeden in een periode van 24 uur te verrichten. Zij dienen hun tijden te berekenen of schatten gebasseerd op het dichts bijzijnde land waar de tijden van de vijf dagelijkse gebeden van elkaar onderscheiden kunnen worden. Het is bewezen dat de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) zijn metgezellen vertelde over de Dadjaal (de antichrist). Hem werd gevraagd hoe lang hij op de aarde zal verblijven, en hij zei: "Veertig dagen, één dag als een jaar, één dag als een maand, één dag als een week, en de rest zoals jullie dagen." Er werd gezegd: "O boodschapper van Allah, de dag die zal zijn als een jaar, zullen de gebeden van één dag dan voldoende voor ons zijn?" Hij zei: "Nee, schat of bereken ze." Dus als de dag die als een jaar zal zijn wordt niet beschouwd als één dag waarin slechts vijf gebeden voldoende zijn, we moeten eerder vijf gebeden verrichten in elke periode van 24 uur. Hij beval hen de gebeden te verrichten met een tussentijd van een normale dag. Dus de mensen die in gebieden leven zoals hierboven beschreven is, dienen de tijden van hun gebeden te bepalen volgens de tijden van het dichtsbijzijnde land waar de dag van de nacht te onderscheiden is en waar de gebedstijden bekend zijn volgens de regels van de Sharie'ah, in een periode van 24 uur. Zo dienen zij dus ook te vasten in Ramadhaan. Er is geen verschil wat dat betreft tussen het bidden en het vasten. (Fataawa Al-Ladjnah al-Daa-imah li'l-Boeh-ooth al-'Ilmiyyah wa l-iftaa-e, 6/130-136.)
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:52 pm
V32. Een eigenaar van een bedrijf heeft niet-moslimwerknemers in dienst. Is het toegestaan om hen te verbieden om te eten en te drinken waar andere moslimwerknemers in hetzelfde bedrijf gedurende een Ramadhaan dag bij zijn?
Allereerst zeggen wij, het past niet dat iemand niet-moslimwerknemers in dienst neemt als hij in staat is om moslims in dienst te nemen, omdat moslims beter zijn dan niet-moslims. Allah de Verhevene zegt: "En een gelovige slaaf is zeker beter dan een veelgoden-aanbidder, ook al bevalt hij jullie." (2:221)
Maar als er noodzaak is om niet-moslimwerknemers in dienst te nemen, dan is daar niets mis mee, (dit geldt echter) alleen op grond van noodzaak. Er is niets mis met hun eten of drinken op een Ramadhaandag waar vastenden bij zijn, omdat de vastende moslim Allah (Soebhanhu wa Ta'ala) dankt dat Hij hem tot de Islaam heeft geleidt, waarmee het geluk van deze wereld en het hiernamaals wordt bereikt. Hij dankt Allah (Soebhanhu wa Ta'ala) omdat Hij hem heeft beschermd tegen datgene waarmee Hij hen geraakt heeft, zij die niet geleid zijn door de Leiding van Allah (Soebhanhu wa Ta'ala). Het verbod voor de moslim om te eten en te drinken in deze wereld, volgens Islamitische wetgeving tijdens de dagen van de Ramadhaan, zal hem zijn beloning op de dag des oordeels bezorgen. Wanneer tegen hem wordt gezegd: "(Er wordt gezegd:) Eet en drinkt smakelijk wegens wat jullie hebben verricht in de vroegere dagen." (69:24)
Echter, de niet-moslims wordt verboden om te eten en te drinken in openbare plaatsen omdat dit niet overeenkomt met de Islamitische vertoning in het land.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:52 pm
V33. Verbreken roddel en lasterpraat het vasten van de moslim op een dag van de Ramadhaan?
Roddel en lasterpraat verbreken het vasten niet, maar ze verminderen de beloning. Allah de Verhevene zegt: "O jullie die geloven, vasten is voor jullie verplicht zoals het ook verplicht was voor hen voor jullie, hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen." (2:183)
En de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) zei: "Allah (Soebhanhu wa Ta'ala) heeft het niet nodig dat iemand die zich niet onthoudt van leugenachtige praatjes en het erbij behorende gedrag zich onthoudt van voedsel en drinken."
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:53 pm
V34. Als een vastende gezien wordt, terwijl hij uit vergeetachtigheid aan het eten is op een dag van de Ramadhaan, moet hij hieraan herinnerd worden of niet?
Wie een vastende ziet drinken of eten op een dag van de Ramadhaan dient hem hierop te attenderen. Dit gezien de uitspraak van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) toen hij zich vergist had tijdens zijn gebed: "Als ik vergeet, herinner mij dan."
Degene die zich vergist heeft wordt niets verweten op grond van zijn vergeetachtigheid, maar degene die het ziet, en op de hoogte is dat deze daad zijn vasten ongeldig maakt, en hem daarop niet attendeert zou laks zijn; deze persoon is namelijk zijn broeder en men dient voor zijn broeder te wensen, wat hij voor zichzelf wenst.
De conclusie is dat degene die een vastende op een dag van de Ramadhaan ziet eten of drinken uit vergeetachtigheid hem hieraan moet herinneren, en de vastende moet onmiddelijk ophouden met eten. Het is hem niet toegestaan om door te gaan met het eten of drinken. Als er in zijn mond iets aan water of eten zit dan moet hij dit uitspuwen, het is hem niet toegestaan om het door te slikken, nadat hij eraan herinnerd is of zich heeft herinnerd dat hij vastende is.
Hierbij zou ik graag willen verduidelijken dat de zaken die het vasten van een vastende verbreken, het vasten niet verbreken in drie situaties:
1. Als hij zich vergist heeft, 2. Als hij onwetend is, 3. Als hij dit onbedoeld deed.
Als hij zich vergist en eet en drinkt, dan is zijn vasten correct gezien de uitspraak van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam): "Wie zich vergist als hij vastende is en eet of drinkt, laat hem zijn vasten continueren, Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) heeft hem gevoed en te drinken gegeven."
En als hij eet of drinkt met de gedachte dat Fadj'r nog niet aangebroken is, of met de gedachte dat de zon onder is gegaan en nadat de zaak duidelijk geworden is en het anders bleek te zijn dan hij dacht, dan is zijn vasten correct gezien de Hadieth overgeleverd door Asmaa-e Bintoe Abie Bakr (RadiyaAllahu anhoemma): "Wij hadden in de tijd van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) het vasten verbroken op een bewolkte dag, daarna was de zon verschenen. De profeet (Sallala alaihi wa Salaam) heeft ons niet bevolen om de dag in te halen."
Als het inhalen verplicht zou zijn dan zou hij hen het inhalen bevolen hebben, en als hij hen dit had bevolen dan zou dit aan ons overgeleverd zijn. Als het een bevel was geweest om de dag in te halen dan zou dit behoren tot de wetgeving van Allah en deze zal beschermd blijven tot de Dag des Oordeels.
Als hij onbedoeld iets heeft gedaan wat zijn vasten verbreekt, dan heeft hij zijn vasten niet ongeldig gemaakt. Zoals iemand die zijn mond spoelt en een hoeveelheid water per ongeluk doorslikt. Zijn vasten is daarmee niet verbroken, omdat hij dit niet met opzet heeft gedaan.
En zoals iemand die een natte droom krijgt, terwijl hij vastende is. Dit maakt zijn vasten niet ongeldig, omdat hij slaapt en dit niet met opzet doet. Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) zegt: "Er is geen zonde voor jullie in fouten die jullie daarmee (per ongeluk) hebben gemaakt, maar wel in wat jullie harten zich hebben voorgenomen." (33:5)
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:54 pm
V35. Is het uitlezen/uitreciteren van de Qor-aan tijdens de Ramadhaan verplicht voor de vastende?
Het uitlezen van de Qor-aan tijdens de Ramadhaan is geen verplichte zaak voor de vastende. Maar het is gepast en aangeraden voor de moslims om het reciteren van de Qor-aan tijdens de Ramadhaan te vermeerderen zoals dit overgeleverd is in de Soennah van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) dat Djebriel (Alayhi Salaatoe wa Salaam) hem hem elke Ramadhaan de Qor-aan kwam doornemen.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:55 pm
V36. Wat is het oordeel over de Taraweeh'-gebeden, en wat is de Soennah in het aantal Raka'aat ervan?
De Taraweeh'-gebeden zijn een Soennah die de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) heeft opgezet voor zijn natie. Hij is 3 dagen zijn metgezellen voorgegaan in gebed als Imaam maar hij heeft het daarna gelaten uit vrees dat zij het als verplichting zouden zien. Zo bleven moslims tijdens de heerschappij (khilaafah) van Aboe Bakr (RadiyaAllahu anhu) en het begin van het khilaafah van 'Oemar (RadiyaAllahu anhu) (het gebed niet verrichten) en vervolgens verzamelde de leider de gelovigen 'Oemar (RadiyaAllahu anhu) hen achter Tamim Ad-Daariy en Oebay Ibnoe Ka'b als A-Iemmah. Zij hebben achter hen gebeden in gemeenschap. Dit gebeurt tot de dag van vandaag en alle lof zij Allah, het is een Soennah tijdens de Ramadhaan.
Wat de Soennah betreft over het aantal raka'aat van de Taraweeh', dit zijn 11 of 13 raka'aat. Maar als iemand meer dan dit bidt dan is daar niets mis mee, omdat er verschillende aantallen overgeleverd zijn van de selef (Selef as-Saalih', de vrome voorgangers, de eerste drie generaties: dus de metgezellen van de profeet(Sallala alaihi wa Salaam), hun volgelingen en de leerlingen daarvan) die meer of minder dan dat gebeden hebben en zij hebben dit niet afgekeurd. Wie meer bidt, tegen hem dient men niet afkeurenswaardig te reageren. En wie zich houdt aan het overgeleverde; dat is beter.
De Soennah heeft aangeduid dat er niets mis is met een vermeerdering (van de aantal raka'aat). Zo staat er in Al-Boechaarie en andere boeken van de hadieth, overgeleverd door Ibn' Oemar (RadyaAllahu anhu) dat een man de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) vroeg over het nachtgebed en hij (Sallala alaihi wa Salaam) zei: "In tweevoud in tweevoud, maar wanneer een ieder van jullie vreest dat de Fadj'r aanbreekt, dient hij dan één raka'ah te bidden om het aantal oneven te laten zijn."
De profeet (Sallala alaihi wa Salaam) heeft niet een bepaald aantal aangeduid, maar het belangrijke bij Taraweeh'-gebeden is concentratie, ootmoed (nederigheid, khoeshoe') en rust tijdens het vooroverbuigen (roekoe') en het neerwerpen in soedjoed en het terugkomen daarvan. Sommige mensen (A-Iemmah) haasten zich en dit weerhoudt de gebedsgangers ervan om datgene te doen wat Soennah is, en misschien zelfs om datgene te doen dat verplicht is, doordat de Imaam als eerste de moskee wilt verlaten, opdat er veel mensen naar hem toe komen. Dit is in tegenstrijd met datgene volgens de Islamitische wetgeving bepaald is.
De Imaam is verplicht om Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) te vrezen en de rechten van degenen die achter hem bidden te waarborgen. Hij dient het gebed niet zo lang te maken dat zij er last van ondervinden, wat niet tot de Soennah behoort, en niet zo kort/snel maakt waardoor er een tekortkoming ontstaat in hetgeen verplicht of Soennah is bij hen die achter hem bidden. Daarom zeiden de geleerden: het is afkeurenswaardig voor de Imaam om het gebed te versnellen naar een tempo dat degenen die achter hem bidden belemmert om de Soennah te verrichten. Wat moeten we dan anders zeggen van iemand die dit doet op een manier die de mensen, die achter de Imaam bidden, belemmert om verplichtingen van het gebed na te komen?! Deze snelheid is verboden voor deze Imaam.
Wij vragen Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) voor ons en onze broeders oprechtheid en veiligheid.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:56 pm
V37. Wat is het oordeel over het bidden van de Taraweeh' als geheel of een gedeelte ervan samen met de Wit'r en dit afsluiten door één Tasliem (vredesgroet)?
Dit is een daad die het gebed ongeldig maakt, omdat de profeet (Salla alaihi wa Salaam) heeft gezegd: "Het nachtgebed in tweevoud in tweevoud."
Als men het gebed als geheel bidt met één tasliem als afsluiting dan is het niet in tweevoud, en op dat moment is het in tegenstrijdt met wat de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) heeft bevolen. De profeet (Sallala alaihi wa Salaam) heeft gezegd: "Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal verworpen worden."
Al-Imaam Ah'mad (RahiemuAllah) heeft bepaald dat "Degene die opstaat om een 3e rak'ah te bidden tijdens nachtgebeden is te vergelijken met iemand die opstaat om een 3e rak'ah tijdens het Fadj'r-gebed te bidden. Dus als hij daarmee doorgaat nadat hij het zich heeft herinnerd dan wordt zijn gebed ongeldig zoals dit ook het geval zou zijn bij het Fadj'r-gebed. Daarom is het hem verplicht als hij opstaat om een derde rak'ah in de Taraweeh'-gebeden te verrichten - uit vergeetachtigheid - en het zich herinnert dat hij weer gaat zitten en Tashahoed verricht en neerknielt voor Soedjoed as-Sahw (twee neerwerpingen voor vergeetachtigheid) na de tesliem. Als hij dit niet doet dan is zijn gebed ongeldig."
Het is noemenswaardig dat sommige mensen dit (verwijzend naar een vraag) hebben begrepen uit de hadieth van 'Aa-ieshah (RadiyaAllahu anha) toen ze gevraagd werd: "Hoe was het gebed van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) tijdens de Ramadhaan?" En ze antwoordde: "Hij heeft niet in de Ramadhaan noch daarbuiten meer gebeden dan 11 raka'aat, hij verrichte 4 raka'aat, vraag niet naar de schoonheid en lengte ervan, en dan verrichte hij 4 raka'aat, vraag niet naar de schoonheid en de lengte ervan en dan verrichtte hij 3 raka'aat"
Dit wil echter niet zeggen dat de eerste 4 met één tesliem werden afgesloten en de tweede 4 met één tesliem en de overgleven 3 ook maar met één tesliem, maar deze hadieth duidt aan wat genoemd is en het is mogelijk dat ze daarmee wilde zeggen dat hij (Sallala alaihi wa Salaam) 4 raka'aat verrichtte met 2 keer tesliem en dan even ging zitten om te rusten en daarna weer 4 raka'aat verrichtte, en deze mogelijkheid is dichterbij de correcte uitspraak dan hetgeen zij denken eruit te begrijpen. Uit deze hadieth kunnen wij opmaken dat hij (Sallala alaihi wa Salaam) 2 raka'aat bad en daarna weer 2 raka'aat, maar na de eerst 4 ging zitten om te rusten; en ook de tweede serie van 4 raka'aat bad hij (Sallala alaihi wa Salaam) in koppels van 2 en daarna ging hij (Sallala alaihi wa Salaam) weer zitten.
Dit wordt bijgestaan door zijn uitspraak: "Het gebed van de nacht in tweevoud in tweevoud."
Hierin berust een overenstemming tussen zijn daad en zijn uitspraak. En de mogelijkheid dat het 4 raka'aat waren met één tesliem is genoemd, maar het is minder juist vanwege hetgeen wij hebben genoemd waarbij de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) heeft gezegd: "Het gebed van de nacht in tweevoud in tweevoud."
Wat het Wit'r-gebed betreft, als hij dit doet d.m.v. 3 raka'aat dan kan dit op twee manieren geschieden: de eerste manier is dat hij na 2 raka'aat tesliem verricht en dan de derde raka'ah verricht met wederom een tesliem; en de tweede manier is dat hij de 3 raka'aat in één keer achter elkaar bidt met één Tashahhoed en één tesliem.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:57 pm
V38. Wat is uw uitspraak over de mening van sommige mensen dat de Doe'aa-e (smeekbede) na het uitlezen van de Qor-aan behoort tot de innovaties (bid'ah)?
Ik ben niet op de hoogte van een authentieke bron, waarop een Doe'aa-e na het uitreciteren van de Qor-aan tijdens het gebed (tijdens salaat Taraweeh') gebasseerd kan worden, niet in de Soennah van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) noch in de handelingen van de metgezellen (RadiyaAllahu anhoem). Het enige bewijs wat hiervoor gevonden kan worden, is dat Anes Ibn Maalik (RadiyaAllahu anhu) zijn familie bijeen bracht en Doe'aa-e verrichtte toen hij de recitatie van de Qor-aan wilde afronden, maar hij deed dit niet in zijn gebed.
Het is, zoals bekend, volgens de Islamitische wetgeving niet toegestaan om een onbekende/verzonnen Doe'aa-e te verrichten, wanneer hierover niets in de Soennah is vermeld, gezien de uitspraak van de profeet (Sallala alaihi wa Salaam): "Bidt zoals jullie mij hebben zien bidden."
Maar om deze afsluiting in het gebed een innovatie te noemen; ik houd er niet van om dit zo te noemen, omdat de geleerden - de geleerden van de Soennah - hierover van mening verschillen. Het past ons niet om iets zo grof te veroordelen, terwijl sommigen van Ahloe Soennah zeiden dat het behoort tot de aanbevelingswaardige zaken. Echter het verdient de voorkeur dat een persoon ervoor zorgt dat hij de Soennah volgt.
Het volgende is iets wat sommige broeders doen die de Soennah willen praktiseren: zij bidden achter een Imaam die de Doe'aa-e verricht na het afronden van de Qor-aan en als het tijd is voor de laatste rak'ah, dan gaan zij weg en zonderen zich af van de mensen met het excuus dat de afsluiting een innovatie is. Dit is geen gepaste zaak, gezien de verschillen tussen de harten (haat) en afstand die ontstaat en het is geen onenigheid waarin de A-Iemmah zijn gevallen. Zo was Al-Iemaam Ah'mad (RahiemuAllah) niet van mening dat het aanbevelingswaardig is om tijdens Al-Fadj'r-gebed Al-Qoenoet te verrichten en toch zei hij "Als iemand achter een Imaam bidt die Al-Qoenoet verricht tijdens het Fadj'r-gebed, laat hem deze volgen en Aamien zeggen tijdens zijn Doe'aa-e."
Een andere zaak die met deze kwestie te vergelijken is, is dat sommige broeders erop staan om de Soennah te volgen in het aantal raka'aat tijdens de Taraweeh'-gebeden. Als zij bidden achter een Imaam die meer dan 11 of 13 raka'aat bidt, dan gaan zij weg en dit is ook niet gepast. Het is zelfs in tegenstrijdt met de metgezellen (RadiyaAllahu anhoem). Zo keurden de metgezellen (RadiyaAllahu anhoem) het af, dat 'Oethmaan Ibn 'Aaffaan (RadiyaAllahu anhu) als Imaam in het gebed voorging in Mina en het gebed afrondde met vier raka'aat ( i.p.v. de eigenlijke twee omdat dit gebed verkort wordt). Zij keurden zijn afronden af, maar baden evengoed achter hem en rondden samen met hem af. Het is welbekend dat het afronden van een gebed in een situatie waarin volgens de Islamitische wetgeving dit gebed verkort kan worden, eerder in tegenstrijdt is met de Soennah, dan het bidden van meer dan 13 raka'aat, en desondanks hebben de metgezellen (RadiyaAllahu anhoem) zich niet afgezonderd van 'Oethmaan (RadiyaAllahu anhu), of het gebed achter hem verlaten. Hun zorg om de Soennah te volgen is ongetwijfeld meer dan de onze en hun meningen zijn dichterbij de juiste dan de onze. Zij hielden zich veel meer aan oordelen die uit de Islamitische wetgeving voortvloeien, dan dat wij dat doen.
Wij vragen Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) om ons allen te doen behoren tot degenen die de waarheid zien en dit volgen en het onjuiste als onjuist zien en dit vermijden.
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 12:57 pm
V39. Sommige moslims hebben de gewoonte om de 26e nacht van de Ramadhaan aan te merken als Laylatoe l-qad'r. Is er een grondslag voor deze bepaling? En is er een bewijs hiervoor?
Ja, er is voor deze bepaling een grondslag, en dat is dat de hoop gevestigd wordt op het feit dat de 26e nacht Laylatoe l-qad'r is, zoals dit vermeld is in Sah'ieh' Moesliem in de hadieth van Obay Ibnoe Ka'b (RadayaAllahu anhu). Maar de meest correcte uitspraak, uit meer dan 40 uitspraken van geleerden, is dat Laylatoe l-qad'r zich in de 10 laatste dagen bevindt en specifiek in de 7 laatste nachten. Het zou kunnen dat het zich in de 26e nacht bevindt en het zou de 22e nacht kunnen zijn en het zou de 28e nacht kunnen zijn en het zou de 23e nacht kunnen zijn. Daarom is het beter voor de mensen om ijverig te zijn in al deze nachten opdat zij niet ontnomen worden van de bevoorrechting en verdiensten van Laylatoe l-qad'r. Allah (Soebhanahu wa Ta'ala) zegt: "Voorwaar, Wij hebben hem (de Qor-aan) in de gezegende nacht neergezonden. Voorwaar, Wij zijn Waarschuwes." (44:3)
En de Verhevene zegt: "Voorwaar, Wij hebben hem (de Qor-aan) neegezonden in de Waardevolle Nacht (Laylatoe l-qad'r). * En wat doet julle weten wat de Waardevolle Nacht is? * De Waardevolle nacht is beter dan duizend maanden. * De Engelen en de Geest (de engel Djibriel (Alayhi Salaam)) daalden in haar neer met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking. * Vrede heerst (in deze nacht), tot aan de ochtendschemering." (97:1 t/m 5)
------------------------------------------------------------------------------------ Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Sheich Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 1:02 pm
V40. Als de vrouw die borstvoeding geeft het vasten als zwaar ervaart, is het haar dan toegestaan om overdag te eten?
Ja, het is haar toegestaan om te eten als ze last ondervindt van het vasten. Als ze vreest dat haar kind tekort komt aan borstvoeding, dan zal het in dit geval ook voor haar toegestaan zijn om het vasten te verbreken. Zij dient wel de niet gevaste dagen in te halen.
Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Shaykh Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 1:03 pm
V41. Bij de apotheek zijn inhalatoren verkrijgbaar die gebruikt worden door Astmapatiënten. Is het de vastende toegestaan om deze gedurende de dag van de Ramadhaan te gebruiken?
Het is toegestaan voor de vastende om een inhalator te gebruiken gedurende de dagen van Ramadhaan en ook buiten de Ramadhaan, omdat de stof uit deze inhalatoren de maag niet bereikt, het bereikt slechts de bronchiën (in de longen), zodat deze geopend worden door de middelen die in de inhalatoren zitten om de mensen normaal te laten ademhalen. Het draagt niet dezelfde betekenis als het eten en drinken, en het is geen eten noch drinken dat de maag bereikt.
Verder is het algemeen bekend dat het vasten in beginsel geldig is, todat er een bewijs uit de Qor-aan, Soennah, unanieme verklaring van de geleerden (Idjmaa') of een correcte vergelijking is, die het verbreken ervan bewijst.
Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Shaykh Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 1:03 pm
V42. Wat is het oordeel over het gebruik van tandpasta voor de vastende gedurende de Ramadhaan dag?
Er is niets mis met het gebruik van tandpasta tijdens het vasten in Ramadhaan of in overige maanden, zolang dit de maag niet bereikt. Maar het verdient de voorkeur om het niet te gebruiken omdat er een grote kans is dat er toch wat in de keel komt. Het zou dan de maag kunnen bereiken, terwijl men dit niet in de gaten heeft.
Daarom zei de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) tegen Al-Laqeet Ibn Saboerah (RadiyaAllahu anhu): "Overdrijf in het opsnuiven (van water, bij het verrichten van de woedoe) behalve als je vastende bent."
Laat staan het gebruik van tandpasta door de vastende. Als de vastende pas tandpasta gebruikt nadat hij het vasten verbroken heeft, dan zal hij zich beschermen tegen iets waarvan gevreesd wordt dat het aanleiding zal zijn tot het ongeldig maken van zijn vasten.
Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Shaykh Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 1:07 pm
V43. Is het correct dat het mondspoelen tijdens de kleine wassing (de woedoe) vervalt voor de vastende tijdens de Ramadhaan?
Dit is niet correct. Het mondspoelen bij de kleine wassing is één van de verplichtingen van de kleine wassing, ongeacht of het op een dag van de Ramadhaan of op een andere dag is, zowel voor de vastende als voor anderen, gezien de algemeenheid van de Uitspraak van de Verhevene: "...wast dan jullie gezichten..." (5:6)
Het is niet gepast dat men overdrijft in het mondspoelen of het opsnuiven terwijl men in een vastende staat is, gezien de hadieth van Al-Laqeet Ibn Saboerah (RadiyaAllahu anhu) dat de profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) tegen hem zei: "Verricht de kleine wassing op de beste manier en was tussen je vingers/tenen, en overdrijf in het opsnuiven behalve als je vastende bent."
---------- Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Shaykh Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 1:08 pm
V44. Wordt het vasten van de vastende verbroken wanneer hij een vaccinatie in een ader toegedient krijgt?
Het vasten wordt niet verbroken wanneer men een vaccinatie toegedient krijgt in de ader noch als dit op andere plaatsen geschiedt. Echter, het vasten wordt wel verbroken als deze vaccinatie een vervanging is voor voedsel, zodat men hierna geen behoefte heeft aan eten en drinken. Wanneer dit niet het geval is, verbreekt men het vasten helemaal niet ongeacht of het in de ader of in iets anders wordt toegediend. Omdat deze vaccinaties geen voedsel of drinken zijn en het niet de betekenis van voedsel of dinken draagt en op grond hiervan kan er gezegd worden dat het eten nocht drinken is.
---------- Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Shaykh Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 1:09 pm
V45. Maakt het bloedprikken, met als doel om dit te onderzoeken of aan iemand te geven (als donor), op een dag van de Ramadhaan het vasten ongeldig of niet?
Wanneer er weinig bloed wordt afgenomen en het lichaam hierdoor niet verzwakt wordt, wordt het vasten hierdoor niet ongeldig, ongeacht of het nu afgenomen wordt voor onderzoek om een ziekte vast te stellen, of als donor. Maar als er van het lichaam een grote hoeveelheid bloed wordt afgenomen waardoor het lichaam zwak wordt, dan zal het vasten ongeldig worden op grond van de vergelijking met Al-h'idjaamah. Er is bevestigd in de Soennah dat Al-h'idjaamah het vasten verbreekt. En op grond hiervan is het de mens niet toegestaan om deze grote hoeveelheid bloed als donor te geven, terwijl hij verplicht is om te vasten, zoals het vasten tijdens de Ramadhaan, behalve als er sprake is van een noodgeval. In dit laatste geval geeft hij bloed om te voldoen aan de noodzaak en dit zal tevens zijn vasten verbreken. Men kan dan de rest van de dag eten en drinken en hij dient deze dag in te halen.
----------
Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Shaykh Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 1:11 pm
V46. Wat is het oordeel over het gebruiken van Siewaak door de vastende in de namiddag?
Het gebruiken van Siewaak door de vastende in de ochtend en in de namiddag is een Soennah, zoals het ook een Soennah is op andere tijden gebruik te maken van de Siewaak, daar de ahadieth over het gebruiken van Siewaak van algemene strekking zijn. De vastende wordt niet uitgezonderd in deze ahadieth, niet in de ochtend, noch in de namiddag of daarna.
De profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) zei: "Siewaak is een reiniging voor de mond en een manier om weltevredenheid van de Rabb (Heer) te bereiken."
En hij (Salla Allahu alaihi wa Salaam) zei: "Als ik het mijn gemeenschap niet tot last zou maken, zou ik hen bevelen om de Siewaak bij elk gebed te gebruiken."
---------- Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Shaykh Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Laatst aangepast door Admin op ma jun 09, 2008 1:13 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 1:11 pm
V47. Wat is uw advies (moge Allah u beschermen) aan sommige A-Iemmah van moskeeën die hun moskeeën verlaten tijdens de Ramadhaan en naar Mekkah gaan voor de 'Oemrah en het bidden in de Heilige moskee ?
Ons advies aan deze mensen, is dat zij zich dienen te beseffen dat hun verblijf in hun moskeeën en het verrichten van hun verplichtingen welke ze zichzelf hebben opgelegd tegenover hun autoriteiten, beter voor hen is dan naar Mekkah te gaan om daar te verblijven en er te bidden. De profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) heeft over het bezoeken van Mekkah in de Ramadhaan niets specifieks genoemd, behalve de 'Oemrah, zeggend: "Een 'Oemrah in de Ramadhaan is gelijk aan een bedevaart."
De profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) heeft het verblijf daar niet genoemd in zijn ahadieth, maar het is ongetwijfeld beter om in Mekkah te verblijven dan daarbuiten. Dit geldt voor degene die geen werkverplichtingen heeft tegenover zijn autoriteiten, welke hij verplicht is om te verrichten. Mijn advies aan deze mensen is dat zij erheen gaan, als zij de 'Oemrah willen verrichten en dat zij dan terugkeren zonder vertraging, om hun verplichting na te komen tegenover hun broeders en leiders.
Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Shaykh Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen
Laatst aangepast door Admin op ma jun 09, 2008 1:14 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Re: 48 Vragen omtrent het vasten ma jun 09, 2008 1:13 pm
V48. Sommige mensen denken dat de 'Oemrah tijdens de Ramadhaan een verplichting is voor elke moslim die hij minstens één keer in het leven dient te verrichten, is dit correct?
Nee, deze uitspraak is niet correct, en de 'Oemrah is één keer in het leven verplicht* en niet meer dan dat. De 'Oemrah tijdens Ramadhaan is aanbevolen omdat de profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) zei: "Een 'Oemrah in de Ramadhaan is gelijk aan een bedevaart."
Wij vragen Allah de Verhevene om ons en onze moslimbroeders te doen welslagen in hetgeen Hij lief heeft en accepteert, Hij is de Vrijgevige en Weledele. En alle lof komt Allah de Heer der Werelden toe. En moge de vredesgroeten en prijzingen met onze profeet Mohammad (Sallala alaihi wa Salaam) en met al zijn familie en metgezellen zijn.
-----
* Toegevoegd door de vertaler: "Is de 'Oemrah een verplichting of een aanbevolen Soennah?".
Alle lof zij Allah. De geleerden hebben overeenstemming bereikt over de legimiteit en de voortreffelijkheid van de 'Oemrah. Echter, zij hebben een meningsverschil betreffende het wel of niet zien als verplichting. Al-Imaam Aboe Haniefa, Maalik en Sheich Al-Islaam Ibn Taymiyyah zijn van mening dat het een aanbevolen Soennah is en geen verplichting.
Zij hebben hun uitspraak gebasseerd op de hadieth die At-Tiermiedzie (931) van Djaabir (RadiyaAllahu anhu) heeft overgeleverd, waarin de profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam) werd gevraagd of de 'Oemrah verplicht is of niet? Hij (Salla Allahu alaihi wa Salaam) antwoordde: "Nee, maar als jullie de 'Oemrah verrichten dan is het beter." Deze hadieth is echter zwak, zoals As-Shafi'ie, Ibn 'Abdoe l-Barr, Ibn H'adjar, An-Nawawie en Al-Albaanie in dha'ief At-Tiermiedzhie hebben laten zien; en ook anderen hebben de overlevering als zwak geclasificeerd.
As-Shafi'ie (RahiemahuAllah) heeft gezegd: "deze hadieth is zwak, en men kan het niet als argument gebruiken en over de 'Oemrah is er geen enkel bewijs dat aantoont dat het slechts een vrijwillige handeling is."
Ibn 'Abdoe l-Barr heeft gezegd: "dit is (d.w.z. dat de 'Oemrah een vrijwillige handeling is) overgeleverd met niet-authentieke ketens die niet als geldig argument gebruikt kunnen worden."
An-Nawawie heeft in "Al-Madjmoe' (6/7)" gezegd: "de hadieth kenners zijn het met elkaar eens betreffende het feit dat deze hadieth zwak is. Wat ook aanduidt dat deze hadieth zwak is, is dat Djaabir (RadiyaAllahu anhu) zelf vast heeft gesteld in een uitspraak dat de 'Oemrah verplicht is zoals wij duidelijk zullen maken."
Al-Imaam As-Shafi'ie en Ah'mad delen de mening dat de 'Oemrah verplicht is. En dit was tevens de mening van Al-Imaam Al-Boechaarie (moge Allah genadig met hen allen zijn).
De groep geleerden die van mening zijn dat het een verplichting is gebruiken verschillende bewijzen hiervoor:
De overlevering die door Ibn Maadjah (2901) is overgeleverd van 'Aa-ieshah (RadiyaAllahu anha) waarin zij heeft gezegd: "Ik zei, 'O boodschapper van Allah, is er een Djihaad die voor vrouwen verplicht is?' Hij zei: 'Jawel, op hen rust er een djihaad waar geen strijd gevoerd wordt, Al-H'addj en Al-'Oemrah.'" An-Nawawie heeft in Al-Madjmoe' (4/7) gezegd: "(de keten van overleveraars van deze hadieth is authentiek in de versie die in al-Boecharie en Moesliem is geciteerd, en deze hadieth is als goed geclassificeerd door Al-Albaanie). Het bewijs in de hadieth dat de 'Oemrah verplicht is, is zijn uitspraak (Sallala alaihi wa Salaam): "op hen rust er"; dit duidt een verplichting aan." De bekende hadieth van Djiebriel (Alayhi Salaatoe wa Salaam) toen hij de profeet (Sallala alaihi wa Salaam) over Al-Islaam, Al-Imaan, Al-Ih'saan en het Uur en haar tekenen vroeg. Deze hadieth is door Ibn Khozaymah, Ad-Daaraqotnie van 'Oemar Ibnoe l-Khattaab (RadiyaAllahu anhoem) overgeleverd waarin een extra toevoeging is waarin Al-'Oemrah naast Al-H'addj is genoemd, en deze luidt: "dat je getuigt dat er geen God is naast Allah (die aanbeden wordt) en dat Moh'ammad de boodschapper van Allah is, dat je het gebed verricht, Zakaat betaalt, dat je de h'adj en 'Oemrah verricht naar het Huis, de Ghoesl verrichten voor Al-Djanaabah, de woedoe volledig verricht en dat je vast tijdens de Ramadhaan." (Ad-Daaraqotnie heeft gezegd: "de keten van deze hadieth is authentiek.") De overlevering die door Aboe Daawoed (1799) en An-Nasaa-ie (2719) van As-Sabiyy Ibn Ma'bad is overgeleverd, (waarin) hij zei: "ik was een christelijke bedoeïen...ik kwam naar 'Oemar en zei: 'O leider der gelovigen, ik ben moslim geworden, en ik ben er achter gekomen dat de H'adj en 'Oemrah voor mij verplicht zijn en ik maakte de intentie en riep de telbiyyah daarop.' 'Oemar zei: 'je bent geleid naar de Soennah van je profeet (Salla Allahu alaihi wa Salaam)'" Dit was de uitspraak van een grote groep metgezellen waaronden Ibn 'Abbaas, Ibn 'Oemar en Djaabir Ibn 'Abdoellaah (RadiyaAllahu anhoem).
Djaabir heeft gezegd: op elke moslim rust de verplichting om op 'Oemrah te gaan. Al-H'aafidhz heeft gezegd: dit is overgeleverd door Ibn Al-Djahm Al-Maalikie met een goede keten.
Al-Boechaarie (RahiemuAllah) heeft gezegd: "hoofdstuk, de verplichting om de 'Oemrah te verrichten en haar voortreffelijkheid. Ibn 'Oemar (RadiyaAllahu anhu) heeft gezegd: "op elke persoon rust de verplichting om de H'adj en 'Oemrah te verrichten ." En Ibn 'Abbaas (RadiyaAllahu anhu) heeft gezegd: "het is de partner van al-h'addj in het Boek van Allah: "En verricht de H'adj en 'Oemrah voor Allah." (2:196).""
Sheich Ibn Baaz (RahiemahuAllah) heeft gezegd: "de juiste uitspraak is dat Al-'Oemrah één keer in het leven verplicht is zoals de H'adj." (Madjmoo' Fataawa Ibn Baaz (16/355)).
Sheich Ibn 'Oethaymien heeft gezegd in "Sharh' Al-Momti (7-9)": "de geleerden zijn het niet met elkaar eens over de 'Oemrah; is deze verplicht of is het een aanbevolen Soennah? En wat mij duidelijk is geworden, is dat het een verplichting is."
Ook is er vermeld door het permanente comité (Al-Ladjnah Ad-Daa-iemah) (11/317): "de juiste uitspraak van de twee meningen van de geleerden is dat de 'Oemrah verplicht is, omdat Allah de Verhevene heeft gezegd: "En verricht de H'adj en de 'Oemrah voor Allah." (2:196)"
Er zijn verschillende ahadieth hierover overgeleverd. En Allah weet het beste. (Zie Al-Moeghnie (5/13), Al-Madjmoe' (4/7), Fataawa Ibn Taymiyyah (26/5), Sharh' Al-Moemti' van Sheich Ibm 'Oethaymien (7/9)
----------
Bron: "48 vragen omtrent het vasten", Shaykh Mohammad Ibn Saalih al Uthaymeen