In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Sheikh Mohammed Saalih'Al-'Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) kreeg de volgende vraag gesteld: Er is een gewoonte die tegenwoordig toegepast wordt en wel dat de vrouw of haar vader een huwelijk weigeren als iemand de vrouw ten huwelijk komt vragen omdat de vrouw haar school af wil ronden terwijl dit een aantal jaren zal duren. Wat is de islamtische oordeel hierover en wat is uw advies voor degenen die dit doen, want er zijn vele zusters die de leeftijd van 30 hebben bereikt maar nog ongehuwd zijn?
Hij (moge Allah hem genadig zijn) antwoordde: de oordeel hierover is dat het tegenstellig is aan het bevel van de profeet (Allah?s vrede en zegen zij met hem), die gezegd heeft: Als iemand - waar jullie tevreden zijn over zijn religie en zijn gedrag - naar jullie komt om te trouwen huw hem dan. En hij (Allah?s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: O jongeren, degene van jullie die in staat is tot al-baa-ah (fysiek en financieel in staat om te trouwen) dient te trouwen, het is een bescherming van het zicht en geslachtsdelen.
Zich afkeren van het huwelijk leidt naar het nalaten van de vele voordelen van het huwelijk, wat ik mijn moslimbroeders, de voogden van de zusters wil adviseren is dat de vrouw haar studie dient af te ronden of te blijven onderwijzen. Het is voor de vrouw toegestaan om als voorwaarde voor het huwelijk aan te geven dat zij wil blijven studeren totdat zij haar studie afrondt en dat zij een jaar of twee blijft onderwijzen mits zij nog geen kinderen heeft. Er zijn een paar vrouwen die graag universitaire studies willen en daar is wat over te zeggen want het dat vragen wij van hun niet. Mijn mening is dat wanneer de vrouw een niveau bereikt heeft dat zij kan lezen en schrijven zodat zij daar voordeel aan heeft bij het reciteren van het Boek van Allah, de tafsier te begrijpen en dat zij in staat is om de ah'adieth van de profeet (Allah?s vrede en zegen zij met hem) te lezen, dat dat voor haar genoeg is. Het is naar mijn idee voor haar voldoende, behalve als zij bezig is met een studie die de mensen nodig hebben zoals geneeskunde en wat daarop lijkt als in haar studie niets bevat wat verboden is zoals dat mannen en vrouwen gemengd zijn e.d.
Zie Fataawa al-mar-ah Al-Moesliemah. 2/705 en ook Fataawa sheikh Mohammed Saalih? Al-'Othaymien 2/753.