Ik ben arts en mijn functie maakt het nodig om geregeld intoxicanten zoals morfine, cocaïne of valium te gebruiken voor medische behandelingen. Wat is de Islamitische regelgeving omtrent dit en omtrent post-mortern operaties?
Auteur
Bericht
Ghorabaa Admin
Aantal berichten : 703 Registration date : 17-05-08
Onderwerp: Ik ben arts en mijn functie maakt het nodig om geregeld intoxicanten zoals morfine, cocaïne of valium te gebruiken voor medische behandelingen. Wat is de Islamitische regelgeving omtrent dit en omtrent post-mortern operaties? di jul 29, 2008 11:50 pm
Vraag: Ik ben arts en mijn functie maakt het nodig om geregeld intoxicanten zoals morfine, cocaïne of valium te gebruiken voor medische behandelingen. Wat is de Islamitische regelgeving omtrent dit en omtrent post-mortern operaties?
Antwoord: Het is niet toegestaan om verboden zaken te gebruiken voor medische behandelingen gebaseerd op verscheiden teksten die de ontoelaatbaarheid van deze zaken vermelden waaronder: Voorzeker, Allaah stuurt ziekten en medicijnen en stuurt een geneesmiddel voor elke ziekte, dus, zoek voor genezing maar behandel ziekten niet met het verbodene. Overleverd door Abu Dawud
En Buchari vermeld in zijn sahih dat Abu Hurairah () heeft gezegd: De profeet verbood het het gebruiken van vuiligheid in het behandelen van een ziekte. Buchari
Ook is in de Sahih van Muslim overgeleverd door Abu Suwaid, Tariq bin Suwaid al Hadhramiy dat hij gezegd heeft: Ik zei O profeet! In ons land zijn wortels en wij drukken het fijn en en drinken ervan. De profeet zei, Nee, doe dat niet! Ik ging verder en zei: We gebruiken het voor de behandeling van de zieken, Hij zei: "Dat is geen geneesmiddel, maar een ziekmaker". Overgeleverd door Muslim, Abu Dawud en at-Tirmidhi
Het permanente comittee- ad-da'wa: 844
Bron: Guidelines & fataawa related to sickness and medical practice (ibn Taymiyyah, ibn- al_Qayyim, Sheikh bin- Baaz, Sheikh Uthaimeen en het permanente committee) Vertaald vanuit het Engels door Ummu Obaydirrahmane
Ik ben arts en mijn functie maakt het nodig om geregeld intoxicanten zoals morfine, cocaïne of valium te gebruiken voor medische behandelingen. Wat is de Islamitische regelgeving omtrent dit en omtrent post-mortern operaties?